Teknisk spec samt registrering av cab
Teknisk spec samt registrering av cab
Hej. Har med ljus och lyckta sökte efter tekniska specar (fordonsdata) till orginal cabbar av Mini. Har sett att det finns ett gäng till salu t ex på mobile.de. Vad jag kan minnas har jag aldrig sett dessa 80-90-tals cabbar som svenskregistrerade. Detta oroar mig lite, eftersom jag då misstänker att det är något krångel med en svensk registreringsbesiktning. Krävs det ett typgodkännande av just cab som bilmodell och att det inte finns någon sådan? (bromsprov, avgas, karosstyp osv) Jag spekulerar fritt här....
Finns det någon på Forumet som sitter inne med teknisk spec på dessa små roliga cabbar. Vet ni någon som tagit in en cab och fått den godkänd vid besiktningen? Vad krävdes i så fall? vore mycket tacksam och glad för respons.
MVH Gustaf
Finns det någon på Forumet som sitter inne med teknisk spec på dessa små roliga cabbar. Vet ni någon som tagit in en cab och fått den godkänd vid besiktningen? Vad krävdes i så fall? vore mycket tacksam och glad för respons.
MVH Gustaf
Re: Teknisk spec samt registrering av cab
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om den är typad/registrerad i annat EU-land så ska den även godkännas direkt i Sverige.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Teknisk spec samt registrering av cab
Hej igen. Tack för länken!
Har kollat lite med Bilprovningen. läget verkar vara som följer; (ungefär)
Det är inga problem att ta en en orginalbil - alltså om tillverkaren byggt den orginal. är den typat i EU så är den.
Om den är ombyggd (typ Lamm, eller ett par tyska firmor) så måste jag kunna påvisa att bilarna är byggda på uppdrag av tex Rover. Kan jag inte det, då kommer bilen bedömmas som ombyggt fordon och klassas enligt alla regler för dessa. det är den bistra sanningen.
fallet är alltså INTE så att bara för att den är godkänd inom EU så är det bara att ta in och få godkänd. Tyvärr.
tillgången till orginalcabbarna är ju dessutom liten, och de är dyra. De som ligger ute nu verkar starta på ca 100 000 kr.
Plötsligt kändes allt så motigt
MVH Gustaf

Har kollat lite med Bilprovningen. läget verkar vara som följer; (ungefär)
Det är inga problem att ta en en orginalbil - alltså om tillverkaren byggt den orginal. är den typat i EU så är den.
Om den är ombyggd (typ Lamm, eller ett par tyska firmor) så måste jag kunna påvisa att bilarna är byggda på uppdrag av tex Rover. Kan jag inte det, då kommer bilen bedömmas som ombyggt fordon och klassas enligt alla regler för dessa. det är den bistra sanningen.
fallet är alltså INTE så att bara för att den är godkänd inom EU så är det bara att ta in och få godkänd. Tyvärr.
tillgången till orginalcabbarna är ju dessutom liten, och de är dyra. De som ligger ute nu verkar starta på ca 100 000 kr.
Plötsligt kändes allt så motigt

MVH Gustaf
Re: Teknisk spec samt registrering av cab
Det byggdes ju en del cabbar här hemma i Sverige för cirka 25 år sen. Det beskrevs hur man gjorde i M7Cs klubbtidning.
Kommer ihåg att medlem no 1 i klubben byggde och besiktigade en.Någon sålde också beskrivning och byggsatser.
Själv fick jag äran att åka med en hembyggd cab i höstas. Ägaren var en känd kojamek från Nynäshamn.
Tulka
Kommer ihåg att medlem no 1 i klubben byggde och besiktigade en.Någon sålde också beskrivning och byggsatser.
Själv fick jag äran att åka med en hembyggd cab i höstas. Ägaren var en känd kojamek från Nynäshamn.
Tulka
Re: Teknisk spec samt registrering av cab
kojamecken i nynäshamn sitter hemma med bruten fot just nu men jag skall över till honom & hjälpa honom med lite saker.
tänkte åka över för ett par veckor sedan med en flaska fågel (famous) så att det hade varit roligare att sitta hemma i alla fall en stund.
tänkte åka över för ett par veckor sedan med en flaska fågel (famous) så att det hade varit roligare att sitta hemma i alla fall en stund.

Re: Teknisk spec samt registrering av cab
har han gasat för mycket?nalle71 skrev:kojamecken i nynäshamn sitter hemma med bruten fot just nu men jag skall över till honom & hjälpa honom med lite saker.
tänkte åka över för ett par veckor sedan med en flaska fågel (famous) så att det hade varit roligare att sitta hemma i alla fall en stund.

eller snavat över en liten bil i garaget?

Hälsa mecken

Re: Teknisk spec samt registrering av cab
de såg väl ut ungefär så här:Tulka skrev:Det byggdes ju en del cabbar här hemma i Sverige för cirka 25 år sen. Det beskrevs hur man gjorde i M7Cs klubbtidning.
Kommer ihåg att medlem no 1 i klubben byggde och besiktigade en.Någon sålde också beskrivning och byggsatser.
Själv fick jag äran att åka med en hembyggd cab i höstas. Ägaren var en känd kojamek från Nynäshamn.
Tulka
Re: Teknisk spec samt registrering av cab
Ännu mera info! Detta finns även i länken ovan men här i lite bättre upplösning. Kan vara bra om man vill skriva ut....eller drömma mer detaljerat!
http://www.roblightbody.com/mini/brochu ... riolet.htm

http://www.roblightbody.com/mini/brochu ... riolet.htm
Hans L