Vår och besiktningsfix Mini 850 65
Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
Dä var man färdig så gott som.
Gått bra att spruta in fett i nipplarna men jag hatar min spruta jag köpte på minispares. Den var helt kasst
Bromsarna tar jättebra nu, ni hade rätt!. Dock så går pedalen rätt långt ner i golvet men känslan när man väl når dit bromsarna tar är goda bromsar och en stum pedal. En fundering dock.... Rullar bilen så ändras inte känslan ifall jag pumpar, men står jag still och bromsar flera gånger så blir första trycket djupt men andra (samt nästkommande) så tar pedalen längre upp. Har detta att göra med att backarna trycks tillbaka en aning av när trumman snurrar? Ville mest veta ifall allt var i sin ordning. Men funkar det gör dom! Även tagit bort sköldarna för att kika efter läckage nu när jag bromsat utan att se någon fukt. Känns bra!
En tanke som slog mig var att jag kanske bör ställa in justerskruvarna på bromsarna än en gång nu efter lite bromsande?
Sen.. handbromsen. Den ligger ann när jag släppt ner den, annars tar den suveränt. Skulle smort och donat när jag bytte backar, men jag får känslan av att det är något annat som strular. Drar jag i vajern närmast trumman så släpper trycket på en gång. Hur smörjer jag smidigast vad det nu är som behöver smörjas på vägen in under bilen. Brukar man behöva demontera något eller är det bara spruta på fett och hissa upp / ner så många gånger man orkar?
Gått bra att spruta in fett i nipplarna men jag hatar min spruta jag köpte på minispares. Den var helt kasst
Bromsarna tar jättebra nu, ni hade rätt!. Dock så går pedalen rätt långt ner i golvet men känslan när man väl når dit bromsarna tar är goda bromsar och en stum pedal. En fundering dock.... Rullar bilen så ändras inte känslan ifall jag pumpar, men står jag still och bromsar flera gånger så blir första trycket djupt men andra (samt nästkommande) så tar pedalen längre upp. Har detta att göra med att backarna trycks tillbaka en aning av när trumman snurrar? Ville mest veta ifall allt var i sin ordning. Men funkar det gör dom! Även tagit bort sköldarna för att kika efter läckage nu när jag bromsat utan att se någon fukt. Känns bra!
En tanke som slog mig var att jag kanske bör ställa in justerskruvarna på bromsarna än en gång nu efter lite bromsande?
Sen.. handbromsen. Den ligger ann när jag släppt ner den, annars tar den suveränt. Skulle smort och donat när jag bytte backar, men jag får känslan av att det är något annat som strular. Drar jag i vajern närmast trumman så släpper trycket på en gång. Hur smörjer jag smidigast vad det nu är som behöver smörjas på vägen in under bilen. Brukar man behöva demontera något eller är det bara spruta på fett och hissa upp / ner så många gånger man orkar?
Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
Bra tanke, justera om bromsarna och du nyper åt varje justering till det är stopp, sen släpper du bara precis till trumman går runt igen.philsson skrev:En tanke som slog mig var att jag kanske bör ställa in justerskruvarna på bromsarna än en gång nu efter lite bromsande?
Det kan bara vara två saker, antingen själva leden till backarn inne i trumman eller länken på svingarmen.philsson skrev:Sen.. handbromsen. Den ligger ann när jag släppt ner den, annars tar den suveränt. Skulle smort och donat när jag bytte backar, men jag får känslan av att det är något annat som strular. Drar jag i vajern närmast trumman så släpper trycket på en gång. Hur smörjer jag smidigast vad det nu är som behöver smörjas på vägen in under bilen. Brukar man behöva demontera något eller är det bara spruta på fett och hissa upp / ner så många gånger man orkar?
Lossa wiren och kolla var det kärvar och smörj upp denna/dessa.
//Thomas
Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
Hittade en suverän länk här över handbromsen.Crona skrev: Bra tanke, justera om bromsarna och du nyper åt varje justering till det är stopp, sen släpper du bara precis till trumman går runt igen.
Det kan bara vara två saker, antingen själva leden till backarn inne i trumman eller länken på svingarmen.
Lossa wiren och kolla var det kärvar och smörj upp denna/dessa.
//Thomas
Det känns spontant som att leden i trumman lirar fint. Det är något in fram mot bilen som lossnar när jag drar i wiren därbak då bromsen släpper. Länkarna på svingarmarna ser rätt risiga ut, kan vara värda en smörjning. Går sen wiren "fritt" fram till spaken eller löper den i något hölje eller längs med någon skåra som behöver smörjas? Har besiktning på torsdag morgon och tyvärr väldigt ont om tid. Hade annars gärna monterat ner kablarna men tror inte jag hinner mer än en snabbfix innan jag åker in på kontrollen. Får jag inte till det får jag väl en månad på mig om inte annat. =/
Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
Nej den går helt öppet inget hölje, men den löper även i en glidskena där den viker ut från kardantunneln, men problemet brukar vara länken på svingen eller leden i trumman.philsson skrev:Går sen wiren "fritt" fram till spaken eller löper den i något hölje eller längs med någon skåra som behöver smörjas?
Gå snabbt att fixa till, lyft av wiren bakom trumman och kolla vad som kärvar.
//Thomas
Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
Tack för alla tips Thomas. Hann inte ordna något mer med handbromsen tyvärr så jag åkte in som det var. Hjulen gick i alla fall att rulla för hand om man tog i lite.Crona skrev: Nej den går helt öppet inget hölje, men den löper även i en glidskena där den viker ut från kardantunneln, men problemet brukar vara länken på svingen eller leden i trumman.
Gå snabbt att fixa till, lyft av wiren bakom trumman och kolla vad som kärvar.
//Thomas
Blankt papper!.. jättekul!.. skön inspektör också, han ägde själv en koja (70 talare) och kan säkert vara medlem här också.
Ska dock försöka fixa det ordentligt snart, vore skönt att slippa försöka undvika att använda handbromsen.
CO halten var lite hög sa han. Den låg runt 4% men då hade jag i lite choke för motorn hade hunnit bli kall. Drog ur choken och så sjönk den till under 3,5%. Jag vet inte vad som är ett bra värde men han sa att den troligtvis skulle fortsätta sjunka en bit till om den fick stå nu när vi hade släppt choken.
Han frågade till och med om han fick ta ett kort på lilla pärlan. Glad dag såhär på vårkanten.

