Bilen dricker vatten
Bilen dricker vatten
Har ett störigt problem med skåpbilen, den är nämligen oerhört förtjust i att dricka upp kylarvattnet. Och finns inga spår av var det tar vägen.
Syns inga pölar under bilen.
Har kört kompressionstest och dem värdena var väldigt bra, så topplockspackningen är ok.
Inge spår av vatten tycks man heller se i oljan.
Står bilen på tomgång så ser man inte nånstans att nått droppar. Men kör man en sväng så har det försvunnit vatten. Vi snackar kanske ½l vatten på en 15minuters rundtur i denna värmen.
Någon med bra förslag hur jag går vidare?
Syns inga pölar under bilen.
Har kört kompressionstest och dem värdena var väldigt bra, så topplockspackningen är ok.
Inge spår av vatten tycks man heller se i oljan.
Står bilen på tomgång så ser man inte nånstans att nått droppar. Men kör man en sväng så har det försvunnit vatten. Vi snackar kanske ½l vatten på en 15minuters rundtur i denna värmen.
Någon med bra förslag hur jag går vidare?
- silverbullet 96
Re: Bilen dricker vatten
Could (hopefully) be a small hole hole in the radiator matrix, so small that you dont even notice the water escapping as it will be steam! I would try a bottle of "radiator sealent" which stops any small holes. and move on from there!
Hade ett liknande problem. Det visade sig att det var ett litet ventilationsrör (?) på expansionskärlet som var öppet. Jag tätade hålet med en skruv och läckan finns inte längre.
Optus
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Har du rätt kylarlock? jag hade fel lock med kort nacke när det skulle vara lång, vilket resulterade i att kylaren tryckte ut vattnet via evakueringspipen på ovansidan. Det sitter ju en slang på den så att det rinner ut vid hjulhuset och det tänker man kanske inte riktigt på.
/Robban
/Robban
För mycket vatten i kylaren? Skall vara strax ovanför cellerna. Ofta saknas en plåt med text som anger vattennivån.

Tulka

Tulka
Senast redigerad av Tulka den 7 juni 2010 kl. 23:55, redigerad totalt 2 gång.
Har testat låna locket från Röde och det blev likadant där, och de locken såg likadana ut. Men sen om det är rätt lock vet jag ju dock inte. men den där fjädern och stoppet sträcker sig iaf nedanför evakueringshålet. Får nog ta och sätta dit en behållare som samlar upp ev. vätska som tar sig ut genom slangen så får man svar på den frågan iaf.
Hälla i lite kylarcement får bli plan nr 2.
Rätt mängd vatten är det när jag häller i, precis vid den där plåtgrejen.
Hälla i lite kylarcement får bli plan nr 2.
Rätt mängd vatten är det när jag häller i, precis vid den där plåtgrejen.

Olika kylarhalsar, 3/4" och 1". Skall vara passande lock som tätar med fjäderkraft i botten.
Jag skulle undvika att använda kylarcement.Brukar lägga sig i botten på
värmepaketet och resultera i kall bil på vintern.
Kanske är det bara så att din vattenpump har börjat läcka?
Tulka
Har undersökt detta lite mer. Stoppade ner en 0.5l petflaska i motorrummet som jag sedan stoppade överflödesslangen i.
Resultatet av detta verkar vara att det kommer kanske 2dl vätska i flaskan, sedan händer inte mycket mer och inte heller verkar det försvinna från systemet(inte kört så länge sträckor nu så inte helt 100% på detta). Känns nästan som när slangen väl hamnar under vattennivån i petflaskan så slutar vattnet flöda ut.
här är bild på min kylarhals resp lock, ser det ut att stämma? Mao 3/4" som jag har.

Resultatet av detta verkar vara att det kommer kanske 2dl vätska i flaskan, sedan händer inte mycket mer och inte heller verkar det försvinna från systemet(inte kört så länge sträckor nu så inte helt 100% på detta). Känns nästan som när slangen väl hamnar under vattennivån i petflaskan så slutar vattnet flöda ut.
här är bild på min kylarhals resp lock, ser det ut att stämma? Mao 3/4" som jag har.

Troligtvis ett hål som är så litet så att det inte börjar läcka förrän systemet sätts under tryck och då så lite att det förångas när det läcker ut. Hålet kan ju vara på fläktsidan och då blåses vätskan in i grillen och förångas då.
Min kylare började läcka i gaveln, inget man märkte.. det förångades och syntes inte. sen började den läcka rejält.. det märktes 

Austin Mini 1300 16v TURBO -75
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
har du kollat så du inte har vatten i oljan då så topplockspackningen har gått mellan vatten och olja
mvh Carl-Martin
mvh Carl-Martin