Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Tänkte inte på det..
Användarens profilbild
Ola
Kontakt:

Inlägg av Ola »

Finns en silicon baserad bromsvätska tror det e dot 5.1.
Funkar bra på gamla bilar som inte används mycket och inte tävlas med.
Suger inte åt sig vatten och då slipper man kärvande kolvar och fastrostade koppling cylindrar.

Har använt den på alla mini bruks mini och är mycket nöjd.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Har sneglat på den men inte vågat testa, tack för tipset! Men man bör väl inte blanda ;)
Användarens profilbild
Ola
Kontakt:

Inlägg av Ola »

Nix ,icke blanda... Då blir det skit.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

...som vanligt ;)
Användarens profilbild
hultarn

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Inlägg av hultarn »

Dålig handbroms brukar bero på att länkarna inne i trumman, och även wirerns infästning har kärvat ihop.
Man får vrickla lös dem ordentligt när man ändå är inne i bromsen.

Sen är det en annan grej med justeringen bak. Den går att dra flera varv. Det är helt enkelt en fingängad skruv (som gärna sitter som h-e) , med en konisk ände som tvingar ut backarna (via två små kilar, de ser dem när du delar på allt). Dock är själva konan lite "fyrkantisk" så man får leta upp ett läge där bromsen inte ligger på. Vrida lite fram och tillbaka och känna sig för.

Se skruven nummer 11 och kilen 12 på bilden
Bild

När bromsarna är som de ska, så har man faktiskt bra bromsar. Lätta och stabila. Vid normal körning vill säga, de blir fort varma vid entusiastisk körning...
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Magna-Flash

Inlägg av Magna-Flash »

hultarn skrev:När bromsarna är som de ska, så har man faktiskt bra bromsar. Lätta och stabila. Vid normal körning vill säga, de blir fort varma vid entusiastisk körning...
Håller med Hultarn! Tycker det är bra bromsar på min Mini iallafall - speciellt när det är fuktigt väder ute! Då jävlar nyper dom till :shock: :D
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
philsson

Inlägg av philsson »

Hej Grabbar, nu har jag varit ute i garaget efter tentor och en skön påsk.

Har nu bytt alla belägg och ställt in bromsarna, de gamla var visst inte så slitna. Behövdes väl bara en justering. Skönt att ha gjort det ändå. Sandpapprade trummorna för att få lite bättre bromsverkan.

Frågor dock
Hittade till att börja med bara två smörjnipplar per sida fram och inte 4 som det står i min manual. Men ingen av dem, varken bak eller fram var täckta med något lock, så det ser ut att sitta skit i dem. Hur göra? Om jag trycket in fett med sprutan så trycker jag ju in skiten också. Kan jag skruva ur nippel för nippel helt och hållet och göra rent dem, montera tillbaka och sedan trycka in fett? Eller blir det något tokigt då?
Skärmavbild 2012-04-09 kl. 16.21.53.png
Skärmavbild 2012-04-09 kl. 16.21.53.png (158.45 KiB) Visad 6311 gånger
Sen var denhär rackarn inte så snygg längre. Vad heter en sådan på engelska? Även på svenska för den delen så jag kan beställa ett par stycken till min lille bil.
Skärmavbild 2012-04-09 kl. 16.23.22.png
Skärmavbild 2012-04-09 kl. 16.23.22.png (178.35 KiB) Visad 6311 gånger
Bromskolvarna fuktade lite när jag bytte belägg. Är detta vanligt eller är de kassa? Jag tryckte ihop dem till att börja med men insåg inte att genom att trycka ihop den ena så expanderade den andra på samma hjul.

Lite andra detaljer
Ser inte så bra ut, skyddet har åkt av här. Skulle helst bara montera tillbaks det. fjädringen fungerar bra som den är. Tips på hur jag bäst gör? Sätter jag tillbaks skyddet så glider det av på en gång igen.
IMGP5645.JPG

Jag tyckte handbromsen fortfarande inte tog så tidigt (bilen fortfarande på pallbockar dock), men i manualen stod det att man skulle ställa in den när den var på 5e hacket. Dit orkade jag inte ens dra den, så kanske har den blivit bra nu. :)

Bromsljuset fungerar konstigt nog bättre nu utan att jag luftat systemet eller bytt givaren. Tänkte jag skulle prova hur bra känsla jag hade i bromsen när jag pallade ner bilen för att se om jag ansåg mig behöva lufta något eller inte.

