Jag upplever ett aningen jobbigt ljud när jag är ute och kör...
När jag kör precis rakt låter det minst, men när jag svänger så kommer det mer. En knepig sak är att det låter mindre när jag gasar och bromsar, det låter alltså mest när man rullar och svänger. Vad kan detta bero på, ljudet låter som det kommer en gång per varv hjulet rullar, men det vibrerar inte.
Kan vara en drivknut som är skadad. Kolla att gummibälgarna runt drivknutarna är hela, är de inte det så har det förmodligen kommit in smuts och vatten som förstört drivknuten, då får man ett kluckande ljud som följd.
Per_cooper skrev:Kan vara en drivknut som är skadad. Kolla att gummibälgarna runt drivknutarna är hela, är de inte det så har det förmodligen kommit in smuts och vatten som förstört drivknuten, då får man ett kluckande ljud som följd.
Har varit där och känt och klämt Men allt ser helt ut, med låter mer som gnissel. Om att gummi tar emot något... (men kan inte hitta något som gör det)
Hade samma oljud på min 97:a innan, det var gummibussningen till den övre motorstabiliseringsarmen som var slut som gjorde att hylsan låg an direkt mot godset, placeringen var rakt under luftburken. Det behöver inte vara samma fel på din bil men jag hade liknande symptom.
Finns tre olika att köpa från minispares.
Hoppas nu att det är detta som är felet då fixar du det på en trekvart.
Eller är det ett ljud som påminner om att hjulet "klibbar" en gång per varv? för jag har/hade ett liknande ljud, detta upphörde nästan när jag bytte kulled övre/under vänster fram, har inte hunnit med den högra sidan än, därav kan jag inte svara om ljudet har försvunnit helt.
Skall åka och titat på bilen nu igen, känna å klamma lite
Men en sak som är konstig är att igår när jag var ute och körde så slutade det plötsligt. Den låter helt normalt igen. Kan det ha varit skit någonstans bara?
Jag hade någoting liknande, bytte till skiv och glömde en distansring som skall va mellan nav och lager.
Upptäckte ljudet när jag var halvvägs till Borlänge (då hade jag hus kvar i Skokloster). När jag kom fram så var det bara bytta lager och nav...(blev dyrt, var en Cooper997 nav till 7" skiv, svårt att hitta och dyrt om man gör..)
men kolla drivknuten först...jag tror nämligen att det är denna som kan vara sliten. Om man bromser och gasar så blir knuten låst och då hör man ju inte. Svänger man, så kommer det extra belastning på knuten så då låter den mycket. Passar bra ihopp med beskrivningen som du gav.
Niobium skrev:Förresten, hade inte din bil blivit smälld för ett tag sedan eller blandar jag ihop den med ngn annan?
Det kan vara något som inte är som det ska efter smällen annars och isåfall åka till verkstaden för efterkoll???
Jo det har den iofs... Men den var ju inte smälld så mycket, det var bara framlampan på andra sidan och huven som pajade, väldigt osannolikt att det skulle ha med det att göra... Men kanske skall ta en ytterliggare funderare över det...