Hundkoja R1 RWD -2011, film sid 11
- Magna-Flash
Re: Hundkoja R1 RWD -2011 -premiärturen avklarad!
Grattis!!! Säg till om du ska rejsa nåt på Mittsverigebanan eller nåt så man får komma och titta... 

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Mini Van -75
- Per_cooper
- Kontakt:
Tackar, ser ut som det kan bli nån uppvisningskörning i Södrabergetbacken under back SM den 10-11/9Magna-Flash skrev:Grattis!!! Säg till om du ska rejsa nåt på Mittsverigebanan eller nåt så man får komma och titta...
- Per_cooper
- Kontakt:
Dagbladet var förbi för ett par veckor sedan och gjorde ett litet reportage om kojan.

- Per_cooper
- Kontakt:
Re: Hundkoja R1 RWD -2011
Har en del jag har tänkt att hinna med att göra på kojan i vinter.
*Byta till en diff med diffbroms.
*Förstärka golvet under stolarna. (Vibrerar när man är ute och åker, vilket gör att det blir ett otrevligt ljud.)
*Montera en elektrisk cirkulationspump till kylsystemet, den har en tendens att efterkoka när man kört hårt med den.
*Snabbare och starkare backväxel.
*Växelindikator så jag vet vilken växel jag har i.
*Bygga krängningshämmare.
*Byta kolvringar
*Undersöka möjligheten att ändra till en högre utväxling på 1:an, alternativt en lägre på 6:an.
+ En del övriga småsaker som jag har upptäckt bör förbättras.
Har börjar bygga på den nya diffen och backväxeln.
Använder mig av en torsen mitt diff från en audi.
Den nya backväxeln kommer att ha ett eget drev bredvid kedjehjulet, på så sätt kommer jag inte att behöva lyfta upp backväxelmotorn lika högt som förut när den gick ner i kedjan.

Gjorde lite enkla analyser för att se att jag inte var helt ute och cyklade med lättningshålen, lyckades lätta drevet 0,7 kilo.

*Byta till en diff med diffbroms.
*Förstärka golvet under stolarna. (Vibrerar när man är ute och åker, vilket gör att det blir ett otrevligt ljud.)
*Montera en elektrisk cirkulationspump till kylsystemet, den har en tendens att efterkoka när man kört hårt med den.
*Snabbare och starkare backväxel.
*Växelindikator så jag vet vilken växel jag har i.
*Bygga krängningshämmare.
*Byta kolvringar
*Undersöka möjligheten att ändra till en högre utväxling på 1:an, alternativt en lägre på 6:an.
+ En del övriga småsaker som jag har upptäckt bör förbättras.
Har börjar bygga på den nya diffen och backväxeln.
Använder mig av en torsen mitt diff från en audi.
Den nya backväxeln kommer att ha ett eget drev bredvid kedjehjulet, på så sätt kommer jag inte att behöva lyfta upp backväxelmotorn lika högt som förut när den gick ner i kedjan.

Gjorde lite enkla analyser för att se att jag inte var helt ute och cyklade med lättningshålen, lyckades lätta drevet 0,7 kilo.

Gillar verkligen denna tråd, å FRAMFÖRALLT ditt koja bygge. Sjuuukkt j@vla läckert !!!!!
Ser fram emot fler inlägg

Ser fram emot fler inlägg

// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
- Per_cooper
- Kontakt:
Kom på att det skulle vara trevligt med lite mer effekt i kojan, så det blir turbo på den.
Kommer att ladda ca 0,65-0,7.
Får då en effekt på ca 250 hk, borde ju räcka ett tag i en bil som väger ca 640 kg.

Har börjat byggt plemuim/intercooler.
Har även plockat isär motorn, ska byta lager kolvringar ventiltätningar mm.
För att sänka kompen till en lagom nivå kommer jag att använda 3 st topplockspackningar. Kan tyckas att det är en lite B-lösning, men MC xpress kör så och de verkar ju veta vad de sysslar med.
Kommer att ladda ca 0,65-0,7.
Får då en effekt på ca 250 hk, borde ju räcka ett tag i en bil som väger ca 640 kg.

Har börjat byggt plemuim/intercooler.
Har även plockat isär motorn, ska byta lager kolvringar ventiltätningar mm.
För att sänka kompen till en lagom nivå kommer jag att använda 3 st topplockspackningar. Kan tyckas att det är en lite B-lösning, men MC xpress kör så och de verkar ju veta vad de sysslar med.
Härligt!
Kommer genast tänka på den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=bw1msQQXfBU
Det ljudet i en koja

Kommer genast tänka på den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=bw1msQQXfBU
Det ljudet i en koja

Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mini 1000 -70
volvo amazon
- Per_cooper
- Kontakt:
Har varit lite dålig på att uppdatera på senaste tiden, så här kommer en rejäl uppdatering.
Först och främst så letar jag efter en utgående axel till en Audi 016 låda (fyrhjulsdriven audi 100?)
Se bild:

Har fixat ett nytt grenrör, brorssan fick äran att svetsa ihop ett, han har ju viss rutin på att bygga grenrör...

Grenröret färdigt med turbon på plats, den svarta färgen är speciell coating som ska hålla inne värmen.

För att få ut oljan till turbon på nått vettigt sätt blev jag tvungen att tillverka en distans till oljefiltret, jag har sett många som tar ut oljan från kanalen mellan oljepumpen och oljefiltret men di får man upp o-filtrerad olja till turbon, känns ju kanske inte helt bra.

Motor och turbo på plats i bilen, är ju lämpligt med en motor som man lyfter in med handkraft.

Har tillverkat mig ett nytt expansionskärl, det gamla som jag hade sittande framme vid kylaren hamnade lite lågt vilket ledde till att jag hade lite problem med luft i kylsystemet.

Om jag bara får tag på en axel så kan det nog bli en liten provtur nästa helg.
Först och främst så letar jag efter en utgående axel till en Audi 016 låda (fyrhjulsdriven audi 100?)
Se bild:

Har fixat ett nytt grenrör, brorssan fick äran att svetsa ihop ett, han har ju viss rutin på att bygga grenrör...

Grenröret färdigt med turbon på plats, den svarta färgen är speciell coating som ska hålla inne värmen.

För att få ut oljan till turbon på nått vettigt sätt blev jag tvungen att tillverka en distans till oljefiltret, jag har sett många som tar ut oljan från kanalen mellan oljepumpen och oljefiltret men di får man upp o-filtrerad olja till turbon, känns ju kanske inte helt bra.

Motor och turbo på plats i bilen, är ju lämpligt med en motor som man lyfter in med handkraft.

Har tillverkat mig ett nytt expansionskärl, det gamla som jag hade sittande framme vid kylaren hamnade lite lågt vilket ledde till att jag hade lite problem med luft i kylsystemet.

Om jag bara får tag på en axel så kan det nog bli en liten provtur nästa helg.
Dethär är nog det coolaste mini bygget jag sett. Följt hela bygget och är mycket imponerad. Sjukt snygg blev den!
Alltså, det här är ju galet... Hur många timmar har du lagt ner egentligen??
Minst sagt imponerande!! =D
Minst sagt imponerande!! =D
- Per_cooper
- Kontakt:

I helgen kommer bilen att stå på hot rod show i nordikhallen i Sundsvall
Hundkoja R1 RWD -2011
Hur cool är inte det då!!!??!?
Det som är mest fantastiskt är ju att den inte bara går bra..........den är ju också så jä**a snygg!
Helt otroligt bygge! Har inte Mini World eller Mini Magazine fått något tips?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
- Per_cooper
- Kontakt:
Jag har tipsat mini world, de tycket de såg frän ut och ville att jag skulle ta några fler bilder och skicka över, får ta dem någon solig dag här framöver.heemini skrev:Det som är mest fantastiskt är ju att den inte bara går bra..........den är ju också så jä**a snygg!
- Magna-Flash
Kommer strax till Nordichallen!!! Ska bli kul att få se denna i verkligheten.... ;
/Magnus
Mini Van -75
Mini Van -75