Hundkoja R1 RWD -2011, film sid 11
Re: Hundkoja R1 RWD -201? - provkörning med film sida 5
Många tummar upp!
- Per_cooper
- Kontakt:
Var ett tag sedan senaste uppdateringen, har slipat en hel del spackel på en grön spackelklump ute i ett tält...
En del har jag dock hunnit med.
Byggt en backväxel av en vinsch, började med att kika lite på http://www.mride.se/reverse_gear.html och tänkte kopiera den. så jag åkte till biltema och köpte en lika vinsch och började bygga. när jag byggt klart så låter den som en stenkross pga diskutabel kvalite på lagren med ett enormt glapp som följd.
Så jag skrotade allt utom drev och motorn och fräste ett eget växellådshus i aluminium med riktiga lagerbockar.

Fler bilder på backväxeln kommer vid nästa uppdatering.
Har även köpt lite glasfibersaker från england och börjat skruva dit, det är bara skärbreddarna som sitter fast än så länge ska fortsätta med övriga delar imorgon..

Har även börjat på att kapsla in förarutrymmet, blev tvungen att göra en "låda" för att få lite distans mellan grenröret och väggen.

En del har jag dock hunnit med.
Byggt en backväxel av en vinsch, började med att kika lite på http://www.mride.se/reverse_gear.html och tänkte kopiera den. så jag åkte till biltema och köpte en lika vinsch och började bygga. när jag byggt klart så låter den som en stenkross pga diskutabel kvalite på lagren med ett enormt glapp som följd.
Så jag skrotade allt utom drev och motorn och fräste ett eget växellådshus i aluminium med riktiga lagerbockar.

Fler bilder på backväxeln kommer vid nästa uppdatering.
Har även köpt lite glasfibersaker från england och börjat skruva dit, det är bara skärbreddarna som sitter fast än så länge ska fortsätta med övriga delar imorgon..

Har även börjat på att kapsla in förarutrymmet, blev tvungen att göra en "låda" för att få lite distans mellan grenröret och väggen.

Gediget! Riktigt imponerande bygge, verkar bli en helt vansinnigt kul men också livsfarlig koja
.

Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
- Per_cooper
- Kontakt:
Nu är den byggbesiktad!! Bara ett par små anmärkningar annars godkänt.
Har fått hem lite delar från england som åkt på:

Måste säga att jag är posetivt överraskad över passformen på glasfiberdelarna jag köpte.
Har fått hem lite delar från england som åkt på:

Måste säga att jag är posetivt överraskad över passformen på glasfiberdelarna jag köpte.
Grattis! Ser riktigt snygg ut, kanske det blir lite sleeper stuk 

Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mini 1000 -70
volvo amazon
- Per_cooper
- Kontakt:
Tackar, det var det som var tanken.Mini Maz skrev:Grattis! Ser riktigt snygg ut, kanske det blir lite sleeper stuk
//Per
Fasiken vad duktig du är! Ser riktigt bra ut skall bli kul att se slutresultat!
- Per_cooper
- Kontakt:

Börjat gjuta innerskärmar.

Början till gjutplugg för indtrumentpanelen.

Inpassning av fönster.
- Per_cooper
- Kontakt:
Har gjort klart gjutpluggen för instrumentpanelen, kommer att gjuta formen i helgen.

-
Varför har jag inte hittat denna tråd förrän nu?????
Grymt bygge!
Har du gjort ritningar till ramen/chassiet?
Ser redan fram mot nästa uppdatering...
//Magnus
Grymt bygge!
//Magnus
- Per_cooper
- Kontakt:
Jodå har gjort ritningar på mycket men inte allt, har "frihandat en hel del".Mangaloranga skrev:Varför har jag inte hittat denna tråd förrän nu?????
Grymt bygge!
//Magnus
//Per
- Per_cooper
- Kontakt:

Formen för instrumentpanelen klar.

Jag använde mig av lera i de skarpa hörnen för att på ett enkelt och bra sätt få fina radier, bara att smeta dit leran och sen fixa till radien med en glasspinne.

Då var instrumentpanelen färdiggjuten, nu ska det dit lite fästen och instrument och ev. en liten solskärm. Sedan ska den flockas för att undvika att den blänker i solen.
- Per_cooper
- Kontakt:
Har förstärkt karossen på flertalet ställen.

Inkapsling av utrymmet där tanken kommer att sitta.

Eftersom den absolut vanligaste frågan jag får när nån ser den är "Vad väger den?" så har jag nu vägt den: Total vikt för tillfället är 430 kg.

Inkapsling av utrymmet där tanken kommer att sitta.

Eftersom den absolut vanligaste frågan jag får när nån ser den är "Vad väger den?" så har jag nu vägt den: Total vikt för tillfället är 430 kg.
intressant bygge, planerar för ett liknande fast jag kör med original chassie ist.. men hur mycket pallar växellådan för??
bilen väger ju betydligt mer än en mc..
- Per_cooper
- Kontakt:
Visst väger en bil mer än en mc men om man låter bli att stå stilla på högt varv och kliva av kopplingen så kommer det inte att bli högre belastningar på lådan när den sitter i en bil jämfört i en mc. Vad jag vill säga är att om man försummar tillskottet på momentet från masströgheten så kan man ju inte få ut mer effekt och monment än vad motorn kan leverera. Ex om du ligger vid 6000rpm på 6:an och kliver på gasen så kommer ju samma moment att finnas på utgående axeln från lådan oavsätt om motorn sitter i en mc eller en bil, den enda skillnaden är ju att mc kommer att accelerera fortare.nygårds skrev:intressant bygge, planerar för ett liknande fast jag kör med original chassie ist.. men hur mycket pallar växellådan för??
Sen är det ju en annan fråga hur mycket växellådan pallar för om man börjar trimma. Men 300hk och 200Nm bör inte vara några större problem, är bara 2:an som brukar ge sig men det finns förstärkningssatser att köpa.
//Per