Ur med motor...
Ur med motor...
hej håå!
Är det någon som skulle kunna förklara hur man enklast lossar drivaxlar och ev annat man måste tänka på när man skall lyfta ur motorn ur en clubman 74. Är ganska ny på just bilar så bra att få lite tips innan man går lös, brukar alltid lösa sig annars men roligare när man tror att man vet vad man gör.
/M
Är det någon som skulle kunna förklara hur man enklast lossar drivaxlar och ev annat man måste tänka på när man skall lyfta ur motorn ur en clubman 74. Är ganska ny på just bilar så bra att få lite tips innan man går lös, brukar alltid lösa sig annars men roligare när man tror att man vet vad man gör.
/M
- Mr Gotland
- Moderator
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
- Ort: Gotland
Re: Ur med motor...
Litenmentuff har gjort en lite guide om hur man plockar ur en motor ur en clubman
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... n&start=75
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... n&start=75
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil
Re: Ur med motor...
Bra guide, men... jag funderar på om du har samma sorts inre drivknutar?
Det kan vara så att du har "pot joint", dvs som är påskjutna på splines mot slutväxeln. De kan vara lite bökiga att få loss ibland, då det är en invändig låsring som håller dem på plats.
//Mats
Det kan vara så att du har "pot joint", dvs som är påskjutna på splines mot slutväxeln. De kan vara lite bökiga att få loss ibland, då det är en invändig låsring som håller dem på plats.
//Mats
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Ur med motor...
Nä, själva potten glider ju bara isär om man tar avgummibäljen! Splinesarna sitter i yttre jointen. Håll reda på kulorna!!! Sen brukar jag lämna kylarn på plats men tar bort övre spindelleden så axlarna "kommer bort" från diffen. Då kan man lyfta motorn rakt upp.
Re: Ur med motor...
Nej, man ska ju inte dela den inre (eller yttre) drivknuten. Men, man behöver ett sånt här verktyg (eller liknande, har gjort ett själv) för att tvinga av inre drivknuten av splinesen.
Hade lämpligt nog en lös halv knut...

Man stöder mot en lämplig skruv på diffhuset och tar hammaren och klappar till i den röda pilens riktning.

Hade lämpligt nog en lös halv knut...

Man stöder mot en lämplig skruv på diffhuset och tar hammaren och klappar till i den röda pilens riktning.

Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Ur med motor...
Eh, varför ska man inte dela inre knuten? Man tar ju inte ur splinsen ur diffen bara för att ta ur motorn! Det du visar bilder på gör man ju när man redan tatt ur mötorn.
Re: Ur med motor...
och sen om man vill ta bort drivaxlarna från bilen måste man dela på den inre knuten då den inte går igenom hålet i framvagnen, så sära på den inre knuten låt den ena delen sitta kvar i motorn.
/Marcus
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Ur med motor...
Gäller för övrigt oavsett vilken typ av drivknut man har.
Re: Ur med motor...
Men, som sagt, håll ordning på kulorna!
Svårt att få tag på lösa.

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Ur med motor...
Så nu är motorn ur, gick betydligt enklare än jag trodde.
Drivaxlarna lossade jag ute i oket och därefter gick det att direkt bara dra dem rakt ut. Plastade in kulorna och damaskerna sen blev det att lyfta ur motorn rakt ur. Tog inte många minuter, kommer lite bilder i min projekttråd.
Drivaxlarna lossade jag ute i oket och därefter gick det att direkt bara dra dem rakt ut. Plastade in kulorna och damaskerna sen blev det att lyfta ur motorn rakt ur. Tog inte många minuter, kommer lite bilder i min projekttråd.
Re: Ur med motor...
Så gör jag alltid (senast idag faktiskt)... Jag delar inte inre knuten och riskerar att förlora nån kula.minijanne skrev:Eh, varför ska man inte dela inre knuten? Man tar ju inte ur splinsen ur diffen bara för att ta ur motorn! Det du visar bilder på gör man ju när man redan tatt ur mötorn.
Jag drar ur knutarna från splinesen och låter drivaxlarna sitta kvar i bilen. Lossar inte nånting ute vid hjulen, det är så mycket lättare att flytta på bilen då..
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Ur med motor...
Jaha, ja alla finner sin väg till frälsning 
