Bromsrörsbyte.
Bromsrörsbyte.
Tänkte att det var lättare att få svar med en tydligare tråd än "Domen av en besiktning".
Ska ta och byta bromsrör bak. Var på Biltema idag och kollade lite rör, nipplar m.m.
Tänkte att någon annan säkert har gjort detta och vet vilken dimension det ska vara på röret.
3/16", 6mm, 8mm? Har inte hunnit krypa under bilen och kolla.
Sen är det någon som vet vilka nipplar det är i ändarna. Ni vill säkert veta vilken del av röret jag skall byta. Hela den långa delen bak till vänster bak.
Var lite inne på att bara köpa en http://biltema.se/Bil---MC/Bromssystem- ... -bromsror/ skarvnippel och fixa det mest akuta nu, då jag har ont om tid men det kanske tar lika lång tid det?
Någon som vet om British Motor säljer färdiga konade rör med rätt nipplar?
Tacksam för all hjälp. Midsommardags meck på lördag, då det blir det byte av handbroms och nya bromsrör på nått sätt.
Ska ta och byta bromsrör bak. Var på Biltema idag och kollade lite rör, nipplar m.m.
Tänkte att någon annan säkert har gjort detta och vet vilken dimension det ska vara på röret.
3/16", 6mm, 8mm? Har inte hunnit krypa under bilen och kolla.
Sen är det någon som vet vilka nipplar det är i ändarna. Ni vill säkert veta vilken del av röret jag skall byta. Hela den långa delen bak till vänster bak.
Var lite inne på att bara köpa en http://biltema.se/Bil---MC/Bromssystem- ... -bromsror/ skarvnippel och fixa det mest akuta nu, då jag har ont om tid men det kanske tar lika lång tid det?
Någon som vet om British Motor säljer färdiga konade rör med rätt nipplar?
Tacksam för all hjälp. Midsommardags meck på lördag, då det blir det byte av handbroms och nya bromsrör på nått sätt.
Re: Bromsrörsbyte.
Hallå!
Jag tog med mina rör med nipplar på till AD bildelar, de gjorde nya till mig på 10 minuter, smidigt och kostade inte så mycket. Bra om man är osäker på måtten då de mäter storleken rätt.
/Robban
Jag tog med mina rör med nipplar på till AD bildelar, de gjorde nya till mig på 10 minuter, smidigt och kostade inte så mycket. Bra om man är osäker på måtten då de mäter storleken rätt.
/Robban
Ja det va min tanke med, har dock inte möjligheten att ta bort rören och sätta dit nya på parkeringen utanför lägenheten. Eller tror ni man kommer åt?
Har inte heller möjlighet att låta den va på en lyft och sen åka iväg och handla nya medans kojan e kvar på lyften.
Har inte heller möjlighet att låta den va på en lyft och sen åka iväg och handla nya medans kojan e kvar på lyften.
Ring British Motor och kolla om han har färdiga eller kan fixa utan att ha originalet. Han har iallafall gjort nya till mig på ett par minuter men då hade jag de gamla med mig.
Om du lyfter den lite på sidan så kan du säkert komma åt att dra ett snöre parallellt med bromsröret och på så sätt kunna bestämma längden. GLÖM INTE PALLBOCK!!!
Om du lyfter den lite på sidan så kan du säkert komma åt att dra ett snöre parallellt med bromsröret och på så sätt kunna bestämma längden. GLÖM INTE PALLBOCK!!!

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Efter kvällens meckande i gör det själv hall så har jag gjort oljebyte samt mätt bromsröret som skall bytas.
Det är ett 3/16" rör eller det e typ samma som 5mm antar jag?
Fick längden till 276 cm, hur exakt skall detta vara? Vad händer om det är 5/10 cm för långt?
Blir det annourlunda bromstryck eller vad kan hända?
Nipplar med utvändig gäng är det bak men är det någon som vet vad det är för gänga på nippeln?
M10 x 1,0, M10 x 1,25 eller 3/8" x 24 UNF?
Även svårt att veta längden på med, biltema har mellan 14,2 och 19 mm.
nån som vet?
Det är ett 3/16" rör eller det e typ samma som 5mm antar jag?
Fick längden till 276 cm, hur exakt skall detta vara? Vad händer om det är 5/10 cm för långt?
Blir det annourlunda bromstryck eller vad kan hända?
Nipplar med utvändig gäng är det bak men är det någon som vet vad det är för gänga på nippeln?
M10 x 1,0, M10 x 1,25 eller 3/8" x 24 UNF?
Även svårt att veta längden på med, biltema har mellan 14,2 och 19 mm.
nån som vet?
Så här är mina bromsrör dragna, Hittade inget liknande på somersford-mini.
Då var det antingen korsade broms rör bak eller singelrör bak, eller har jag inte hittat rätt bara?
Det är bromsrör till vänsterbak som jag skall byta.
Då var det antingen korsade broms rör bak eller singelrör bak, eller har jag inte hittat rätt bara?
