Återupplivat:avlägsna svänghjul för att komma åt lamell
Återupplivat:avlägsna svänghjul för att komma åt lamell
När man har tagit bort den stora 1 ½ tums bulten i mitten som sitter bakom diafragmaplattan, hur ska man då fortsätta för att få lös hjulet från splinesen? Ska man använda sig av någon typ av avdragare eller? Det är en 65:a 850cc för övrigt
Senast redigerad av tercELLEN den 20 november 2010 kl. 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
Re: avlägsna svänghjul för att komma åt lamell
Japp, du måste ha en speciell avdragare som du fäster med 3 skruvar, tror det är 3/8 UNF. Svänghjulet sitter inte på splines utan på en kona, och kan sitta ganska hårt.
Därför behöver du ha en bra avdragare.
Om du talar om var du bor, så kanske det finns någon i din närhet som du kan låna av.
Därför behöver du ha en bra avdragare.
Om du talar om var du bor, så kanske det finns någon i din närhet som du kan låna av.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
aha! Ja jag kommer från skellefteå, men bara man vet dimensionen så kanske man kan bygga en själv. Jag har sett att det fanns tre skruvhål sen antar jag att man skulle då kunna utnyttja skruvhålet efter den stora bulten i mitten som avdragarens centrum. Men det vore praktiskt om det fanns nån kring ske-å som redan har en 

jag gjorde min egen avdragare av en 8mm tjock platta mätte direkt efter hålen på svänghjulet markera på plattan och borrade, la en större modell mutter i mellan centrum på svänghjulet och plattan som "distans" och sen tre bultar jag som spände efterhand, tog en gummiklubba å drämde till i mitten och "klonk" fix å färdigt. Annars kostar en avdragare inte spec. mycke 

Austin Healey Sprite -61
Vauxhall Cresta -64
Vauxhall Cresta -64
Okej! Så du behövde alltså inte vrida bultarna tills svänghjulet tryckts ut, utan du använde det mer som en typ av hävarm för gummiklubban?Aggudabbu skrev:jag gjorde min egen avdragare av en 8mm tjock platta mätte direkt efter hålen på svänghjulet markera på plattan och borrade, la en större modell mutter i mellan centrum på svänghjulet och plattan som "distans" och sen tre bultar jag som spände efterhand, tog en gummiklubba å drämde till i mitten och "klonk" fix å färdigt. Annars kostar en avdragare inte spec. mycke
Alltså jag spände bultarna precis som du gör med en avdragare men det blir väldigt mycket spänn i/över metallplattan så ville inte spänna för hårt med risk att skada veven (eftersom de måste ligga någon typ av distans där) så drämde till med klubban för att få svänghjulet att vandrar med framåt av sig självt, vilket de gjorde. Dock är de inte säkert det blir lika spänt för dig å då är de bara att fortsätta spänna tills de lossnar. Jag är inte bäst på att formulera mig, jag är mer en praktiker men hoppas de är lite till hjälp iaf 

