Håller på och demonterar min motor och funderar lite på vad man ska hitta på med den.
Det är en 1275:a från en allegro, verkar rätt standard (har inte plockat ut kammen än dock).
Följde med en dellorto dhla40-förgasare på svanhals samt hemmasvetsat grenrör.
Det är väl vad jag har idag och mitt mål med bygget är en stabil motor på runda 70 hästar.
Kommer väl mest ligga o puttra runt 70-90 kmh på fina asfalterade vägar men vill ju även kunna ta mig till träffar på motorvägar i värsta fall (100-110 kmh).
Har köpt ett maniflow avgasrör så det har jag.
Har även i gömmorn dubbla SU och lite annat så alla tips emottages tacksamt.
Gissar att jag borde skaffa mig en annan kam kanske? (beroende på om det är orginal som sitter onekligen).
Ska jag hålla mig till SU eller köra dellorton?
Tack på förhand!
/Tomas
motorfrågor
motorfrågor
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: motorfrågor
En lite tuffare kamaxel blir som natt och dag jämfört med standard, plana sen toppen 1-1,5mm (om du behåller standarkolvar) så får du lite bättre komp och en mycket roligare bil.
Behåll SU så slipper du "massor" av problem men skaffa ett annat insug och ett extraktorrör, men om du går till 1380 så lämnar jag w.o. då jag aldrig byggt en sådan motor.
Men med 1380 så ställs det betydligt högre krav på andningen både på insug och avgassidan.
//Thomas
Behåll SU så slipper du "massor" av problem men skaffa ett annat insug och ett extraktorrör, men om du går till 1380 så lämnar jag w.o. då jag aldrig byggt en sådan motor.
Men med 1380 så ställs det betydligt högre krav på andningen både på insug och avgassidan.
//Thomas
Re: motorfrågor
Vad jag läst på forum mm så verkar det vara många som säger att man ska hålla sig till SU...
Ska kolla vad jag har för något så får vi se, mer synpunkter tas dock tacksamt emot.
ok, ett sidospår. Vad krävs för att skrämma upp den till 1380? (alltså vad behövs göras och köpas?)
Ska kolla vad jag har för något så får vi se, mer synpunkter tas dock tacksamt emot.
ok, ett sidospår. Vad krävs för att skrämma upp den till 1380? (alltså vad behövs göras och köpas?)
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"