238 mil i koja, tips och råd?
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
- Ort: Timrå
238 mil i koja, tips och råd?
Jag håller på att planera en liten roadtrip till nästa sommar, just nu försöker jag se om det faktiskt är genomförbart.
Är bosatt i Sundsvall så rutten tänkte jag skulle vara något sånthär:
Sundsvall - Örebro - Gbg - Längs kusten till Båstad - Vidare längs kusten till Smygehuk
Smygehuk - Kristianstad - Jönköping - Norrköpning - Stockholm - Sundsvall
Enligt Google Maps är det runt 238 mil, och då har jag klickat i "undvik motorvägar" då jag vill försöka snitta 60 km/h, vilket är ungefär vad jag brukar köra, sen blir ljudnivån för hög och det känns som att motorn slits så mycket.
Jag anar starkt att min koja misständer lite och skulle behöva en riktig inställning på tändning/förgasare.
Mina frågor är följande:
Hur långt har ni åkt som längst i er koja? (hur gick det?)
Kan man räkna med att den håller om man kör lungt?
Vilka saker bör man ha med sig i reservdelsväg (som faktiskt går att byta längs vägen)?
Hur preppar man bilen inför ett dylikt långlopp (allt från hörselkåpor till säten)?
Är bosatt i Sundsvall så rutten tänkte jag skulle vara något sånthär:
Sundsvall - Örebro - Gbg - Längs kusten till Båstad - Vidare längs kusten till Smygehuk
Smygehuk - Kristianstad - Jönköping - Norrköpning - Stockholm - Sundsvall
Enligt Google Maps är det runt 238 mil, och då har jag klickat i "undvik motorvägar" då jag vill försöka snitta 60 km/h, vilket är ungefär vad jag brukar köra, sen blir ljudnivån för hög och det känns som att motorn slits så mycket.
Jag anar starkt att min koja misständer lite och skulle behöva en riktig inställning på tändning/förgasare.
Mina frågor är följande:
Hur långt har ni åkt som längst i er koja? (hur gick det?)
Kan man räkna med att den håller om man kör lungt?
Vilka saker bör man ha med sig i reservdelsväg (som faktiskt går att byta längs vägen)?
Hur preppar man bilen inför ett dylikt långlopp (allt från hörselkåpor till säten)?
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Yamaha Chappy LB50
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
Jag körde ungefär den sträckan med min Clubman förra sommaren. Det var inga problem förutom att den elektriska bensinpumpen packade ihop. Annars fick jag behålla alla reservdelar som jag hade med mig i bagaget. Men annars är det väl klassiskt med tändstift, fördelarlock, tändkablar, brytare, kondensator, olja.
Men jag pressade på runt 120 på autobahn, det enda som hände var att motorn blev rejält genomvarm (och vi också) Den ena dagen var det säkert nästan 30 grader varmt ute.
Men det är bara att köra! Det är när det går sönder som äventyret börjar. Söker du inspiration googla på mongolian race
Men jag pressade på runt 120 på autobahn, det enda som hände var att motorn blev rejält genomvarm (och vi också) Den ena dagen var det säkert nästan 30 grader varmt ute.
Men det är bara att köra! Det är när det går sönder som äventyret börjar. Söker du inspiration googla på mongolian race
clubman 1330
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
- Ort: Timrå
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