Austin Healey Sprite -61
Vauxhall Cresta -64
Vauxhall Cresta -64
Jamen jag tror nog att jag förstår dig!Aggudabbu skrev:Alltså jag spände bultarna precis som du gör med en avdragare men det blir väldigt mycket spänn i/över metallplattan så ville inte spänna för hårt med risk att skada veven (eftersom de måste ligga någon typ av distans där) så drämde till med klubban för att få svänghjulet att vandrar med framåt av sig självt, vilket de gjorde. Dock är de inte säkert det blir lika spänt för dig å då är de bara att fortsätta spänna tills de lossnar. Jag är inte bäst på att formulera mig, jag är mer en praktiker men hoppas de är lite till hjälp iaf
Alltså angående de här 7 eller om det är 8 muttrar som sitter runt centrum på svänghjulet, genom sprängskisser på somerford-mini så har jag utgått att de håller bara ihop kuggkransen med svänghjulet och är inte inblandad med lamellen som verkar ha fler skruvhål, samt så tror jag inte att de bultarna sitter ihop med vevaxeln eller har jag fel?
jag har en haynes verkstadshandbok i pdf format på datorn pm:a mig din mail adress så kan jag skicka den till dig om du vill kolla närmare på konstruktionen? men nej de är ingenting som sitter bultat i svänghjulet och du behöver egentligen inte skruva loss nått från svänghjulet heller för att få av det, men om du gör en egen avdragare kan de va bra att få bort kopplingen och kopplingskåpan etc.
Austin Healey Sprite -61
Vauxhall Cresta -64
Vauxhall Cresta -64
Just det: det är viktigt att skydda änden på vevaxeln, så du inte förstör den. Det är lätt hänt om man inte tänker sig för. En lagom distansbricka är bra att ha.Aggudabbu skrev:Alltså jag spände bultarna precis som du gör med en avdragare men det blir väldigt mycket spänn i/över metallplattan så ville inte spänna för hårt med risk att skada veven (eftersom de måste ligga någon typ av distans där) så drämde till med klubban för att få svänghjulet att vandrar med framåt av sig självt, vilket de gjorde. Dock är de inte säkert det blir lika spänt för dig å då är de bara att fortsätta spänna tills de lossnar. Jag är inte bäst på att formulera mig, jag är mer en praktiker men hoppas de är lite till hjälp iaf
Jag gjorde en egen avdragare, men en fingängad grov skruv i mitten och som sagt 3 skruvar att fästa i svänghjulet. Ibland sitter svänghjulet rejält, så det kan behövas stabil avdragare.
Det är inget som håller lamellcentrum, däremot ska du lossa de 3 skruvarna som håller "plåtremsorna" vilka håller den inre tryckplattan på plats.
Se här:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... age&id=143
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Just det: det är viktigt att skydda änden på vevaxeln, så du inte förstör den. Det är lätt hänt om man inte tänker sig för. En lagom distansbricka är bra att ha.
Jag gjorde en egen avdragare, men en fingängad grov skruv i mitten och som sagt 3 skruvar att fästa i svänghjulet. Ibland sitter svänghjulet rejält, så det kan behövas stabil avdragare.
Det är inget som håller lamellcentrum, däremot ska du lossa de 3 skruvarna som håller "plåtremsorna" vilka håller den inre tryckplattan på plats.
Se här:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... age&id=143[/quote]
Alltså pratar du då om de tre skruvarna som går igenom diafragma-plåten, plåtremsan och håller fast den inre plattan, eller de tre skruvarna som håller fast plåtremsorna i svänghjulet?
Se här:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... age&id=143[/quote]
Alltså pratar du då om de tre skruvarna som går igenom diafragma-plåten, plåtremsan och håller fast den inre plattan, eller de tre skruvarna som håller fast plåtremsorna i svänghjulet?
Alltså pratar du då om de tre skruvarna som går igenom diafragma-plåten, plåtremsan och håller fast den inre plattan, eller de tre skruvarna som håller fast plåtremsorna i svänghjulet?[/quote]tercELLEN skrev:Just det: det är viktigt att skydda änden på vevaxeln, så du inte förstör den. Det är lätt hänt om man inte tänker sig för. En lagom distansbricka är bra att ha.
Se här:
Kolla på bilden i länken (1964 - 82 Diaphragm) så ser du:
Du måste lossa "Housing" detalj 41 för att kunna fästa avdragaren.
Sedan måste du lossa "Strap" detalj 37 från "Plate" detalj 35, för att få ut lamellcntrum. Detta kan du göra med svänghjulet löst eller på plats. Jag tycker det är lättare på plats så slipper man krånglet med att hålla i allt.
När du monterar de 3 skruvarna på "Strap" mot "Plate" så gör du det med svänghjulet på plats så centreras grejorna.
Det fixar du lätt!

Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Kolla på bilden i länken (1964 - 82 Diaphragm) så ser du:hultarn skrev:Alltså pratar du då om de tre skruvarna som går igenom diafragma-plåten, plåtremsan och håller fast den inre plattan, eller de tre skruvarna som håller fast plåtremsorna i svänghjulet?tercELLEN skrev:Just det: det är viktigt att skydda änden på vevaxeln, så du inte förstör den. Det är lätt hänt om man inte tänker sig för. En lagom distansbricka är bra att ha.
Se här:
Du måste lossa "Housing" detalj 41 för att kunna fästa avdragaren.
Sedan måste du lossa "Strap" detalj 37 från "Plate" detalj 35, för att få ut lamellcntrum. Detta kan du göra med svänghjulet löst eller på plats. Jag tycker det är lättare på plats så slipper man krånglet med att hålla i allt.
När du monterar de 3 skruvarna på "Strap" mot "Plate" så gör du det med svänghjulet på plats så centreras grejorna.
Det fixar du lätt!

Mycket utförlig förklaring!

tänk på att sätta motorn i noll-läge med INNAN du börjar lossa svänghjulet! hästskobrickan bakom hela härligheten kan hoppa loss å då får du kul...
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Jamen just det. Har läst om detta och förstår vad det är för bricka du pratar om_clubman_ skrev:tänk på att sätta motorn i noll-läge med INNAN du börjar lossa svänghjulet! hästskobrickan bakom hela härligheten kan hoppa loss å då får du kul...
Hur menar du nu, vad händer om hästskobrickan trillar av?_clubman_ skrev:tänk på att sätta motorn i noll-läge med INNAN du börjar lossa svänghjulet! hästskobrickan bakom hela härligheten kan hoppa loss å då får du kul...
//Thomas