Jag får inte hellyset att fungera, kan någon säga om det kan var ett relä som e pajj! Om de är det var sitter då detta relä? Parkering och halvlyset fungerar men inte hellyset! Eller finns det andra teorier om vad som kan var trasigt?
Har du en 73:a finns det nog inget relä till helljuset. Kolla om du har kabelbrott eller sån där grön äcklig oxid i någon skarv/kontaktstycke. Det kan även vara spaken som inte vill vara med längre, men jag skulle gissa på oxid...
finns det inte en knäpp jordning inne i lamphuset ? Har nåt minne att jag hade problem med helljuset och en oxiderad jordning i den där svarta lamhållare. Men som vanligt vet jag ju inte om den där kabeldragningen var original.....
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Ja hitta glappet, framme vid grillen sitter en "klump" med kablar! De var ju original från -73 så lite glapp kan man ju förstå. Dock la tutan av då hellyset börja lysa! Leta vidare med andra ord!
voltage stabilisator.
den där lilla fyrkantiga grejen som sitter på baksidan av hasighetsmätaren.
Min gjorde att tempmätaren dog när jag slog på heljuset...
Likriktare, på swedish ?
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
ydrolina skrev:voltage stabilisator.
den där lilla fyrkantiga grejen som sitter på baksidan av hasighetsmätaren.
Min gjorde att tempmätaren dog när jag slog på heljuset...
Likriktare, på swedish ?
Gradstock skrev:Ja hitta glappet, framme vid grillen sitter en "klump" med kablar! De var ju original från -73 så lite glapp kan man ju förstå. Dock la tutan av då hellyset börja lysa! Leta vidare med andra ord!
Jens
Men vänta nu - jag trodde problemet med helljusen var löst och ersatt med problem med tutan - fortsätt att leta bland kablarna där fram är mitt tips. Spänningsregulatorn styr ju bara spänningen till mätarna på instrumentpanelen - den har ju inget direkt med funktionen för hel/halv ljus eller tutan.
Åkte parad genom svensk bilprovning, till o med bromsarna visade sin bästa sida, tills de kom till helljuset, när jag slår på de så lyser den blå lampan i instrumenteringen men ljuset slocknar o bara parkeringsljuset letar sig fram ovanför kofångaren. Letade lite, ryckte i lite kablar, funderade på nytt elsystem.
Men för att få igenom bilen genom bilprovningen: Någon som har en ide, ett gott råd eller ett kopplingsschema med färgkoder?