Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minijanne »

Drutten skrev:Här går man och köper nya bromsrör och vad händer?? Jo, fel gänga på bromsnippeln som går in i den där guldfärgade splittern. Nån som varit med om det? Typiskt att man måste fixa själv när man lagt ner pengar på att köpa färdigt...
Jorå - hände mig med :) höll på att döda! Nån hade satt dit en metrisk trevägs och jag hade köpt nya fina tumgängade nipplar - grrrr
Användarens profilbild
Drutten

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Förmiddagen ägnades åt att sätta dit bakvagnen och sopparöret. I eftermiddag ska vi banka på växelspak och diverse andra smådetaljer... nu går det undan.... :P :P
Bilagor
DSCF1002 (640x427).jpg
DSCF1008 (640x427).jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
blacksaabrules

Inlägg av blacksaabrules »

Vad fint det blir, kämpa på.

/ Erik
Användarens profilbild
hultarn

Inlägg av hultarn »

Snygg röd färg, och väldigt roligt när man kommer så här långt!

Jag har gjort en liknande totalrenovering av en Mini också, allt var färdiglackat och genomgånget när karossen blev lackad. Sedan är det finpyssel och bara plocka ihop allt. Smidigt och roligt! Om man bortser från den ständigt växande "smågrejor-som-jag-måste-köpa-listan"..

OK, jag erkänner: jag har en koja på spett också, men det projektet tycks ha avstannat, men nån dag så.. :oops:
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Uppdatering från igår:

Handbromsvajrar och spaken är på plats och även Bränsleröret. Växelspaken och rodchangelådan är monterad. Tänkte fortsätta med pedalstället men fästena till spettet sitter i de hålen så det gick inte ännu.

Var förbi mekonomen med det felaktiga bromsröret som hjälpte mig gratis att byta nippeln. Satte dit den gamla nippeln eftersom jag inte har lust att vänta på någon ny som jag inte vet vad det är för storlek på osv... ja, ibland använder jag de gamla delarna :wink:

Idag är det vilodag med uppgiften att lägga en order på saknade delar... man kommer ju som sagt av hultarn nedan att man kommer på nya saker hela tiden.....
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Nu börjar jag lacka ihop angående isolering till avgasröret... verkar inte finnas i den här hålan (man bor i). Får kolla upp mera på internet. Vill gärna lägga en isolering i rännan där röret går och sen under bagageluckans botten. Jag får för mig att det annars kan brännas bort färg där.

Igår försökte vi demontera ratten från stången... mindre lätt, så vi dränkte skruven/fästet med smörjmedel och väntar tills ikväll.

Gav mig på att sätta dit klädseln på ryggstödet bak på ståltrådsställningen... mindre lätt det med, man är ju rädd att skada vinylen så man får hejda sig när man ska slita för att få allt på plats.
Mangaloranga

Inlägg av Mangaloranga »

Var är bilderna????

//Mange
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

Ser att du fortfarande har trumpeterna på till bakfjädringen. Du har inte funderat på att montera Hi-Lo's när du ändå håller på?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Ledsen att jag inte fått in bilder ännu. Var i garaget hela kvällen igår och hann inte starta datorn (somnade i soffan) när jag kom in igen. Hi-Lo´s kanske vore en bra ide, men jag har fullt sjå att få ihop den här nu så jag får slita med det senare när jag byter till skivbromsar.

Igår fick vi bort spettet och sen monterade jag gaspedalen medan mannen fick dit resten av pedalstället. Sen köpte jag 12 bitumenmattor varav 2 var skittjocka och det tog lång tid med värmepistolen. De mindre 20*25 cm var tunnare och lättare att få dit. Köpte upp hela lagret de hade så jag ska till Swedol och handla upp deras idag. det går åt väldigt mycket märker jag, trots att bilen är liten (och söt).

Idag blir det inget mekande för min syster fick en dotter igår och därför blir det bebisbesök istället. Lördag ska soppatanken på har jag tänkt och rengöring och målning av motorn ska göras i helgen. Planen är att försöka banka på så mycket som möjligt på den och ev hinna med ventilationen och alla räfflade slangar.

En liten klurig sak är min centerkonsol. I den sitter friskutblås men jag är osäker på om man ska montera slangarna dit istället för upp i träpanelens yttersidor. Har ju inte direkt några fler utgångar på värmepaketet att nyttja. :?

Sen sitter gaspedalen riktigt nära den där konsolen så det ska bli intressant och se om det kommer få plats... men andra har ju fått dit dem så vi får hoppas på att det funkar.

Foton kommer, ja lovar....
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minijanne »

Kan vara så att konsolen är gjord för RHD. Dom har ju gaspedalen åt andra hållet... Så att säga... Friskluftsurblåset i mitten ska nog få luft direktt från aggregatet, närmdu ställer spjället på "blås-på-fötterna-läge" ...eller nåt...
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

minijanne skrev:Kan vara så att konsolen är gjord för RHD. Dom har ju gaspedalen åt andra hållet... Så att säga... Friskluftsurblåset i mitten ska nog få luft direktt från aggregatet, närmdu ställer spjället på "blås-på-fötterna-läge" ...eller nåt...
Konsollen är en LHD-konsol, det vet jag för jag skickade särskilt mail ang det. Ska nog prova den ikväll för säkerhetsskull.... innan jag börjar gräma mig :lol: :lol:

Ang blås på fötterna läge??? Finns det ens ett sånt? Jag har av/på :mrgreen: (ok, varmt och kallt också kanske...)
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Lite foton som utlovat.. jag bara älskar färgen, den skiftar i orange/röd/mörkröd... så nöjd
Bilagor
DSCF1022.JPG
DSCF1021.JPG
DSCF1017.JPG
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Här kommer fälgarna...
Bilagor
mina fälgar...
mina fälgar...
Ducati 748

Inlägg av Ducati 748 »

Snyggt!
MVH Mike!
Mini 76
Esprit V8
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Sitter och knåpar ihop en ny beställning från England. Det är rätt jobbigt att beställa genom det faktum att man vill få med så mycket som möjligt av det man ska ha men ändå kommer man missa något... det vet jag.

Provade med Centerkonsollen och den passar. pust.... Sen satte jag in det omklädda baksätet men jag har fortfarande lite mekande med överdraget där att fixa.

Måste fixa mer bitumenmattor, tänker köpa de tunnare till de små plåtytorna och de tjocka till tak, dörrar, baksätets rygg.

Jag köpte ett sorts foam-underlag på stadium som troligen var tänkt som liggunderlag. Det tänkte jag använda i bilen också, vet dock inte var ännu, taket kanske.

Vi satte ihop halva huvudbromscylindern igår, ännu en bit på väg.

Det låter som man inte hunnit så mycket men det beror på vårt badrum som rivits i helgen. Vi har lejt bort det andra så där är vi klara för tillfället. Nu är det bara att bygga på :)
Skriv svar