En liten konstruktionsmiss försenade mitt lilla projekt...blev för ostadigt med att endast fästa i stötdämparefästet där bak så jag fick hitta på en nödlösning..
Ursäkta kvaliteten..var lite darrig efter allt svetsande
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Ok, ska se ifall jag inte kan göra något liknande...tack!
Helgens läxa:
Glöm inte stäng av gasen till svetsen...
Skulle ju svetsa det sista och till och med få upp bilen tänkte jag men det sket sig då jag inte hade nån gas i söndags
Vet inte om alla läcker lite men jag vet att mitt handtag är lite dumt, ibland får man knacka lite på den för att gasen ska sluta. Om det inte är så dyrt så kanske jag köper ett nytt...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Spettet är i princip klart, bilen är spettad men jag behöver göra några små justeringar.
Tyvärr fick jag tyngd-punkten fel eftersom jag saknar tak, så den är svår-rullad men inte omöjlig.
Det jag ska påbörja nu är att sätta upp ett tält och montera ljus och värme så jag kan jobba lite i vinter (kallgarage).
Fick även en oplanerad kompis i form av en Fiat 500 Topolino -47 (arvegods).
Vet inte riktigt vad vi ska hitta på med denna men det får vänta tills Phantomen är klar i alla fall.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Glömde att jag även snackat med en SFRO-kille, slapp bygg-besiktningen
Ska ta lite foto för säkerhetskull men annars var det rätt lugnt eftersom allt annat var "orginal".
Fick lite smarta tips också, något som jag glömt var tex infästningen till 3-punkts bälte...var fasiken ska den sitta nu när jag inte har några b-stolpar
Får bli att klura lite under vintern, kanske göra några små extensions eller nått...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Inte hänt så mycket, december är inte den månaden då man har mest tid att meka...
Fekkeman var och hjälpte mig lite att kolla på motorn (bilder kommer) för någon helg sedan.
Verkar som det är lite mixtrat med motorn i alla fall så nån extra kuse är där nog. Toppen och blocket verkar vara från en allegro 1300.
Fick dock ett trist mail idag om att företaget som jag lämnat in ramar etc för blästring o pulverlackning hade flyttat sin verksamhet till vietnamn...
Fick ett nummer till en som jag kunde ringa så jag kunde få tillbaka min grejjer åtminstonde...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Kolla med wendes gymnasieskola som jag sa till dig, de kan säkert hjälpa dig. Annars finns det en firma i Viby som pulverlackar, vet dock inte hur de ligger prismässigt. Annars får vi väl blästra och lacka, jag hjälper dig gärna vet du
Har inte varit ute under julen men lite bilder har jag letat fram..
Bilen på spett...
Sen lite motorbilder...ser ni något så kommentera gärna...
Om jag förstod Vizard rätt så skulle detta vara a+ vippor, nån som har nån annan synpunkt?
Dellorto-förgasare
Tänkte ta och lämna in toppen för koll och eventuellt plana den. Även förgasaren får nog skickas iväg för koll då jag har inte en susning om dellorto (eller nån annan förgasare heller för den delen)
Om jag inte är fel på det så verkar det vara orginal topp men jag har inte kollat om det sitter nån annan kam ännu. Och med orginal menar jag då orginal för en MG 1300.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
värst vad alla ska gnälla om fläkten
du är inte den första och jag vet om det men som du säger så är det inte prioriterat att ändra på då jag endå kommer montera bort allt sånt snart.
Det var mest om ni kunde kommer med några iaktagelser ang annat på just själva blocket o toppen. Har inte riktigt lärt mig alla fina delar och vad de heter än. Man lär så länge man lever och jag hoppas lära mig lite mer om motorer nu i vinter.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Hoppas du inte knäcker/böjer stötstängerna till vipparmsbryggan, nu när dom sitter kvar i toppen. Kanske dumt att låta toppen ligga så på trekvarten. Men ni kanske skall byta ut dom
jo vi tänkte på stötstängerna så de ligger inte och väger på dem utan det är upp-pallat under toppen.
Vet inte vad som kommer behövas bytas ut, det är därför jag lämnar iväg det till nån som kan något. Även om jag vill lära mig så vågar jag inte spela på det när det gäller motorn...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"