Lite funderingar över vattenpumpen

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
bettyboop

Lite funderingar över vattenpumpen

Inlägg av bettyboop »

Hej, undrar ifall jag helt enkelt har fel vattenpump på min 1275, någon som vet om det spelar någn roll? har hört att det finns någon "kraftigare" modell?! Någon som vet vilken som ska sitta på en 1275?

Hursom så är det fördålig snurr på vattnet, men undrar även om slangen från pumpen upp till toppen ska vara öppen eller pluggad? Min har då varit pluggad, så räcker de med o öppa den eller måste ja ta o byta pump?

Tacksam för svar
Betty Boop
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Re: Lite funderingar över vattenpumpen

Inlägg av minijanne »

Hur definierar du "dålig snurr på vattnet"? Överhettar motorn?

Du ska ha en "WATER PUMP LARGE CAST IMPELLOR" - finns både med bypass ([minispares:34895]) och utan ([minispares:32778]). Det blir inte bättre snurr på vattnet av bypass-slangen, den snurrar bara runt vattnet innan motorn blivit varm. Du får samma resultat om du pluggar bypass-slangen och borrar två 6mm hål i thermostaten eller tar bort thermostaten och ersätter den med en blanking sleeve [minispares:36446].
bettyboop

Inlägg av bettyboop »

Tackar, jo jag hittade en annan och såg då skillnaden, så får prova sätta dit den med längre axel nu då o se om det blir skillnad, vilket de komma nog bli men frågan är om det räcker, men de visar sig.

Jo menade att vattnet cirkulerade för dåligt, hoppas de är pumpen annars får ja kolla om de är avgaser i vattnet för är föme de va rät bra tryck också, men de visar sig, håller tummarna iaf, börjar bli lite sent på hösten nu, vill ju hinna provköra iår också :lol: haha jobbigt o bo uppöver ibland!
Betty Boop
bettyboop

Inlägg av bettyboop »

Hej alla och tack för tipset, vart bra mk bättre med den andra vattenpumpen plus en riktig av luftning så nu verkar den hålla bra nivå, än så länge iaf, kunde stå på tomgången bra länge utan att den kokade så ja stängde av den :) Sen var det bara att fortsätta med nästa problem.

Rock on!
Betty Boop
Skriv svar