Klonk från framvagnen

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
philsson

Klonk från framvagnen

Inlägg av philsson »

Jag är inte så insatt i hur allt fungerar, men jag har försökt göra en analys utav när ljudet uppstår.
Bästa sättet att beskriva det på skulle jag tro är att jämföra med att köra över en liiiiten liten gren. Det känns i styrningen och låter ungefär likadant.

Oftast när jag stannat, till ex rödljus och sen kör iväg igen
Osäker på om det uppstår oftare när jag har lite rattutslag

Försökt följande men lyckas inte framkalla det på egen hand
-Köra i cirklar åt vänster, och åt höger (så drivknutarna verkar ok)
-Köra framåt, stanna, starta på nytt
-Göra samma sak med lite/fullt rattutslag
-Köra framåt, stanna, backa lite, stanna, köra framåt igen
-Dra i handbromsen och pressa bilen lite på 1an, sen gått över till backen och sen 1an osv... utan att köra iväg

När jag försöker få fram det så går det alltså inte på dessa alla vis, men det är ganska påtagligt när det dyker upp. Tror ni det finns någon risk att bilen blir stående för en sånhär sak? Själv har jag som sagt ingen aning om hur och vad som utgör drivningen. Kanske är styrningen som knasar också? Hur kollar jag det i så fall. Det knakar max ett par gånger sen händer inget sålänge jag kör. Några vanliga symptom att kika efter igen eller gäller det att okulärbesiktiga allt man kommer åt att se. Är jag dum om jag väntar till besiktningen i november och får en eventuell utskällning då?
Användarens profilbild
heemini

Re: Klonk från framvagnen

Inlägg av heemini »

Möjligen är det gummikorsen. Inte så svårt eller dyrt att byta. Har du en Haynesbok så står det där hur man testar dem.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
philsson

Inlägg av philsson »

Är det dom man kan se om man tittar rakt ner ifrån motorhuven, ena i höjd med vajern till hastighetsmätaren och den andra på motsvarande sida? Är det dom man ser på denna bilen? (googlade fram en bild)

Bild
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

ja, de sitter med 4 st u-bultar på vardera sida. för att lossa behöver du lossa spindellederna så du kan vinkla hubben.
philsson

Inlägg av philsson »

De är alltså dessa?
Bild
Kostade ju bara strax över 6 pund.. =) känns bra!... Sen hur svåra de är att byta får vi se. Vad kan mer vara smart att byta när man har isär sakerna? Vad mer finns det som kan strula? Är det sådanna summor det handlar om så är det väl bäst att byta ut ett och annat när man ändå har isär?
Då jag skruvat väldigt lite med bilar (desto mer med motorcyklar) så ska jag genast ta reda på vad och vart spindellederna och "hubben" sitter också. ;)
Behöver jag några specialverktyg? Kommer jag behöva göra om hjulinställningen? Och kommer jag behöva ta loss något i bromssystemet som gör att jag måste lufta om?

Är detta en drivknut till en koja?
Bild
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Nej, du ska ha dessa: [minispares:36481]

och, ja det är en yttre drivknut.

Ang klonket skulle jag nog kolla det övre motorfästet, det som går från motorns högersida till crossmember.
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

Janne har rätt! Kolla motorfästet först. Ska du byta korsen så är det de som Janne länkade till. Du behöver bara lossa den ÖVRE spindelleden! Sen kan du dra ut axeln ett par cm och det räcker för att byta korsen. Du behöver inte lossa några bromsslangar eller annat.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
philsson

Inlägg av philsson »

minijanne skrev:Nej, du ska ha dessa: [minispares:36481]

och, ja det är en yttre drivknut.

Ang klonket skulle jag nog kolla det övre motorfästet, det som går från motorns högersida till crossmember.
Kolla motorfästet.. first thing!..

Det är en saloon 850 jag har. Så om jag beställer dessa + drivknutarna jag nämnde tidigare så bör jag vara ganska safe?
vore skönt att beställa idag så kan jag skruva med bilen nästa vecka när jag börjat min semester, för att sen hinna köra lite också. ;)
Det stod något i beskrivningen om vibrationer för passagerarna. Hur påverkar det något där bak om de sitter framme vid drivningen?
Vad består drivningen utav om jag får fråga lite försynt. Från växellådan, är det gummikorset som är först på och sen drivknuten och sen nada mas? Några axlar förståss, men dessa ska man väl inte behöva byta.

Skönt att det går att byta korsen utan att plocka isär för mycket... Räcker det med ett par pallbockar för att göra jobbet?

EDIT: Om jag inte får något knakande när jag kör i cirklar med bilen. Kan jag känna mig säker då på att drivknutarna är hela? Kanske onödigt att byta dom också. Tanken var bara att om jag ändå skulle ha isär, men det behövde jag ju inte för att byta korsen.
philsson

Inlägg av philsson »

Fick till slut tummen ur och bytte korsen. Var svårt tyckte jag bända ur spindelleden när man väl lossat den och de nya järnen till gummikorsen var bredare än de gamla. Höll på klia mig i huvve länge och väl innan jag förstod varför jag inte lyckades montera dit dem. Så jag använde de gamla till slut så gick de bra. Inga klonk i bilen nu vad jag hört men inte kunnat köra runt så mycket, ska besiktigas först.. ;)
Skriv svar