hjälp med Mini modellerna

Prata om vad du vill
BelseBoB

hjälp med Mini modellerna

Inlägg av BelseBoB »

vet inte om det här är rätt forum del men nån moderator får flytta isof.

här kommer en riktig mini-nybörjar fråga ;)
skulle vilja ha på klart vad allt min Austin Mini 850 1964 kallas. det jag vet att det är en MK1. och en BMC?
men sen är det många som har Mini (A) i sina annonser m.m. och det finns så många modeller så det blir lite bökigt då jag ska leta delar till min 850.
Ford 26m -70
Ford 17M RS HT 302 -70
Ford Taunus 2d -77
Austin Mini -64
makervall
Kontakt:

Re: hjälp med Mini modellerna

Inlägg av makervall »

Välkommen hit.

Med lite träning ska du se att det inte är så svårt. Det är väldigt lite som skiljer mellan modellerna. Men du har ju lyckats få tag i den bästa, MK1:an :wink:

Du kan börja med att lusläsa den här sidan, http://miniresource.com/model.php

Sen är det bara att fråga sig fram.

/Magnus
Austin 850 -66
Tulka

Inlägg av Tulka »

I Sverige användes namnet Mini aldrig på sextiotalet. Tror att säljare pratade om BMC eftersom Austin och Morris såldes gemensamt? Vet inte exakt hur det gick till. Hur fick man det ena eller andra märket när man köpte bil? I Finland tror jag dom såldes av olika handlare? Timo Mäkinen körde alltid rally med Morris då han var kontrakterad till dom. Det här svaret vart mest frågor och hjälper säkert inte till att hitta annonser?

Tulka
Användarens profilbild
mia

Inlägg av mia »

Fortsätter på en gammal tråd.
Den jag har köpt heter ju Leyland, och det hittar jag inte via länken som var bra. Enligt den har jag en Mk4 för det var ju de enda som kom 78. Vad menas då med Leyland? Och ibland skriver ni Austin, det står Austin i min motor, är det då en sådan jag har? Erkänner att det var lite klurigt att förstå.....
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

Du kan läsa på Wikipedia för att få reda på det mesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Mini
Enligt Wikipedia så är din mycket riktigt en MKIV, även om jag tror att de flesta här skulle kalla den MKIII då i stort sett inget skiljer din bil från en sådan.
Mycket kortfattat och kanske inte 100% korrekt: Austin och Morris var bland de märken som slogs ihop till BMC. BMC styckades och upphörde och Leyland tog över produktionen av vår mini. Därefter tog Rover över och till sist köpte BMW Rover och la ner Minin i sin klassiska form år 2000. :(
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

heemini skrev:Du kan läsa på Wikipedia för att få reda på det mesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Mini
Enligt Wikipedia så är din mycket riktigt en MKIV, även om jag tror att de flesta här skulle kalla den MKIII då i stort sett inget skiljer din bil från en sådan.
Mycket kortfattat och kanske inte 100% korrekt: Austin och Morris var bland de märken som slogs ihop till BMC. BMC styckades och upphörde och Leyland tog över produktionen av vår mini. Därefter tog Rover över och till sist köpte BMW Rover och la ner Minin i sin klassiska form år 2000. :(
Och BMW kommer släppa en Mini-MINI snart tydligen :) Iaf enligt de uppgifter jag har läst...
Skriv svar