Även i år tänkte jag rensa i mitt motorrum, och hittade lite saker som jag inte riktigt vet vad de gör och varför jag har det. Fråga ett gäller vaccumklockan som sitter precis bakom motorn på höger sida (se bild). Vet inte riktigt vad den har för funktion och slangen som har en pil på är inte inkopplad i något utan hänger bara löst ner vid kylaren.
Sen är det uppe vid förgasaren (se bild) som jag undrar om man kan få något problem om man bara pluggar igen??
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Nu kan jag vara ute och segla men slangen som du har liten ring på är till bränsleavdunstning, han skickar tillbaka oanvänt bränsle i den och bränner upp dem när du kör. Vaccum klockan är utjämningsventil till avgasreningen. Och slangen med pilen vill jag få till att den är till värmepaketet.
hum...slangen med en ring runt går till avgasreningen men VAD som kommer i den vet jag inte. Tänkte plugga igen den i helgen, "Borde" inte hända något
Slangen med pilen går "igenom" vaccumklockan...så den är nog inte till värmen...
Men då kan jag plocka bort hela klockan också då???
Är ju ingen vits att ha massa skit om inte nått är inkopplat. (och jag tänker INTE plugga in avgasrenaren igen )
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Jag hade samma grej me min koja o jag slängde bara ut skiten o plombade hålen, sen gick bilen märkvärt bättre!
Fast då hade jag plockat bort pumpen me som snor rättså mycke från motorn
Ser ut som om du har en motor som har haft den stora avgasreningsmodellen. Har du oanvända fästen eller bultar mellan tändstiften också? Hålen på insuget ska du plugga och resten kan du riva bort utan problem eftersom du inte har avgasreningen kvar i komplett skick. Tror att du kommer märka lite positiv förändring
Om du pluggar returen till tanken så kan du få problem med bränsletillförseln. Din tank har ju en yttre krage på påfyllningsröret som tanklocket greppar i. Dessa tanklock har ingen luftning som de lock som är till den invändiga kragen på äldre tankar. Det blir helt enkelt undertryck i tanken med följd att inget bränsle kommer fram till förgasaren.