Magnet på oljeplugget, ett måste?
- LittleScratch
Är det ett måste att ha magnet på oljepluggen? Vad är det som löper störst risk att gå isönder om man inte har en magnet?
Re: Magnet på oljeplugget, ett måste?
med tanke på att magneten ser ut som en igelkott VARJE gång man byter olja så kan man ju säga vxl-låda kamlager.. kamlagerna går ju i orenad olja innan filter. å vxl-låda badar ju i spån... finns ju en mening me att de alltid va magnet på äldre bilar. på min 1380 satte ja dit en xtra magnet på insug till oljepump me för å va på den säkra sidan.. men de finns ju dom som tvekar över de me. finns risk säger dom att klumpen dras me flödet å åker vidare me haveri när de kommer så mycke spån på en gång.
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
- LittleScratch
Jag tänkte på motorcyklar, de flesta har samma olja till motor och växellåda och i princip ingen av dom har magnet på oljeplugg.
Jag skulle byta olja i kojan och det var knappt nåt spån alls på magneten heller.
Jag skulle byta olja i kojan och det var knappt nåt spån alls på magneten heller.
Men vänd på frågan - varför skulle man inte ha det?
Självklart är inte en magnetplugg ett måste men ALLTID väldigt bra att ha.
Magneten är tänkt att fånga upp de metallpartiklar som åker med oljan runt, och då motor och växellåda delar olja så blir det alltid lite metallpartiklar från drev o.s.v.
Störst risk att gå sönder?
Då det oftast handlar om små partiklar så får du ökat slitage på lager men även oljepumpen tar stryk.
Självklart beroende på körning, men efter fyra timmar på bana så skimra oljan i guld och silver och magneter var som Clubman skrev en igelkott.
Så varför inte bara behålla magneten, den kan ju knappast skada
//Thomas
Magneten är tänkt att fånga upp de metallpartiklar som åker med oljan runt, och då motor och växellåda delar olja så blir det alltid lite metallpartiklar från drev o.s.v.
Störst risk att gå sönder?
Då det oftast handlar om små partiklar så får du ökat slitage på lager men även oljepumpen tar stryk.
Självklart beroende på körning, men efter fyra timmar på bana så skimra oljan i guld och silver och magneter var som Clubman skrev en igelkott.
Så varför inte bara behålla magneten, den kan ju knappast skada

//Thomas
- LittleScratch
Hade jag haft gänger i sumpen till original pluggen så hade jag mer än gärna behållt den. Men nu saknas gängerna i sumpen o jag måste gänga om, men oljeplugg med magnet till m17 finns dessvärre inte. Dock funderar jag på hur man kan lösa det.