Avgassystem Mini 1000 -74 En eller två ljuddämpare?!
Avgassystem Mini 1000 -74 En eller två ljuddämpare?!
Hej!
Ja somsagt, skall jag ha en eller två ljuddämpare? Vet inte vad som ska sitta orginal då det sitter nått hemmabyggt system på nu... Nån som vet? Passar det oavsett?
Tack på förhand!
Vänliga hälsningar
Per
Ja somsagt, skall jag ha en eller två ljuddämpare? Vet inte vad som ska sitta orginal då det sitter nått hemmabyggt system på nu... Nån som vet? Passar det oavsett?
Tack på förhand!
Vänliga hälsningar
Per
Re: Avgassystem Mini 1000 -74 En eller två ljuddämpare?!
Installerade nyligen helt nytt system i min -73:a. Valde då att gå på två ljuddämpare. Det är helt personligt smak vilket man vill ha. Mer ljuddämpat eller inte, och så "äter" väl den där extra ljuddämparen upp nån hästkraft.
Såhär ser delarna ut till mitt system:
[minispares:37412] + [minispares:34931] + [minispares:37955]
Nu i efterhand ångrar jag dock lite att jag köpte två ljuddämpare, jag hade helt klart orkat med lite mer ljud
Men rätt skönt att den inte låter tok mycket på tomgång, bra ljud när man har lite gaspådrag.

Såhär ser delarna ut till mitt system:
[minispares:37412] + [minispares:34931] + [minispares:37955]
Nu i efterhand ångrar jag dock lite att jag köpte två ljuddämpare, jag hade helt klart orkat med lite mer ljud

Jag har fått igång min bil nu med MiniSpares 3 till 1 system med en ljuddämpare längst bak och slutrör i mitten. Helt OK. Trodde absolut att det skulle vara högre ljudnivå. Rekommenderas! 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Jag har ett "orginalsystem" med en dämpare ([minispares:42456] och [minispares:40437]) och det pruttar på rätt bra - mer än en gång har jag fått kommentaren "ska den verkligen låta så där..."
- nu har jag köpt ett Stage one-kit med "twin box RC40" ([minispares:37334]) - kommer nästa vecka. Vi får se vad det gör för skillnad, det är ju två burkar på den så nån skillnad borde det ju bli 

Tycker nog att det räcker med en, det måste ju låta lite när man gör entré...... 

jo, visserligen, men just nu låter det mer som en moppe...
Om jag inte minns helt fel så har en vanlig Mini 1000 endast en ljuddämpare, medan Clubman har två, den skulle väl vara lite mer påkostad.
Jag bytte från standard till Stage one kit, dvs LCB+RC 40 på min, och den har ett trevligt ljud, men tyvärr väsnas det ganska mycket mer inne i bilen. Däremot kan jag inte påstå att effekten ökade i paritet med ljudet...
Lite bättre blev det med dubbla SU, framförallt blev vridet märkbart bättre. (intressant nog)
Och sen är det ju dubbelt så snyggt...
Jag bytte från standard till Stage one kit, dvs LCB+RC 40 på min, och den har ett trevligt ljud, men tyvärr väsnas det ganska mycket mer inne i bilen. Däremot kan jag inte påstå att effekten ökade i paritet med ljudet...
Lite bättre blev det med dubbla SU, framförallt blev vridet märkbart bättre. (intressant nog)
Och sen är det ju dubbelt så snyggt...

Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Hej!
Tack för alla svar!
Det blir nog till att skaffa ett system med dubbla dämpare, är ju tjejen som ska ha bilen och tror hon uppskattar om den är så "tyst" som möjligt!
Ingen som har ett system som ligger och skräpar?
Mvh Per
Tack för alla svar!

Mvh Per
-
Jag har faktiskt funderat på att gör en rally böj bak för jag tycker att det brölar lite mycket, jag har två börkar dock monterat rakt ut så jag har satt en 30gr böj bak och vinklat den lite åt ena sidan och detta gjort en hel del, men att ligga o pressa 100km/h är ingen höjdare, fan man kanske börjar bli gammal......men det låter ganska mycket från de dubbla SUförgasarna me, speciellt vi pådrag......
Ragger
Mini 1275 Mk3
Mini 1275 Mk3