Spåra historia om min bil

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Spåra historia om min bil

Inlägg av crowan »

Jag har en 72:a clubman som jag har köpt från en kille som hade den på sina föräldrars gård en dryg mil utanför Bromölla. Där hade den stått sen 95 och jag köpte den 2005. På registreringsbeviset ser jag bara en ägare tillbaka, som bodde uppe i Bromma. Jag vågar väl inte hänga ut med namn och adress, det känns kanske lite väl.

Bilen var när jag köpte den rosa som en Ahlgrens bil med svart grill och svarta kofångare. Den såg ut att ha varit krockad någon gång innan ommålningen.

Originalfärgen var blå. Det finns 16 tidigare ägare, så jag har ingen större förhoppning om att kunna få veta mer om bilen, men det hade varit kul om det hade varit någon som kände igen den.

Jag har för mig att jag hade ett sista besiktningspapper att den fick körförbud -92

Bild
clubman 1330
Användarens profilbild
Manne

Re: Spåra historia om min bil

Inlägg av Manne »

Du kan maila vägverket. Fick detta svar när jag gjorde det efter att läst ditt inlägg.
Svar från VV:
HejIbland ser vi flera är tre, men inte alltid. Återkom med regnr så kan vi kolla hur det ser ut på just denna bil.

Verkar som om de kan se minst 3 eller fler tidigare ägare.

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

OK, då ska jag börja med det! Tack för tipset. Kan ju skriva ut regnr på min bil, om det nu är någon som kommer ihåg att man har ägt en bil med det numret...

Det är iallafall FSH 983
clubman 1330
Användarens profilbild
kez_19

Inlägg av kez_19 »

om du går in på http://www.svar.ra.se där kan du hitta alla papper till din bil från första reg papper till det senaste det kostar 10:- för varje kopia

michael
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

COOLT!

Såg att jag hade skrivit fel regnr :oops: (uppdaterat nu). Här ska beställas kopior!
clubman 1330
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Fick svar från vägverket på min. De 3 ägarna innan mig kom från:
Tenhult, Tidaholm och runt milleniumskiftet bodde den tydligen i vår Kungliga huvudstad.

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Ska bli mycket intressant läsning när papperna dyker upp. Helt otroligt att all den informationen finns sparad...
clubman 1330
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

kez_19 skrev:om du går in på http://www.svar.ra.se där kan du hitta alla papper till din bil från första reg papper till det senaste det kostar 10:- för varje kopia

michael
Den där länken var guld värd gosse... Hade aldrig hört talas om att detta fanns tidigare! Ska komma ihåg vem som länkade detta när vi väl börjar göra länkguiden på den nya sidan :wink:
Användarens profilbild
kez_19

Inlägg av kez_19 »

Jag fick tips om sidan från bilbesiktningen, för när jag sökte våran bil på www.vv.se så kom den upp som en skoda oktavia i falun (långt ifrån en mini i piteå)

och jag ville veta om det gick att få den registerad igen eller om det bara var till att skrota bilen. Men dom sa till mig, att om den finns kvar i riksarkivet så att man kan bevisa att bilen har varit registerad så var det ok att göra en ny registrerings besiktning så den får ett nytt regnr.

Jag beställde alla 16 papper som fanns till bilen och läste igenom, när den kom in till sverige från england 1976 till Göteborg, varje gång den såldes och det sista när den var avställd 1984 i kiruna....

michael (spell checked by Boel) :oops:
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Inlägg av timppa »

Riktigt bra sida den där www.svar.ra.se

Beställde första pappret på min bil därifrån och har sedan spårat vidare ägaren via skatteverket och nu sitter jag med hennes telefonnummer och adress och funderar på om man ska ta kontakt för att se om de har bilder på den från den tiden(-70talet) :) (bilen var gul orginal, ny info för mig!)

Väldigt lätt att när man har personnummer att spåra personen i fråga vidare, man ringer helt enkelt skatteverket, 020-567 000, med direktval 8101. Sedan är det en automatiserad tjänst som man knappar in det i och 10minuter senare får man uppgifterna på fax.
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Med beställt information från SVAR nu... Härligt! Väntar med spänning, hoppas det går fort!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
optus
Kontakt:

Inlägg av optus »

Min bils historia - hittills.
Denna BMC 1100 Princess Vanden Plas 1965
Köptes ny och fick reg-nummer W 83902 från Sven Pettersson Bil AB i Ludvika den 21 april 1966 av Arne Wahlin, Ludvika. Han var chef för Arbetsförmedlingen i Ludvika. Han ägde bilen tom. 1981 06 23, då bytte han den mot en Citroen Pallas hos Pettersson Bil i Ludvika, bilen var då avställd. Under de 16 år som bilen ägdes av Wahlin kördes den troligen bara ca 3000 mil.
Petterssons Bil sålde på den tiden BMC (från 1957), Citroen och Datsun. De sålde 3 Princess 1100 – bilar och några Princess 1800.
Bilen köptes besiktigad av Wivi Sterner, Ludvika, som var gift med kantorn i Grangärde kyrka, 1981 08 19. Den ställdes av 1991-10-01 – 2004-05-11(?). Ny försäkring beställdes 2004-09-18, bilen var då reparerad under åren 1998, 1999, 2000, 2002 och 2003 och troligen besiktigad.
Lite underligt är det att bilen besiktigades 1999-05-20 med mätarställning 3131 km och nästa gång 2001-07-27 med mätarställning 7449 km. då den tycks ha varit avställd under den tiden. Enligt uppgift körde fru Sterner mycket med bilen.
Bilen köptes besiktigad av Erick Friberg, Härnösand 2004-11-24 och besiktigades nästa gång i Härnösand 2005-08-02 med mätarställning 9471 km.
Jag, Bo Hesselmark, Västra Sönnarslöv, i Åstorps kommun, Skåne är den 4de ägaren, köpte bilen i Härnösand 2007 -06-27 och besiktigade bilen nästa gång 2009-05-27 med godkänt resultat. Mätarställning 11453 km. Jag har renoverat motor och växellåda samt gjort en del rostlagningar i framvagnen.
I dag, 2010-09-14, visar mätaren 19537 km, vilket betyder att den rullat ca 12000 mil.
Informationen har jag hämtat från Bilregistret och SVAR.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Skriv svar