Totaldöd, tänder inte, drar knappt runt

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
henkemini1275mk3

Totaldöd, tänder inte, drar knappt runt

Inlägg av henkemini1275mk3 »

Jag tänkte jag skulle dra igång kojan idag, inför måndagen då jag ska lämna den till "nån som kan" (dvs inte jag) ordna iordning bilen så man kan köra med den. Den är numer helt död, nyladdat batteri, nya tänddelar + tändspole, det jag inte bytt var kablarna, de är ganska nya.
Inget gnista på någon cylinder, den gick när jag ställde in den senast, ok gick väligt pissdåligt, därav bortlämnandet.
Jag kan dra runt startmotorn utan tändning på då går startmotorn som fasen, men när jag lägger på tändningen orkar den nästa inte runt, vad fasen är det.
Det är soppa i....

Tyvärr börjar man att misströsta lite, det är mer mek än köra......det jag har lyckats med i år är två svängar till SvBp, sen gav jag upp efter att puttat hem den sista biten.
Ragger

Mini 1275 Mk3
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Re: Totaldöd, tänder inte, drar knappt runt

Inlägg av Crona »

henkemini1275mk3 skrev:Jag kan dra runt startmotorn utan tändning på då går startmotorn som fasen, men när jag lägger på tändningen orkar den nästa inte runt, vad fasen är det.
Hur menar du? Du kör startmotorn utan att tändningen är på, menar du då att du sätter ström direkt på starten eller att du har tändkablarna/spolen av?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
henkemini1275mk3

den som har plockat ihop bilen innan mig har, vad det verkar, konstant ström på starkström kabeln, för att tända måste jag slå på en knapp.
DVS jag har inte en nyckel som jag startar med, denna delen är en av alla saker som ska ordnas till vid tillfälle, då man inte har annan skit att göra med den.
Ragger

Mini 1275 Mk3
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

henkemini1275mk3 skrev:den som har plockat ihop bilen innan mig har, vad det verkar, konstant ström på starkström kabeln, för att tända måste jag slå på en knapp.
DVS jag har inte en nyckel som jag startar med, denna delen är en av alla saker som ska ordnas till vid tillfälle, då man inte har annan skit att göra med den.
Ok du slår på tändningen med en separat brytare.
Ta en voltmätare och mät spänningen på den grova kabeln till startmotorn, mät när du kör utan tändning på notera värdet, slå på tändningen och mät igen när tändningen är på och startmotorn går långsamt. (du skall mäta när startmotorn jobbar)

Om spänningen är runt 12 volt vid båda mätningarna prova att ta av tändkabeln mellan spolen och fördelarlocket, går startmotorn lika snabbt som utan tändningen på då?

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
_clubman_

Inlägg av _clubman_ »

det där låter ju som för mycke förtändning.. prova å vrida fördelare moturs någon-några mm å prova starta.
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

_clubman_ skrev:det där låter ju som för mycke förtändning.. prova å vrida fördelare moturs någon-några mm å prova starta.
Ja det var också min första tanke men han skriver samtidigt
henkemini1275mk3 skrev:Inget gnista på någon cylinder.
Men tar han av kabeln från spolen så får han svar på om det är tändningen eller inte.

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
henkemini1275mk3

det kan faktiskt vara så att jag har vridit fördelaren förmycket, ska ut och testa detta först, jag har inte Volt mätare här så nåt kan jag testa iaf.

Annars blir det bogsering till verkstad imorrn.

Tack för hjälpen iaf.
/ H
Ragger

Mini 1275 Mk3
henkemini1275mk3

det blev bogsering och ett verkstadsbesök.
Fördelaren hade hoppat urläge, det hade jag inte uppmärksammat, så tändningen stod åt h-te. men nu fungerar den finfint, drog direkt till lackeraren som "rekomenderade" en hellack, kul då har jag lite sliparbete att göra under vintern, jippi, så slipper man den flammiga mossgröna färgen som är"lackerad hos en proffsverkstad"

Tack ändå för ideer!

/ henrik
Ragger

Mini 1275 Mk3
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Hej Henrik,
Skön att det löste sig med bilen, och det fanns nog lite gnista ändå :roll:
Fördelaren hoppat, låter intressant och det har jag aldrig varit med om, kan någon möjligen har varit och pillat :wink:

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar