Skillnader på motorer identifiering mm.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
jörgen 47

Skillnader på motorer identifiering mm.

Inlägg av jörgen 47 »

Hej
Jag undrar kring motorer,är det samma grund i en 1275GT eller en 1300 som i en Cooper 1275.
Hur skiljs dom åt ? Är växellådorna olika. Vad jag förstått så är 1275 Cooper en motor med vassare inkråm än en vanlig GT eller 1300 motor. Vad menas med en 11-bultars 1275-motor.
En 1300 motor är väl egentligen alltid en 1275 ? Som standard.
Eftersom motor och vx-låda är samma så undrar jag hur lådorna skiljer i dessa motorer.
Mvh
Jörgen
Användarens profilbild
mini2fast4u
Kontakt:

Re: Skillnader på motorer identifiering mm.

Inlägg av mini2fast4u »

Hej Jörgen

Ja en lite djungel det här med motorer. finns mycket att hitta på internet. Men till att börja med skiljer det ganska mycket på en vanlig 1300/1275 mot en Cooper S 1275. Block, vevaxel, vevstakar och i vissa fall toppen. En 1300 motor har inte 11 bultad topp vilket en 1275 cooper S har. De senare GT har däremot topplock från samma familj och är 11 bultad men block och i övrigt är inte samma. Största skillnaden är att cooper S blocken har luckor utvändigt och är inte uppbyggda på samma sätt, de har även mer material uppe på däcket än ett vanligt. Vevaxel i cooper s är vidare mycket bättre då den är av EN40 stål, likadant cooper S vevstakar är bättre. Oftast är cooper S ens grejjer mer svåra att få tag på då de är bättre men också dyrare. Cooper S ens växellåda skiljer sig också då den är mer tätstegad och har annan utväxling, Den har också i vissa fall bättre drivknutar och utgående axlar ur växellåda och slutväxel
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Inte helt lätt att svara kort på dina frågor men jag gör ändå ett försök, men detta skall inte ses som någon fullständig information utan endast ge en liten hint om vad som skiljer..
Jag undrar kring motorer,är det samma grund i en 1275GT eller en 1300 som i en Cooper 1275
Om vi pratar gamla motorer så finns det ingen Cooper 1275 de är alla S och NEJ det är INTE samma motor men samma cc.
Hur skiljs dom åt ? Är växellådorna olika. Vad jag förstått så är 1275 Cooper en motor med vassare inkråm än en vanlig GT eller 1300 motor.

Det är för omfattande att gå in på i detalj, för att säkerställa så du inte köper "grisen i säcken" så kolla motornumret kolla denna topic http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=2&t=8960 länken i detta inlägg ger en bra överblick. Och JA växellådorna är annorlunde se svar längre ner.
Vad menas med en 11-bultars 1275-motor.
S:en och MG 1300 har två extra toppbultar en i framkant och en i bakkant, man ser även enkelt om det är en S eller MG, S:en har luckor till lyftarna vilket MG:n saknar, S:en är den ÄNDA 1275:a med dessa luckor.
En 1300 motor är väl egentligen alltid en 1275 ? Som standard.
Om du menar att 1300 motorn är på 1275cc så stämmer det men de är olika motorer och framför allt olika vevaxlar men de flesta S:motorerna har nog blivit av med sina nitrerade vevaxlar under årenslopp så det är lätt att bli om inte lurad så vilseledd.
Eftersom motor och vx-låda är samma så undrar jag hur lådorna skiljer i dessa motorer.
Lådorna är INTE samma, de är förstärkta annan utväxling o.s.v. men sen har det under åren gjorts förstärkningar och modifieringar även på standarlådorna så hur det ser ut på nyare modeller har jag ingen aning om.
Utan detta gäller motsvarande årsmodell mellan S och standarlådan.

//Thomas

Såg att jag blev nummer två men mitt svar stämmer ju ganska bra överrens med föregående :wink:
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
hultarn

Inlägg av hultarn »

Är bäst att tillägga att vevaxeln i Cooper 1275 inte bara är av bättre material, utan också i andra mått. Man kan inte lägga i en sån i ett vanligt (t.ex. GT eller Allegro 1300) block.

Dessutom skiljer sig även 1275 GT och Allegro 1300, då den nyare har enkel kamkedja med spännare, istället för dubbel utan spännade (vilket även Cooper S har..)

Som sagts ovan, så är Cooper S-grejor rejäl dyra idag, och många väljer att bygga på en vanlig 1275 (eller Allegro). En härdad vanlig 1275-vev är mycket billigare och funkar lika bra som Cooper S-vev.

Det är inget måste att ha 11-bultars topp, 9-bultars funkar bra för det mesta.

Allt beror på hur mycket original man vill ha, och hur mycket man vill betala.. ;-)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Skriv svar