Här kommer jag att visa hur man byter en ytterplåt till en dörr.
Först letar man upp alla svetsar. Punktsvetsar borrar man ut och vanliga svetsar slipar man bort. Jag har målat alla svetsar röd, så att det är enkelt att se. Jag kan tänka mig att placeringen av punktsvetsarna har ändrat genom åren. I det här fallet gäller det en dörr från 1999.

Sen tar man en vinkelslip och slipar man på kanten så att plåten kommer loss.

Sen monterar man dörramen i bilen och håller plåten på plats, så att man kan markera hur den kommer att sitta så att body-linjen stämmer

Sen klämmer man fast plåten och punktsvetsar man dem övre två punktsvetsarna

Nu kommer den svåraste delen; att falsa runt kanten. Slå bit för bit över en längd av 20cm åt gången och stöder undersidan med en träkloss. Ju snyggare man gör det, desto mindre man behöver att rikta och spackla senare. Gör hela dörren först och gör det här runda hörnet sist. Montera dörren i bilen igen och nu kan du tordera dörren in och utåt vid det där hörnet. På många Mini's sticker det där hörnet ut mycket. Om allt sitter jämt med karossen, då öppnar man dörren försiktigt och kan man lägga en punktsvets på båda sidorna av hörnet. Nu är plåten fixerat och kan man skruva bort dörren igen.

Ta en slipmaskin och slip bort den svarta skyddsfärgen på kanten

Nu kan man se var man behöver lite spackel

Lägg lite kitt på skarven och då är dörren klar för lackeringen