Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Väntar in nya P-Änden ändå... Den gamla är lite seg att dra runt så varför chansa...
Lärdom
- sätt aldrig ihop saker och vänta till "sen" att dra fast dem ordentligt!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Har fått delarna och monterat nya p-änden. När vi tittar närmre på de andra tre som sitter upptäcker vi till vår (:0) förskräckelse att INGEN av p-ändarnas låsbricka är nedknackad över stora "mutter-bollen" vilket är grundorsaken till min fadäs. När vi dragit åt samtliga mer och mindre samt knackat/låst dem över mutterbollarna så kan jag nog med säkerhet intyga att den blivit betydligt stadigare i väghållningen.
Troligen tänkte vi när vi monterade dem för typ 2,5 år sen att: -vi låser dem när vi satt dem på plats ifall vi måste lossa dem igen och justera....
Kan ju säga att SÅ SKA MAN INTE GÖRA!!!!
Men choken funkar skitbra nu.... Ska även fixa lite på kopplingen... Byta fjädern till slaven och byta övre plattan med hålet för fjädern på armen som har typ 2 mm av materialet kvar (vill inte att den smäller av hipp-happ...
Fortfarande spökar batteriet, blev "strömlös" idag igen men eftersom jag har två batterier med så ordnade det sig ändå.... Startade med startkablar, körde bilen 10 meter och stängde av... Startade 5 min senare utan problem?!
Och jag bryter alltid strömmen med en brytare på batteriet så det kan väl inte tjuvdra.. Kanske är nåt som Sture föreslog... Nån flinga som kortsluter cellen...
Jaja...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Troligen tänkte vi när vi monterade dem för typ 2,5 år sen att: -vi låser dem när vi satt dem på plats ifall vi måste lossa dem igen och justera....
Kan ju säga att SÅ SKA MAN INTE GÖRA!!!!
Men choken funkar skitbra nu.... Ska även fixa lite på kopplingen... Byta fjädern till slaven och byta övre plattan med hålet för fjädern på armen som har typ 2 mm av materialet kvar (vill inte att den smäller av hipp-happ...
Fortfarande spökar batteriet, blev "strömlös" idag igen men eftersom jag har två batterier med så ordnade det sig ändå.... Startade med startkablar, körde bilen 10 meter och stängde av... Startade 5 min senare utan problem?!
Och jag bryter alltid strömmen med en brytare på batteriet så det kan väl inte tjuvdra.. Kanske är nåt som Sture föreslog... Nån flinga som kortsluter cellen...
Jaja...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Ny dag - nya lärdomar
Började dagen med att lite soft montera på ny fjäderplatta på kopplingsarmen och den nya fina fjädern. (slängde den gamla i sopsäcken bredvid)
Den nya fjäderplattan passade dock inte så bra men om man la den utanpå den andra så blev det rätt ok. Dock fick den gamla sitta kvar och sprinten var då inte lika lätt att få igenom men det gick.
Sen fick vi besök och satt och fikade och åt... därefter när besöket åkt så skulle vi "på tur"... katastrof!! Ingen av växlarna gick att få i och jag höll på att slå bort dörren på köpet...
Växlarna låg i hur hårt man än tryckte på kopplingen... inte en chans till friläge.
Här kommer det konstiga... trots justering enligt verkstadshandboken, luftning och diverse klurande får vi inte till det med den nya fjädern. Fick krypa ner i sopsäcken och gräva fram den gamla och sätta tillbaka, justera in och åter lufta. Skillnaden nu är att vi monterade slaven så långt fram mot pinnen som möjligt och satte en tjockare bricka framför den nya nippel-plattan som fjädern hakas fast i. Därmed ökades avståndet några mm. Nu är backen lättare att lägga i men man är ju lite skeptisk över det här med fjädern.. hur kunde den påverka så mycket??
Efter allt mekande så tog vi och luftade kojan ner till staden och runt en bra bit...

Började dagen med att lite soft montera på ny fjäderplatta på kopplingsarmen och den nya fina fjädern. (slängde den gamla i sopsäcken bredvid)
Den nya fjäderplattan passade dock inte så bra men om man la den utanpå den andra så blev det rätt ok. Dock fick den gamla sitta kvar och sprinten var då inte lika lätt att få igenom men det gick.

Sen fick vi besök och satt och fikade och åt... därefter när besöket åkt så skulle vi "på tur"... katastrof!! Ingen av växlarna gick att få i och jag höll på att slå bort dörren på köpet...