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
Risken med luftning genom att pumpa pedalen är att huvudbromscylinder kan paja.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
GRATTISphilsson skrev:Blankt papper

Om bilen går bra så rör den inte, 3,5-4% är helt ok om bilen går bra.philsson skrev:Den låg runt 4% men då hade jag i lite choke för motorn hade hunnit bli kall. Drog ur choken och så sjönk den till under 3,5%. Jag vet inte vad som är ett bra värde men han sa att den troligtvis skulle fortsätta sjunka en bit till om den fick stå nu när vi hade släppt choken.
Som Rainier skriver så måste man vara försiktig om man luftar med hjälp av pedalen, ett tips är att aldrig trampa pedalen längre ner än vad bromsarna normalt tar så skadas inte huvudcylindern.
//Thomas
Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
tack tack..Crona skrev: GRATTIS![]()
Om bilen går bra så rör den inte, 3,5-4% är helt ok om bilen går bra.
Som Rainier skriver så måste man vara försiktig om man luftar med hjälp av pedalen, ett tips är att aldrig trampa pedalen längre ner än vad bromsarna normalt tar så skadas inte huvudcylindern.
//Thomas
väldigt tänkvärt det ni säger om pedalen, hade jag inte tänkt på annars... få se om jag behöver byta bromscylindrar. Kommer ett gäng på posten strax ivf.
Vad gäller dedär "vipporna" på svingen för handbromsen så ser jag inte att de sitter någon mutter eller bult genom dom på undersidan som det ser ut att vara i manualen. Hur tar jag loss dom då? Kan väl inte sitta en bult igenom hela svingen heller? Se om jag lyckas ta ett kort i eller efter helgen. Men du kanske vet hur det ser ut. Verkar vara olika för de olika modellerna och min hydrolastiska
Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
just ja... gången på bilen är perfekt (tycker jag), låter fint, reagerar fint på gas, håller stabilt varvtal mm. dock håller inte tomgången bilen vid liv i längden om jag släpper choken helt trots varm motor. Hinner gå ur bilen och göra några upphopp och springa några varv runt bilen innan den tappat allt varv och slocknar =/ kanske bara ska skruva lite på tomgångsskruven
Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
Jo bulten/axeln går rakt igenom svingen, men tanken är inte att själva axeln skall vrida sig inne i svingen utan det sitter en bussning i själva länken och det är här den troligen har fastnat.philsson skrev:Vad gäller dedär "vipporna" på svingen för handbromsen så ser jag inte att de sitter någon mutter eller bult genom dom på undersidan som det ser ut att vara i manualen. Hur tar jag loss dom då? Kan väl inte sitta en bult igenom hela svingen heller?
Så lossa muttern knacka upp bulten lite och smörj upp länken och återmontera.
Om tomgången är ok innan den stannar så kan du inte justera för då blir tomgången för hög och troligen stannar den ändåphilsson skrev:just ja... gången på bilen är perfekt (tycker jag), låter fint, reagerar fint på gas, håller stabilt varvtal mm. dock håller inte tomgången bilen vid liv i längden om jag släpper choken helt trots varm motor. Hinner gå ur bilen och göra några upphopp och springa några varv runt bilen innan den tappat allt varv och slocknar =/ kanske bara ska skruva lite på tomgångsskruven

Plocka upp förgasarkolven och känn med nageln om det finns några ojämnheter på nålen, en sliten bränslenål kan orsaka problemet.
Men om nålen är ok så se om det inte sitter en liten nylostopp på undersidan av förgasarkolven kommer inte ihåg hur det ser ut på dessa tidiga bilar (kan kolla i kväll)
Om du har denna nylonstopp så skall du dra ut den och lägga under 0,5-1mm typ en liten bit visitkort vilket förhindrar att förgasarkolven kan gå ända ner i botten och strypa bränsletillförslen helt.
Tips, använd en liten plåtskruv som du gängar ner i nylonringen sen drar du i skruven med en tång.
Om du inte har nylonstoppen så kan du prova att höja nålen 1mm men då måste du höja munstycket motsvarande annars ändras CO halten.
//Thomas
Sv: Vår och besiktningsfix Mini 850 65
Bra tips för tomgången. Det ska kollas upp. Den är dock så låg att det ändå känns lönt att prova höja den bara lite lite. Skulle det inte hjälpa så var det ju lätt kollar ivf.. Den börjar inte jättehögt för att sen sjunka utan är rätt låg redan från början.
Vad gäller svingen.. Kändes det som svårt att komma åt ovanför? Ska kika på det och återkomma. Vore skönt å fixa då det är där jag tror det kärvar
Vad gäller svingen.. Kändes det som svårt att komma åt ovanför? Ska kika på det och återkomma. Vore skönt å fixa då det är där jag tror det kärvar