Det är bromsrör till vänsterbak som jag skall byta.
Det händer ingenting om röret blir lite för långt, det enda som blir är att du kanske måste bocka det lite extra för att det ska få plats. Kan du inte köpa bägge sorternas nipplar om du ska bocka ihop det själv? Och sen lämna tillbaka det som inte passade? Jag köpte vanlig bromsrör på biltema och deras nipplar också. Och sen deras set som man kan kona bromsrören.
clubman 1330
Hej
Visst kan jag göra så att jag köper med båda gängorna. Men längden på nipplarna då?
Du minns inte vilken gäng du hade på dina?
Ska svänga in på ADcenter idag och sen vad dom säger m
Visst kan jag göra så att jag köper med båda gängorna. Men längden på nipplarna då?
Du minns inte vilken gäng du hade på dina?
Ska svänga in på ADcenter idag och sen vad dom säger m
Hmm, jag kikade på biltemas hemsida och var ute och mätte på några gamla jag hade liggandes. Det känns som att det ska vara art 66489 3/8" x 24 UNF 18,0 mm 10 mm
Den med utvändig gänga hittade jag ingen att mäta på, men ta två av varje så ska du ju vara hemma.
66494 3/8" x 24 UNF 21,0 mm 11 mm
66492 3/8" x 24 UNF 16,0 mm 12 mm
Den med utvändig gänga hittade jag ingen att mäta på, men ta två av varje så ska du ju vara hemma.
66494 3/8" x 24 UNF 21,0 mm 11 mm
66492 3/8" x 24 UNF 16,0 mm 12 mm
clubman 1330
Såhär ser det ut i fram och bakkant av röret.
Har en bilverkstad precis brevid jobbet som kan göra röret så då blir det att göra ett sådant idag.
276 cm långt med 3/8" x 24 UNF 18,0 mm 10 mm i båda ändarna. Eller e det M10 fram?
Kollar jag på Somersford så är det annorlunda men jag hittar inte heller den typ av bromssystem jag har där.
Har en bilverkstad precis brevid jobbet som kan göra röret så då blir det att göra ett sådant idag.
276 cm långt med 3/8" x 24 UNF 18,0 mm 10 mm i båda ändarna. Eller e det M10 fram?
Kollar jag på Somersford så är det annorlunda men jag hittar inte heller den typ av bromssystem jag har där.
Ja, det är lite svårt som jag sa tidigare. Olika marknader har olika split på systemen (plus olika årsmodeller). Du har förmodligen diagonalsystem, vilket de kanske inte haft i UK.
Kan inte tänka mig att du har några metriska gängor i din -78, det är säkert tum.
Har du daskat på 5-56 eller liknande på skarven där bak? Den kan vara jäklig att få loss.
Fram är det säkert inga problem.
Börja med att knipsa röret bak, precis intill nippeln, och använd två ringnycklar eller ännu bättre: en sexkantshylsa på nippeln. Skulle du inte lyckas få isär det, så går det faktiskt att vika ihop änden på det knipsade röret och köra med broms på tre. Det kasnke behövs värmas med gas eller byta hela vägen ut till bakhjulet.
Kan inte tänka mig att du har några metriska gängor i din -78, det är säkert tum.
Har du daskat på 5-56 eller liknande på skarven där bak? Den kan vara jäklig att få loss.
Fram är det säkert inga problem.
Börja med att knipsa röret bak, precis intill nippeln, och använd två ringnycklar eller ännu bättre: en sexkantshylsa på nippeln. Skulle du inte lyckas få isär det, så går det faktiskt att vika ihop änden på det knipsade röret och köra med broms på tre. Det kasnke behövs värmas med gas eller byta hela vägen ut till bakhjulet.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Hej
Då förstår jag varför jag inte hittar mitt system på Somersford.
Om jag skulle knipsa röret, vika det och sen få loss nippeln så vet jag ju då vilken nippel det ska va bak.
Är det samma fram?
Isåfall åker jag till en gör det själv hall, plockar loss baknippeln, mäter röret och om det är samma nippel fram så tar jag bara måttet och nippeln med mig till mekonomen och får ett nytt rör av dom medans bilen är kvar på GDS hallen.
Nån som vet hur det är konat? Är det olika fram och bak?
Jag har daskat på 5-56 på skarven och tänkte ta och känna lite på det imorrn.
Då förstår jag varför jag inte hittar mitt system på Somersford.
Om jag skulle knipsa röret, vika det och sen få loss nippeln så vet jag ju då vilken nippel det ska va bak.
Är det samma fram?
Isåfall åker jag till en gör det själv hall, plockar loss baknippeln, mäter röret och om det är samma nippel fram så tar jag bara måttet och nippeln med mig till mekonomen och får ett nytt rör av dom medans bilen är kvar på GDS hallen.
Nån som vet hur det är konat? Är det olika fram och bak?
Jag har daskat på 5-56 på skarven och tänkte ta och känna lite på det imorrn.