Jo, det glömde jag skriva. Den har varit avställd sedan 1979 om jag minns rätt. Tror det var till Jönåker jag sålde den. Om någon är mer nyfiken, skicka ett PM så kan ni få reg-numret.minijanne skrev:Fast avställd i februari är ju inte helt ovanligt, kolla när den är besiktigad senast.
Renovering av Pickup
Re: Renovering av Pickup
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Renovering av Pickup
En liten uppdatering.
Kabelhärvan till motorn har fått träffa Herr avbitare igen så nu är den riktigt kort... Motorn startade även efter denna gången.
Den första bra att veta punkten från SFRO besiktningen avklarad. Ett extra sned stag i fram vagnen mot torpeden för att minimera flex och vridningar i sidled.
Kyl och el fläkt på plats.
Grenrör kapats om lite, på börjat ett avgassystem så jag kan provköra någon gång.
Kabelhärvan till motorn har fått träffa Herr avbitare igen så nu är den riktigt kort... Motorn startade även efter denna gången.
Den första bra att veta punkten från SFRO besiktningen avklarad. Ett extra sned stag i fram vagnen mot torpeden för att minimera flex och vridningar i sidled.
Kyl och el fläkt på plats.
Grenrör kapats om lite, på börjat ett avgassystem så jag kan provköra någon gång.
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Renovering av Pickup
Första premiär turen avklarad.
Blev en lite tur på gårdsplan och en sväng ut till vägen och vända, allt funka. Nu är det bara att färdigställa allt under sen dags för underredsbehandling och målning.

Blev en lite tur på gårdsplan och en sväng ut till vägen och vända, allt funka. Nu är det bara att färdigställa allt under sen dags för underredsbehandling och målning.
Re: Renovering av Pickup
Underbart... 
Förresten, vilken SFRO-man använder du dig utav?

Förresten, vilken SFRO-man använder du dig utav?
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Renovering av Pickup
Bo "Bosse bildoktorn" Andersson.
Re: Renovering av Pickup
Kanon, hört att vissa kan vara rätt griniga, därför jag hör mig för.jocke.carlsson skrev:Bo "Bosse bildoktorn" Andersson.

-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Renovering av Pickup
Bosse har så här långt varit toppen. Kan nog vara befogat att dom är lite petiga ibland. Jag hr sett ett par exempel där byggare tyckte dom var petiga...
Jocke
Jocke
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Sv: Renovering av Pickup
Då har det lagts några dagar i garaget igen. Underreds behandlad och lackad under, fram och bakvagn lackade och ihop monterade, motorn väntar på ny vattenpump sen ska den i igen. Kommer några bilder ikväll eller imorgon.
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Renovering av Pickup
Underredsbehandling och lack på det.
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Renovering av Pickup
Fram & Bakvagn ner monterade lackade och ihopmonterade igen, några dagar i garaget till sen kan man flytta bilen till garaget hemma i källaren.
Re: Renovering av Pickup
Får jag fråga varför det är så populärt i Sverige med Swift motor i Mini? Honda V-tec är troligen lika mycket jobb men mycket mer hästar.


Modern cars are nothing but visual pollution !
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Sv: Renovering av Pickup
Den fysiska storleken är en anledning och även vikten, jag har läst en del som lagt i Honda och Opel motorer som tycker bilen blir alldeles för fram tung. Jag är osäker på hur det är med Honda motorn men dom jag sett som använt Opels 2,0 liters motor får ju även bredda hela framvagnen en del, det räcker inte med lite skärmbreddare...
Suzuki motorn är för övrigt en riktigt trevlig liten pjäs.
G13B motorn är även ganska populär bland Seven byggare.
Jocke
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Suzuki motorn är för övrigt en riktigt trevlig liten pjäs.
G13B motorn är även ganska populär bland Seven byggare.
Jocke
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Re: Renovering av Pickup
Vikten vet jag inte, men kanske den är lite större. Man behöver förlänga framskärmarna/huven med 5cm. Jag har byggt några med mina fd. kollegor... och kört dem. Att ha 200 hästar i en Mini är helt sjukt. Och eftersom spårvidden blev bredare (MG Metro och MGF delar) blev väghållningen även bättre. Snacka om en Porsche killer
Nackdelen är motorljudet, låter inte alls som en fin A-serie. Värsta är hur startmotorn låtar


Nackdelen är motorljudet, låter inte alls som en fin A-serie. Värsta är hur startmotorn låtar


Modern cars are nothing but visual pollution !
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Sv: Renovering av Pickup
Ja ljudet från A motorn hittar man aldrig.
Det är klart att 200 är en hel del problemet är reggningen, Sfro godkänner ungefär 200 per 1000kg, och vikta upp till 1000 för att kunna regga tycker inte jag känns så kul. Jag besiktigar med en swift GTI i orginal skick men ska bygga en vid sidan med lite kul rally delar i. Det ska tydligen gå att plocka 160-170 hyfsat drift säkra utan turbo.
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Det är klart att 200 är en hel del problemet är reggningen, Sfro godkänner ungefär 200 per 1000kg, och vikta upp till 1000 för att kunna regga tycker inte jag känns så kul. Jag besiktigar med en swift GTI i orginal skick men ska bygga en vid sidan med lite kul rally delar i. Det ska tydligen gå att plocka 160-170 hyfsat drift säkra utan turbo.
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Re: Renovering av Pickup
Har byggt och kört både Swift och Honda minis och håller med Rainer.
200 hk i en mini är helt brutalt.sinnessjukt..
Swift motorn har en underbar mc karaktär. Hondan lite mer vridmoment och är tyngre.
Första orsaken jag byggde med Swift var att det var enklare och mindre jobb med registreringen. ( mindre hk i swiften)
Jocke ! Underbart jobb du gjort med min gamla pickup. den var verkligen slut innan.
200 hk i en mini är helt brutalt.sinnessjukt..
Swift motorn har en underbar mc karaktär. Hondan lite mer vridmoment och är tyngre.
Första orsaken jag byggde med Swift var att det var enklare och mindre jobb med registreringen. ( mindre hk i swiften)
Jocke ! Underbart jobb du gjort med min gamla pickup. den var verkligen slut innan.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.