Aha, okej, rätt lyckat då, vilka typer av vägar körde du i sverige, och vilken snittfart höll du? Och 120 på autobahn? Jisses, om jag kämpar kan jag få upp min i 100, men då låter det som att kolvarna ska skjuta genom huven. Tror jag verkligen måste se över inställningarna.
Mongolian rally såg hur roligtut som helst! Att jag missat det, är ju som en allmän "Top Gear cheap-car-challenge", heltufft!
Mongolian rally såg hur roligtut som helst! Att jag missat det, är ju som en allmän "Top Gear cheap-car-challenge", heltufft!
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Yamaha Chappy LB50
- silverbullet 96
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
- Ort: Stehag
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
I drove the mini from malmö, denmark, germany, Holland, Belgium, France, England, Scotland and the return, during the summer!
As long as the car is working perfect before you leave i wouldn't worry really!
We broke down 3 times; electrical fault, exhaust came off and a sticking throttle. But the 300 SEK i paid to Falck was an absolute bargain and i can highly recommend it!!
It was a great trip and we topped 155 in germany! - was "shakey".
Im sure you will have a great time!
As long as the car is working perfect before you leave i wouldn't worry really!
We broke down 3 times; electrical fault, exhaust came off and a sticking throttle. But the 300 SEK i paid to Falck was an absolute bargain and i can highly recommend it!!
It was a great trip and we topped 155 in germany! - was "shakey".
Im sure you will have a great time!
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
Givetvis handlar det om bilens skick - jag körde Stockholm (Clubman -71) - Birmingham (via Calais) och hem igen (498 mil) på en vecka (IMM2009). Förutom problem med fjärdrigen (men den var det fel på redan när vi åkte) så gjorde vi ingenting på hela resan. Det enda efterspelat var att kolen i generatorn var slut när vi kom hem men det berodde nog mer på att generatorn var gammal än på själva resan. Snittfart runt 110 hela vägen. Avfärd Stockholm tisdag morgon - framme i Birmingham torsdag vid lunch.
Prep och bra-att-ha-saker. Även om du inte kan fixa grejor själv vid vägkanten så är det bra att ha lite grejor med eftersom inte alltför många verkstäder har kojaprylar på hyllan nuförtiden
. Micke-Moke gjorde en suverän lista till IMM2009 (http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=40&t=6014#p29391) som man nog kan kalla komplett (en mer erfaren långresare med koja får du nog leta efter
)
Lugnt kör man när något har gått sönder - inte förebyggende
. Ett tips är ju att ta ut bilen på några 10-milare och stress-testa lite - klarar den det så borde den klara din tripp.
Ett annat bra tips är att ta med medlemsmatrikeln från kojaklubben (om du inte är medlem så kanske du ska bli det
. Matrikeln är ordnad (blandannat) i postnummeordning, så där kan du hitta likasinnade om nåt går galet. Eller ta med dator och använd kartfunktionen på Hundkoja.com
.
Prep och bra-att-ha-saker. Även om du inte kan fixa grejor själv vid vägkanten så är det bra att ha lite grejor med eftersom inte alltför många verkstäder har kojaprylar på hyllan nuförtiden


