Jag vill i förberedande syfte veta hur man justerar kopplingen på en Mini MkIII med 998 motor. Efter jag renoverat motorn och satt ihop motor och låda och kört några korta testrepor verkar det som att den plötsligt börjar slira/tappar driv på växlarna. Någon idé varför? Den funkade bra innan renoveringen och hur åtgärdar jag detta?
...man skulle så klart ha bytt lameller när motorn var ur...men det behöver inte bero på det, eller?
Kan också tillägga att av okänd anledning så är växelspaken numera också "överrörlig", dvs. när man ska lägga i backen går spaken att trycka rätt mycket längre ut än den ska, förbi själva växelläget.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
börja med att justera stoppet till urtrampningslagret (den stora mutter mitt på kopplingskåpan)
så här gör man:
skruva ut muttrarna så långt ut från kåpan det går
be en kompis trampa ner kopplingspedalen helt
medans han håller ner pedalen skruva den inre mutter så den ligger emot kopplingskåpan
be kompisen släppa kopplingspedalen helt och skruva in ytterliggare en flata på muttern
kontrollera att spelet är emellan muttern och kåpan är 0.20-0.25 mm
lås fast den inre muttern med hjälp av den yttre.
sen kan du justera returstoppet till kopplingsarmen.
så här gör man:
lossa fjäder
dra kopplingsarmen utåt så långt det går
kolla att spelet är 0.5mm mellan kopplingsarmen och stoppet.
men om kopplingen slirar nu så blir det till att byta lamell.
angående växelspaken så får du väl ta upp spaken ur växelhuset. rätt så lätt ta av gummiöverdraget och vrid plåtkåpan där under och dra upp spaken och titta om du ser något konstigt slitage att kanske kulan i botten på spaken är sliten eller kanske gummi bussningarna som håller spakstället i bakkant är dåliga?
Lycka till.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Super! Tack Bulten, det var precis denna information jag eftersökte. Detaljerat och lättbegripligt fick du till det också, jag ska prova detta. Får kanske dröja till det blir något varmare eller mindre snö i alla fall eftersom jag står ute och skruvar.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab