Insug och förgasare

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
HerrSlentrian

Insug och förgasare

Inlägg av HerrSlentrian »

Vad ska man köra med för förgasare för det första. Är inne på enkel HIF 44, men har hela tiden varit sugen på dubbla förgasare. Dubbla HIF 38 då kanske?
För dubbla förgasare är ju så snyggt. Men är det mycket extrajobb med två förgasare?

Och så då man väl beslutat sig för förgasare, vad ska man ha för insug. Och hur bra fungerar dem i jämförelse?

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
hultarn

Re: Insug och förgasare

Inlägg av hultarn »

Jag hade tidigare en 1380 med en stor HS6 istället för dubbla mindre SU, och det var ju smidigt och okomplicerat (och billigt). Vill man inte ha stora Weber så är kompakta SU är minst lika bra alternativ.
Enligt David Vizard så är det effektmässigt ungefär detsamma, någon hk mindre på topp men någon mer i mellanregistret med SU jämfört med Weber. Lite beroende på kam/topp/filande.

Sen finns ju stående Weber typ DCD, men dem har jag aldrig provat.

Å andra sidan är det ju lite synonymt med Mini att ha dubbla SU, det är snyggt med två välpolerade klockor, och så låter det gott..

Så, nu har jag kört med dubbla SU på min bil, och det har inte varit nåt krabbel med dem. Tycker heller inte att synkningen varit något större bekymmer. Det kan bli lite trångt om fingrarna bland alla leder och prylar, är pyssligt att demontera/montera. Men, inte omöjligt.
Kan dock erkänna att jag inte hade rätt nålar i från början vilket resulterade i 12% CO på Bilprovningen.... :lol:
Men, efter byte till andra nålar (det finns ju 10-tals varianter) så funkar det utmärkt!

De äldre förgasarna (typ HS) är mer lättmekade, man kan t.ex. ställa mängden bränsle med fingrarna, men lider mer av kurvtagning, särskilt om man har en enkel förgasare. Detta på grund av sidomonterade flottörhus. Med dubbla "hjälper" de varandra. (blir ett vänster- och ett högerhängt flottörhus)
HIF har centralt flottörhus och lider inte av inspirerad kurvtagning, men kräver verktyg för justering av bränslemängd.. (Vad jag hört, har inte använt dem själv.)

Det finns gott om insug till SU och de flesta är bättre än original.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
HerrSlentrian

Men det stod rätt mycket om allt vad man vill ha reda på om allt vad man kan tänka sig i David vizards bok "tuning bl's a series engine" va?

Så HS är mer lättmekat alltså, men HIF behöver special verkyg. Vad är det för verktyg och vart får man tag på dem?

Hur är det med weber då? Har hört att webrar ska vara mer svårstartade på vintern?

Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Men det stod rätt mycket om allt vad man vill ha reda på om allt vad man kan tänka sig i David vizards bok "tuning bl's a series engine" va?
Ja där står det mesta man behöver veta :wink:
HerrSlentrian skrev:Så HS är mer lättmekat alltså, men HIF behöver special verkyg. Vad är det för verktyg och vart får man tag på dem?
De är lättmekande båda typerna, och jag är mycket tveksam till att det skulle behövas något specialverktyg, CO halten justeras med en skruvmejsel från sidan.
Enkel eller dubbelförgasare, det är en smaksak men det blir knappast enklare med två :mrgreen:
Men en enkel räcker gått vi hade en enkel SU på tävlingsbilen, tror det var en HS6, funka kanon eller rättar sagt problemen berodde inte på förgasaren.
HerrSlentrian skrev:Hur är det med weber då? Har hört att webrar ska vara mer svårstartade på vintern?
Man svär inte i kyrkan, de bara brölar och slukar bensin, går inte att ställa in om du inte har en påse olika halsringar och oändligt med olika munstycke :wink:

Lite kuriosa, När det begav sig så gick Weber under smeknamnet Italienska brödrostar, och efter Saxtorpsträffen 92 så säger ryktet att Gotländska Varpaförbundet bytta ut sina stenar mot Weber 45:or :mrgreen: :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Insug och förgasare

Inlägg av crowan »

Jag har kört med både dubbla 1,25 su och Weber 40. Su tycker jag har lite snabbare gasrespons, men lite mindre kraft på toppen.

Webern låter betydligt mer, kör med enbart trattar och sockar och med webern är det inte mycket man snackar i kupén :-)

Finns nog inte så mycket rätt eller fel, gå på magkänslan säger jag :-d
clubman 1330
Användarens profilbild
Runken

Inlägg av Runken »

ingen som prövat med mc-förgasare ?!?!
är liten sugen å testa med keihin 38 på min koja.
någon som vet nått om detta, tacksam för svar. :)
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
HerrSlentrian

Blir nog en enkel till att börja med, men tanken på "två välpolerade klockor" kommer ju alltid finnas där. :-)

Porta toppen har man ju tänkt på, men är det något man bör tänka på där?

Och som sagt mc förgasare. Hur och vad och att tänka på?

Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
När du har toppen av, så ta bort kanter och runda av lite där det går. En "dremmel" med slipstift är bra att jobba med. Slipa inte upp insugshålen speciellt mycket, hålen för stötstängerna ligger ganska nära. Att ta bort kanter och gämna till loppen ger mer än vad man tror. Glöm inte att göra riktigt rent efter slipningen.

Funderar själv på att montera dubbla SU, bara för att det snyggt. Tror inte att det ger mer effekt.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
HerrSlentrian

Tack för tipsen.

Är det någon som läst David Vizards bok How to Port & Flow Test Cylinder Heads?

Användarens profilbild
hultarn

Inlägg av hultarn »

En stor nackdel med Weber är ju att de tar mycket plats. Det finns två vägar att gå: antingen klippa upp hål i torpedväggen, vilket förstås är bökigt med mätare och allt. Den andra varianten är att ha kraftigt vinklat insug, men de är inte bra effektmässigt.

Då är SU, enkel eller dubbla, mycket utrymmessmartare.

Jag roade mig att montera på dubbla SU 1,25" istället för standard singel 1,5" på min 1000cc, och fick intressant nog bättre segdragning! Inte dumt alls.
Däremot var nog toppeffekten densamma, men det lät mycket fortare... :lol:

Nu har jag just plockat ihop en 1275 med 266-kam, ska bli kul att se hur den går med samma dubbla SU.

//Mats
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

hultarn skrev:En stor nackdel med Weber är ju att de tar mycket plats. Det finns två vägar att gå: antingen klippa upp hål i torpedväggen, vilket förstås är bökigt med mätare och allt.
Här är det förberett för Split Weber, det såg lite snålt ut när det sen bara blev en enkel SU :mrgreen:
weber.jpg
weber.jpg (15.02 KiB) Visad 7092 gånger
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar