Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Tog bort inlägget
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Någon kam som gör att en 998 går som en 1275 finns nog inte.Var läste du det?heemini skrev:Intressant! Ska ta och läsa den artikeln. Han kan en hel del, den där Mr Calver.
Innebär inte det att med den kamaxeln (+ca 40%) så är blir det väl ungefär samma prestanda som en 1275?
Tulka
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Jag skulle nog rekommendera dig att göra i ordning en 1275, behålla den i stort sett standard, men sätta i en roligare kam, som t.ex. 266. Denna kam blir mindre "vild" i en 1275 än en 998, men gör ändå bilen bra mycket roligare att köra.heemini skrev:Kul att man får så många vettiga svar! Tackar.
Om jag nu vill ha några pållar till under huven......rekommenderar ni då en 1275 utan större modifieringar eller en 998 med 266 kam och annan topp? Inga race, bara för att få lite mer kraft.
Som standard är 1275 annars sävlig, precis som 998.
Sen finns det ju olika utväxlingar att välja på, för varje dag körning så funkar 3,44 utmärkt ihop med 1275. Då blir bilen lite mindre surrig, men ändå hyfsat kvick.
Jag körde 3,65 tillsammans med välvässad 1380 cc, det var ju kul acc, men ack så surrigt..

En singel HS4 räcker bra till en 1275 med mild kam, så där behöver du inte fundera. Ett bra insug, eller varför inte en hel steg1-sats är bra värde för pengarna.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Tänkte kanske fel. Men ca 40 originalhästar + 40% är ju 56 häst. Då börjar vi väl närma oss en standard 1275. Eller ?Tulka skrev:Någon kam som gör att en 998 går som en 1275 finns nog inte.Var läste du det?heemini skrev:Intressant! Ska ta och läsa den artikeln. Han kan en hel del, den där Mr Calver.
Innebär inte det att med den kamaxeln (+ca 40%) så är blir det väl ungefär samma prestanda som en 1275?
Tulka

Skulle kanske skrivit HP istället för prestanda....
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Tack för svaret Hultarn! Får ta och jaga upp en fin 1275:a då när plånboken blir lite större! 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
" Tänkte kanske fel. Men ca 40 originalhästar + 40% är ju 56 häst. Då börjar vi väl närma oss en standard 1275. Eller ? 
Skulle kanske skrivit HP istället för prestanda.."
56 hästar skulle vara mer än en 998 Cooper? Mr Calver gör iordning steg 2 eller 3 ? topplock som nästan flödar lika mycket som en standard Cooper 998 topp. Något stämmer inte.
Tulka

Skulle kanske skrivit HP istället för prestanda.."
56 hästar skulle vara mer än en 998 Cooper? Mr Calver gör iordning steg 2 eller 3 ? topplock som nästan flödar lika mycket som en standard Cooper 998 topp. Något stämmer inte.
Tulka
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Ingen här har sagt att 56 hp är mer än i en 998 Cooper.......... Som jag förstår det så har en standard 1275 59 hp och det var väl den enda jämförelsen med 56 hp från en trimmad vanlig 998 motor som gjordes. 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Byt ut frågetecknet mot ett utropstecken.Var lite för försiktig så det blev otydligt
vad jag menade.
Tulka
vad jag menade.
Tulka
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Jag fattar fortfarande inte vad du menar så nu lägger vi ner det här! Jag ska tydligen ha en 1275 med 266 kam. Har du någon? 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
"Tråden börjar med en förgasare och slutar med en ......1300." 
Hultarens råd om 1300 med annan kam och slutväxel är bra. Problemet
är kanske att dom inte är så lätta att hitta för vettiga pengar.
Tulka

Hultarens råd om 1300 med annan kam och slutväxel är bra. Problemet
är kanske att dom inte är så lätta att hitta för vettiga pengar.
Tulka
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
Då fortsätter vi! Vad ska man betala för en 1275/1300? Kan det vara värt att köpa en Allegro eller MG1300 och ta motorn om den är bra och försöka sälja resten? Och i så fall till vilket pris? Nu blir flera upprörda men det är bara en fråga!!!!! 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Förgasare. Alternativ till HS4 ? Nål-fråga!
En Allegro-motor är samma som 1275GT, och den är bra nog att börja med. Vevaxel, stakar och mycket annat är av billigare (men grövre..) material än i Cooper S, men delarna är billiga och det finns massor. Vill man trimma mer, så är en härdad och balanserad vevaxel lätt överkomlig för vettiga pengar och blir minst lika stark som Cooperns.. En Allegro-motor har ibland (beroende på årsmodell) enkel kamkedja, men den har spännare och duger gott till en bruksmotor.heemini skrev:Då fortsätter vi! Vad ska man betala för en 1275/1300? Kan det vara värt att köpa en Allegro eller MG1300 och ta motorn om den är bra och försöka sälja resten? Och i så fall till vilket pris? Nu blir flera upprörda men det är bara en fråga!!!!!
Toppen är 9-bultad, istället för 11 som på Cooper, men jag hade aldrig problem topp-packningen med min 1380 byggd på Allegro.
Själva portningen är i stort samma.
Tar du en MG1300-motor så är läget tvärtom. Det är i stort sett samma som i Cooper 1275 S, fina grejor men dyra. Och inte finns det obegränsat med delar längre heller, vilket förstås driver upp priserna.
Jag tycker det är onödigt dyrt om man inte vill ha en strikt original Cooper S.
Motorn i annonsen är vettigt prissatt, ring!

Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98