Varvet ligger kvar, sjunker för sakta

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Varvet ligger kvar, sjunker för sakta

Inlägg av heemini »

Har fått ett problem som kanske någon har svaret på. 998 med planad 1100-topp, steg 1, HS4.
När jag släpper gasen för att växla sjunker varvtalet alldeles för sakta. Trodde ev. att det hade med kopplingen att göra men det sjunker inte fortare när jag varvar den på friläge. Har hyfsat stabil tomgång på 800 varv men, som sagt, det tar för lång tid för den att falla tillbaka dit. Har AAM-nål i med röd fjäder men har även provat med en AAU utan skillnad. :( Returfjädern funkar som den ska.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Varvet ligger kvar, sjunker för sakta

Inlägg av Crona »

Du har ingen avgasrening så det finns en decelerationsventil eller liknande som kan spöka?
Men är det som det står i signaturen 70:års modell så har den inte någon avgasrening, så då låter det som tjuvluft för om den varvar trots gasspjället är stängt så måste den ju få luft någon annanstans ifrån.
Testa att lyfta av vakuumslangen till fördelaren och slangen till vevhusventilationen hjälper inte detta köp en flaska startgas sätt på en förlängd slang och spruta på spjällaxeln och fotpackningen på förgasaren samt förvärmningsplattan och insugsröret stiger varvet när du sprutar startgas så får den tjuvluft just där du sprutar.

Tänk på att inte spruta på själva grenröret då kan ev startgasen antändas men normalt är det inga problem men jag vill ha nämnt det.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Varvet ligger kvar, sjunker för sakta

Inlägg av heemini »

Har testat det redan och bytte alla packningar eftersom den fick i sig lite tjuvluft. Men ingen skillnad.
Funderar på om det kan vara så att spjället kärvar? Tycker dock att det känns OK när jag provar utan returfjäder.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Varvet ligger kvar, sjunker för sakta

Inlägg av Crona »

Om du kan få fram felet när du står stilla så prova att pressa tillbaka gasspjället och se om det hjälper. Spruta du även runt spjällaxeln så den inte är sliten i bussningarna?

Kolla även så spjället är centrerat och tätar när det är 100 stängt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Jaaacob
Inlägg: 94
Blev medlem: 30 augusti 2009 kl. 10:55
Ort: Danderyd

Re: Varvet ligger kvar, sjunker för sakta

Inlägg av Jaaacob »

Nått enkelt som en vakuumslang?
Austin Mini 1300 16v TURBO -75
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Varvet ligger kvar, sjunker för sakta

Inlägg av heemini »

Den är oxå testad. Tycker att det blir bättre när jag började pilla lite på fördelaren. Ska ta och göra en finjustering av tändningen och kolla allt mer noggrant när den är 100% OK.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Varvet ligger kvar, sjunker för sakta

Inlägg av Crona »

heemini skrev:Tycker att det blir bättre när jag började pilla lite på fördelaren. Ska ta och göra en finjustering av tändningen och kolla allt mer noggrant när den är 100% OK.
Om fördelaren kärvar så tändförställningen hänger sig så blir tomgången hög.
Prova att knacka lätt på fördelaren och se om tomgången sjunker.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar