Ni får tyvärr stå ut med en för tillfället lätt frustrerad miniägare. Bytt topppackning nyligen för att upptäcka att det inte höll och tillslut bytte jag toppen mot en bättre begagnad. Bilen har gått bra hela påskhelgen och jag har lyckats köra över 50 problemfria mil. Men efter ledigheterna så började vattennivån sjunka lite smått och jag var osäker på om det bara var vatten som trycktes ut för att systemet saknar expansionskärl. Satte dit en petflaska efter slangen till kylarlockets övertrycksventil för att kika, men nivån skönk mer än vad jag fick i flaskan. Och tillslut idag när jag var ute på en 2 milatur så fick jag i 7dl i systemet..
Motorn går skitfint, inge vatten i oljan och ingen rök som tidigare. Motorn är torr i framkant men när man tittar i bakkant så är den tyvärr blöt. Jag ser inte riktigt vart det läcker, skulle kunna vara i skarven till toppen, isf topppackningen igen!?..

riktigt träligt i så fall. Kan det läcka någon annanstans därbak? Utan att lyfta bort grenröret är det svårt att se. Ser ut att sitta två "sköldar" (mitt bästa sätt att beskriva det på) under grenrören. Sitter dessa med korkpackning och vad är de till för? Hittar inget om det i manualen. Kan det läcka vatten därifrån? Annars är det väl bara att byta topppackning igen.. himla skit..
Jag har varit jättenoga med att göra rent packningsytor, använt nya fina packningar och dragit enligt boken med momentnyckel, efterdragit efter varmkörning mm.