växellådsexpert sökes!
växellådsexpert sökes!
Har en A+ motor som behöver en ny låda. Problemet är dock att det inte finns överdrivet många sånna "nya" motorer i vårt avlånga land. Så nu har jag istället fått tag i en 998-motor från -78 med tillhörande låda. Har ett antal frågor kring detta:
1. Kommer det att funka?
2. Är det något mer än drevet på vevaxeln jag måste byta?
3. Kan jag montera vertokopplingen på en denna antika låda?
Det var det jag kom på just nu, fler frågor lär väl dyka upp under tiden....hilfe bitte.
/ Pierre K
1. Kommer det att funka?
2. Är det något mer än drevet på vevaxeln jag måste byta?
3. Kan jag montera vertokopplingen på en denna antika låda?
Det var det jag kom på just nu, fler frågor lär väl dyka upp under tiden....hilfe bitte.
/ Pierre K
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Re: växellådsexpert sökes!
här kommer några svar
1. Kommer det att funka? ja det går bra!
2. Är det något mer än drevet på vevaxeln jag måste byta? nej det ska räcka med det, tänk på att 998 har mindre inner diameter än 1275
3. Kan jag montera vertokopplingen på en denna antika låda? ja om du använder yttre kopplings kåpan från din A+
mvh Per Malmberg
1. Kommer det att funka? ja det går bra!
2. Är det något mer än drevet på vevaxeln jag måste byta? nej det ska räcka med det, tänk på att 998 har mindre inner diameter än 1275
3. Kan jag montera vertokopplingen på en denna antika låda? ja om du använder yttre kopplings kåpan från din A+
mvh Per Malmberg
Re: växellådsexpert sökes!
Mindre innerdiameter...tolkar det som olika diametrar på respektive vevaxel, betyder det att jag måste byta den oxå? Eller fattar jag fel nu?
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Re: växellådsexpert sökes!
Mindre innerdiameter...tolkar det som olika diametrar på respektive vevaxel, betyder det att jag måste byta den oxå? Eller fattar jag fel nu?
javisst det är olika diametrar på 998 och 1275.
har du 998 A+ motor så passar primärdrevet från 998-78an
har du 1275 A+ motor så måste du skaffa ett primärdrev till äldre 1275 motor (preA+)
alltså inga större problem att lösa!
och det goda är att du behver inte byta vevaxel
javisst det är olika diametrar på 998 och 1275.
har du 998 A+ motor så passar primärdrevet från 998-78an
har du 1275 A+ motor så måste du skaffa ett primärdrev till äldre 1275 motor (preA+)
alltså inga större problem att lösa!
och det goda är att du behver inte byta vevaxel

Re: växellådsexpert sökes!
tja tänk på att det finns olika antal kuggar på drevet på vev axeln det fiinns olika utväxlingar på dom 3 dreven på den sida det enklaste e att byta alla 3 från en 1275 låda det gjorde ja jag har gjort tvärtom jag har en icke 1275 A plus utan den vanliga med en 1275 A plus växelåda mvh
Re: växellådsexpert sökes!
Jo, jag köpte en motor + låda (av en skojare visade det sig). När jag skulle skruva ut oljepluggen snurrade den bara. Lyckades bända och skruva ut den till slut men gängorna är helt borta, i godset alltså. Han som sålde den verkar inte ha något dåligt samvete för det utan tycker det är en baggis att gänga om och sätta nån hylsa eller nåt.
Hur gör man? Vem gör sånt? (södra småland eller norra skåne) Vad kostar det? (är det lönt att klödda med det?)
Hur gör man? Vem gör sånt? (södra småland eller norra skåne) Vad kostar det? (är det lönt att klödda med det?)
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
växellådsexpert sökes!
clubman 1330
Re: växellådsexpert sökes!
Nä, men denna:crowan skrev:Kan det inte funka med nåt sånt här?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... tionssats/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... oljeplugg/
M20 gänga och denna: http://www.hova.com/magnetisk-oljeplugg ... -4592.aspx
sen ska jag givetvis komplettera med denna: http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 169&title=
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
växellådsexpert sökes!
Det blir kanon! Kommer inte att kunna åka runt flisor i motorn efter det!
clubman 1330