minijanne skrev:??? Hur menar du?
Det här blir ett låååångt inlägg...
Det började med att tändningen hackade när jag åkte hem från besiktningen. Märkte att det blev lite hoppa-soppa
Sen började vi försöka justera den.... enligt konstens (forumets) alla regler. Eftersom tändningen inte är min starka sida har mannen (som kämpat med sin tändning på cougarn i flera år) grejat med det, därför har jag inte helt koll på hur han gjort mer än att:
Han använde spegel för att kolla nollpunkten på svänghjulet i sprängkåpans lilla öppning. Sen använde han tippex (medan jag lagade mat) och markerade tre sträck nånstans under generatorn nånstans, han satte även fast en metallplatta där för att ha nån referenspunkt. Sen skulle man visst kolla att ettans kolv skulle vara uppe, då skulle vi flytta rotorn så den hamnade mellan kl 1-2, det var där första problemet började. Rotorn VÄGRAR hoppa in i sitt spår på den positionen, vi får helt enkelt ge upp och sätta den mellan kl 6-7 och istället flytta tändkabelordningen.
Den verkar dock gå ojämt ändå, vacuum värdet är tydligen okej (uppmätt) och förgasarolja finns. Det läcker lite vid den lilla behållaren som soppan sugs in i.. (har beställt ny packning). En annan idé jag har är att testa med originalnålen. Dock verkar städmani-Drutten slängt bort den också¨(är man förvånad???) så därför har jag beställt en ny originalnål att testa med.. steg1-nålen kanske ger för mycket bensin helt enkelt.... Ja, fortsättning följer....
Jag tog en runda i området och den går okej. Inte helt bra men den hoppar inte framåt.
Problem nr
BIG är min koppling/växel.
Jag beskriver det så här...
När jag köpte bilen betedde växelspaken sig som en vev.. den hoppade ur sitt läge och bara vevade runt. Man fick meckla för att den skulle hoppa i läge igen. När jag tog isär rodchangelådan så var växelspakskulan längst ned konisk med stort slitet spår istället för den boll som det skulle vara. Jag antog (dumt att anta) att sladdret berodde på slitaget. Jag köpte en quickshift (inte den dyraste) och monterade ihop allt och var skitnöjd.
När jag testade denna var bilen inte igång och då funkar den felfritt. MEN... när motorn går är det inte alls samma harmoni i min lilla växelspak. Ettan är skitsvår att få i...
verkligen skitsvår 
. 2:an och 3:an funkar väl... Backen... ja, då blir spaken gärna den där jävla veven igen.

Dessutom verkar lådan slira lite när jag ska byta växlar men inte så jag kan se nåt mönster mer än det verkar svårare vid stillastående men bara då och då... jäkligt irriterande att det ska låta som den skriker när man står still

Jag fick stänga av bilen och starta om för att få i ettan i avstängt läge.. KNÄPPT
Nu har jag läst lite om det här..
KAD-spakarna verkar vara de bästa och jag borde tagit en sån. Dock tänkte jag nu prova den där delen du tipsade om nedan (beställd). Jag har bytt de där fästena som håller rodchangelådan på plats under golvet, annars tror jag inte jag bytte nåt annat än att jag smorde och gjorde rent. Finns det nåt mer jag kunde bytt som påverkar?
Problem nr 3: det där med låslisten på fönsterrutorna... JAG BLIR TOKIG... hur fan gör man? Har det där fula verktyget men det är ju löjligt krångligt... Måste ju ha dit den för nu läcker det ju in vatten om det regnar.- Tips nån... gärna foton från montering... Eller vill nån komma och sätta på dem åt mig??
Soppamätaren och tempmätaren fick vi ordning på direkt, det var en sladd som hoppat av.
Huvpinne-hållaren på insidan av motorutrymmet popnitades fast,
Spindelleden som var en 2:a var ju bortglömd när vi drog åt allt så nu sitter det.
När vi justerade ljusbilden så är man ju lite lost. När man får ner ljusbilden så man är nöjd så får man ju inte på kromringarna för lamporna sitter så långt ut.. men så har jag de billiga utbytesplast-lamp-husen som inte sitter på samma sätt som de gamla originaldelarna.
Nu får man hoppas på att det nya kablage-spak-paketet löser problemet med helljuset/blinkersen.
Ja, fortsättningen följer väl imorgon....
