Jag ska byta trummor både fram och bak på skåpbilen till den varianten med spacer [minispares:35841].
Detta för att kunna få på mina cooper s fälgar på den. Byta trummorna var i teorin ett jobb som inte skulle ta många minuter. Men när jobbet väl skulle göras så sket det sig iom att de nya trummorna kräver en längre bult. Ta bort de gamla är inga problem, men de nya bultar är såpass mkt längre så att jag inte kan lirka in dem eftersom de tar i bakplattan
Finns det nått bra knep som gör att kommer undan så lätt som möjligt?
En bild på problemet(om man föreställer sig att man ska ha i längre bultar, man får även föreställa sig att det är en mini hehe)
Jo genväg finns....... Ta bort en gammal bult och borra hål i bromsskölden genom det tomma hålet. Stoppa i nya bulten från baksidan.
Snurra navet och fortsätt likadant tills alla 4 är bytta. Försiktig med var du borrar och glöm inte att täcka hålet med gummi"plupp".
Har aldrig vågat göra detta själv men fick tipset för länge sedan från en gamling som meckat hela sitt liv. Borde ju fungera........
bulten08 skrev:ja det verkar ju som en jätte bra ide så slipper man byta hjullager sen är det ju bara att sätta dit en gummiplugg så är det tätt.
/Marcus
Vaddårå, måste man byta hjullager om man en gång plockat bort navet?
Jag hade nämligen samma problem som timppa förra året men plockade bort navet och bytte bultar. Det var enklare än väntat så det finns säkert någon hake (t.ex. att lagren måste bytas). Murphy's lag säger väl att om något är för bra att vara sant så är det precis så.
/Mazze
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
ja har du trummor fram måste du pressa isär hjullagret för att få dit längre pinnbultar eller t.ex byta bromssköld. bak är det bara att ta navet och byta.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69