Lugnt kör man när något har gått sönder - inte förebyggende

Ett annat bra tips är att ta med medlemsmatrikeln från kojaklubben (om du inte är medlem så kanske du ska bli det


- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
Men hörrdu Danielsson - jag tror att du ska byta avgassystem, det är nog största problemet med att din låter.
Jag menar - våra bilar är ju rätt lika men din lät ju som
redan vid 40-50 km/h...
Köp ett sånt Steg1-kit och montera i vinter så hjälper jag dig med förgasar/tändning
Jag menar - våra bilar är ju rätt lika men din lät ju som

Köp ett sånt Steg1-kit och montera i vinter så hjälper jag dig med förgasar/tändning

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
Janne - äntligen fattar jag varför även postnummerordning finns i matrikeln!! Någon har tänkt till! 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
- Ort: Timrå
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
Tack för alla hjälpsamma svar!
Allmän fråga, hur mycket effekt kan man tänka sig tappa ifall man har en standard 998cc motor, med ett heldraget rakt 2,5 tums rör bak till en ensam simons dämpare? Så ser det ut på min justnu, den brölar som tusan, man anar ett lite platt ljud vid gaspådrag, tänk dig en 745'a som läker lite avgaser vid grenrörspackningen. Över 65 måste man varva riktigt mycket, vid 85 känns motorn ungefär som att köra 150-160 i typ en saab 9-3. att köra 110 görs enklast genom att gasa upp i 85-90 och sedan frikoppla i en lång brant backe. Visst borde jag vinna på att köpa ett steg 1 kit och riva bort mitt nuvarande system? Jag vill också kunna ligga och köra iallafall 90 längre sträckor.
silverbullet 96; Man, sure sounds like a great drive that! 155? How the heck did you manage that? Your engine/gearbox surely can't be stock? Thanks for the encouragement, you sure do only get that on mini boards, everyone else (who doesn't got one) just says it won't make it.
minijanne; Jag visste att jag för länge sen sett en tråd med tips inför långkörning, tusen tack för länken, den vare! Som du säger, den är ganska komplett! 498 mil utan några problem, snittande 110, det kan jag inte ens jämföra med min. Det är en bra lång resa det!
Magna-Flash; Så sant så sant! Undra hur mycket effekt jag tappar egentligen med mitt heldragna 2,5 tums rör som pontus så smart satte dit. Brölar ju bara. Där sa du något faktiskt, man kanske skulle ta och införskaffa ett steg 1, låter den mindre och kanske går lite bättre! Dock får det bli framåt sommarkanten, då bilen är i vinterförvaring nere i sundsvall och jag är uppe i luleå och pluggar. Men om du fortfarande är sugen till våren så får du gärna hjälpa mig med lite inställningar, det vore väldigt uppskattat!
Allmän fråga, hur mycket effekt kan man tänka sig tappa ifall man har en standard 998cc motor, med ett heldraget rakt 2,5 tums rör bak till en ensam simons dämpare? Så ser det ut på min justnu, den brölar som tusan, man anar ett lite platt ljud vid gaspådrag, tänk dig en 745'a som läker lite avgaser vid grenrörspackningen. Över 65 måste man varva riktigt mycket, vid 85 känns motorn ungefär som att köra 150-160 i typ en saab 9-3. att köra 110 görs enklast genom att gasa upp i 85-90 och sedan frikoppla i en lång brant backe. Visst borde jag vinna på att köpa ett steg 1 kit och riva bort mitt nuvarande system? Jag vill också kunna ligga och köra iallafall 90 längre sträckor.
silverbullet 96; Man, sure sounds like a great drive that! 155? How the heck did you manage that? Your engine/gearbox surely can't be stock? Thanks for the encouragement, you sure do only get that on mini boards, everyone else (who doesn't got one) just says it won't make it.
minijanne; Jag visste att jag för länge sen sett en tråd med tips inför långkörning, tusen tack för länken, den vare! Som du säger, den är ganska komplett! 498 mil utan några problem, snittande 110, det kan jag inte ens jämföra med min. Det är en bra lång resa det!
Magna-Flash; Så sant så sant! Undra hur mycket effekt jag tappar egentligen med mitt heldragna 2,5 tums rör som pontus så smart satte dit. Brölar ju bara. Där sa du något faktiskt, man kanske skulle ta och införskaffa ett steg 1, låter den mindre och kanske går lite bättre! Dock får det bli framåt sommarkanten, då bilen är i vinterförvaring nere i sundsvall och jag är uppe i luleå och pluggar. Men om du fortfarande är sugen till våren så får du gärna hjälpa mig med lite inställningar, det vore väldigt uppskattat!

Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Yamaha Chappy LB50
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
angående avgassystemet så skrota jag just ett sådant du har 2,5" med liten simonsdämp på slutet.
Lät något jävulskt! Hade alltid kåpor på mig vid färd och hela bilen var som en stor baslåda
.
åkte till biltema och köpte nytt avgassystem från deras butik för cirka 450kr med en 740ljuddämpare.(köpt på biltema) nu låter det precis lagom mullrigt.
+att ljudisolera torpedväggen mot motorn med lite ljuddämparematta var också VÄL värt pengarna sänkte ljudnivån rätt rejält.
Lät något jävulskt! Hade alltid kåpor på mig vid färd och hela bilen var som en stor baslåda

åkte till biltema och köpte nytt avgassystem från deras butik för cirka 450kr med en 740ljuddämpare.(köpt på biltema) nu låter det precis lagom mullrigt.
+att ljudisolera torpedväggen mot motorn med lite ljuddämparematta var också VÄL värt pengarna sänkte ljudnivån rätt rejält.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

- silverbullet 96
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
- Ort: Stehag
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
standard 1275 SPI with a stage 1! - 73 bhp on the last rolling road test. The car sits a 120 quite comfortably during normal driving!
Re: 238 mil i koja, tips och råd?
Jag skrämde upp min Clubman -71:a med 998 med stage 1 till 145 kmh när jag var ute sist - fast då fanns det inte mycket mer att ta av...Danielsson skrev: silverbullet 96; Man, sure sounds like a great drive that! 155? How the heck did you manage that? Your engine/gearbox surely can't be stock?