Och sist... vilken av behållarna är broms och vilken koppling för att fylla på olja? Och är det samma olja i båda?
philsson

Inlägg av philsson »

Gissar att det är ett par "Track rod End" jag ska ha. Länk till en sådan

Hittade denna i garaget!.. i en låda från förra ägaren. Kan det vara rätt del? Kan ju tillhöra någon annan bil, eller så finns det någon sjukt snarlik detalj någon annan stans på bilen.
IMGP5672.JPG
IMGP5674.JPG
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Gissar att det är ett par "Track rod End" jag ska ha.
Ja det är rätt, heter P-ända eller styrled på svenska.

Rengör fettnipplarna lite på toppen bara ser bra ut på bilden sen är det bara att trycka i fett tills det kommer ut bakom tätningen.
Behållarna sitter som pedalerna :wink: bromsen till höger och kopplingen till vänster men det blir ju tvärtom om du står framför bilen :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson

Inlägg av philsson »

Crona skrev: heter P-ända eller styrled på svenska.

Rengör fettnipplarna lite på toppen bara ser bra ut på bilden sen är det bara att trycka i fett tills det kommer ut bakom tätningen.
Behållarna sitter som pedalerna :wink: bromsen till höger och kopplingen till vänster men det blir ju tvärtom om du står framför bilen :mrgreen:

//Thomas
Du säger det... så det är alltså inte så känsligt? Då kör vi på det! ;)
Skönt.. då vet jag också vilket kärl jag bör fylla på. Vet du om det är bromsvätska i bromskärlet också förresten?

Den nya styrleden jag hade hemma är någon mm kortare än den som sitter på bilen. Får försöka ställa in den till samma längd. Och skulle jag tycka att hjulet står snett så får jag väl leta upp någon bra guide på hur man bär sig åt för att få detdär ordentligt.

:)
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Vet du om det är bromsvätska i bromskärlet också förresten?
Ja det är bromsvätska och inget annat i båda behållarna.

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson

Inlägg av philsson »

Crona skrev:
philsson skrev:Vet du om det är bromsvätska i bromskärlet också förresten?
Ja det är bromsvätska och inget annat i båda behållarna.

//Thomas
klockers!..
En sak till.. som jag skrev förut. Ifall det runnit olja från bromscylindrarna när jag skruvat och bytt belägg, betyder de att de är körda? I så fall beställer jag nya ikväll så jag kan få dem så fort som möjligt. Ska försöka få bilen färdig till en väns bröllop inom kort och vore skönt med marginaler för andra saker.

Fick tipset av far min (som bra la en god gissning) att imorgon se om jag bromsar hårt flertalet gånger och monterade av trumman och kikade för att se om det runnit olja. Har de inte gjort de så sätter jag på hjul, pallar ner bilen och åker till bilprovningen (också kolla känslan i pedalen). Men kanske bör jag beställa nya bromscylindrar i alla fall. Grunden till frågan är för att jag inte upplevt någon svampig broms eller något behov utav att pumpa och heller inte forcerat eller skadat något nu när jag demonterat.
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Ja det är stor risk att du skadat tätningarna när kolvarna rört sig där de tidigare inte jobbat och det skall vara torrt runt hjulcylindrarna, men lite läckage behöver inte betyda något problem på besiktningen.

Så gör testet som din far tipsa om, men jag hade beställt nya cylindrar och bytt dem så du inte skadar bromsbeläggen.

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson

Inlägg av philsson »

Crona skrev:Ja det är stor risk att du skadat tätningarna när kolvarna rört sig där de tidigare inte jobbat och det skall vara torrt runt hjulcylindrarna, men lite läckage behöver inte betyda något problem på besiktningen.

Så gör testet som din far tipsa om, men jag hade beställt nya cylindrar och bytt dem så du inte skadar bromsbeläggen.

//Thomas
Då drar jag iväg en beställning. Tack för all hjälp, känns oerhört skönt att kunna få bra tips och råd om sin koja här på forumet. :)
Skriv svar