Växlarna låg i hur hårt man än tryckte på kopplingen... inte en chans till friläge.
Här kommer det konstiga... trots justering enligt verkstadshandboken, luftning och diverse klurande får vi inte till det med den nya fjädern. Fick krypa ner i sopsäcken och gräva fram den gamla och sätta tillbaka, justera in och åter lufta. Skillnaden nu är att vi monterade slaven så långt fram mot pinnen som möjligt och satte en tjockare bricka framför den nya nippel-plattan som fjädern hakas fast i. Därmed ökades avståndet några mm. Nu är backen lättare att lägga i men man är ju lite skeptisk över det här med fjädern.. hur kunde den påverka så mycket??
Efter allt mekande så tog vi och luftade kojan ner till staden och runt en bra bit...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Idag provade kojan att spotta ut avgassystemet från grenröret (tror jag det heter)... Det brölade massor ur den lilla bilen när ljuddämparen försvann haha
Ingen skada skedd men mannen fick komma för jag fixade inte att få tillbaka det själv.... Lite ironiskt hade jag varit på ÖB och köpt mig en ny domkraft... Som sen inte användes till detta mek
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Ingen skada skedd men mannen fick komma för jag fixade inte att få tillbaka det själv.... Lite ironiskt hade jag varit på ÖB och köpt mig en ny domkraft... Som sen inte användes till detta mek

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Jag som var rädd att den här tråden skulle dö när du besiktat och bilen var klar, men jag verkar ha fel.
Din koja håller dig ordentligt sysselsatt!

Din koja håller dig ordentligt sysselsatt!

- MiniBrorsson
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 22 maj 2011 kl. 16:28
- Ort: Ragunda
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Känner igen det där
min gjorde samma sak på en McDonalds parkering innan jag bytte ut hela systemet. Men jag hade ingen domkraft så fick åka vrålandes till närmsta Jula 


Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Har du någon bild på hur det ser ut nu , skulle vara kul att se, jag måste justera min koppling lite...Drutten skrev:....
Skillnaden nu är att vi monterade slaven så långt fram mot pinnen som möjligt och satte en tjockare bricka framför den nya nippel-plattan som fjädern hakas fast i. Därmed ökades avståndet några mm.
...
Har jag sagt att din bil är otroligt fin?

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Hmm...ser ut som fel fjäder - det där ser ut som en fjäder från bromsarna! Du ska ha en sån här: http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Janne, Det är precis en sån som jag köpte och monterade och då blev det katastrof... Den här på fotot är den som gör att växlarna går att få i... Kopplingen är rätt hård tyvärr men hellre det än att inte kunna köra 

Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Vad du har för fjäder skall inte påverka kopplingens funktion du kan köra utan returfjäder, fjädern sitter där enbart för att dra tillbaka kopplingsarmen så att urtrampningslagret friläggs och inte snurrar med hela tiden.
Som jag ser det så finns det fyra saker som kan orsaka ditt problem.
1: Stoppskruven som fjädern drar tillbaka armen till är feljusterad vilket innebär att armen går för långt tillbaka och då räcker inte pedalrörelsen till för att frilägga.
2: Kopplingen är feljusterad så justermuttern bottnar vilket innebär att rörelsen inte blir tillräcklig och bilen frikopplar inte.
3: Kopplingsarmens tapp som går in i hylsan som urtrampningslagret monteras på är krökt, vilket innebär att hävarmseffekten minskar och rörelsen på urtrampningslagret inte räcker till och motorn frikopplar inte.
4: Vevaxeln axiallager är slitna vilket innebär att en del av kopplingsrörelsen går åt till att flytta vevaxeln vilket innebär att rörelsen inte räcker till och motorn frikopplar inte.
Testa ovanstående i den ordning jag skrivet så skall du se att ni kan ringa in problemet.
//Thomas
Som jag ser det så finns det fyra saker som kan orsaka ditt problem.
1: Stoppskruven som fjädern drar tillbaka armen till är feljusterad vilket innebär att armen går för långt tillbaka och då räcker inte pedalrörelsen till för att frilägga.
2: Kopplingen är feljusterad så justermuttern bottnar vilket innebär att rörelsen inte blir tillräcklig och bilen frikopplar inte.
3: Kopplingsarmens tapp som går in i hylsan som urtrampningslagret monteras på är krökt, vilket innebär att hävarmseffekten minskar och rörelsen på urtrampningslagret inte räcker till och motorn frikopplar inte.
4: Vevaxeln axiallager är slitna vilket innebär att en del av kopplingsrörelsen går åt till att flytta vevaxeln vilket innebär att rörelsen inte räcker till och motorn frikopplar inte.
Testa ovanstående i den ordning jag skrivet så skall du se att ni kan ringa in problemet.
//Thomas
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
tack för bilden.
tack för listan, jag har nog samma problem och jag har inte lyckats få till det bra än, kör just nu utan fjäder och då går det bättre....
.
tack för listan, jag har nog samma problem och jag har inte lyckats få till det bra än, kör just nu utan fjäder och då går det bättre....
.
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Tack snälla för alla tips, ni är ovärderliga när det gäller att "öppna sinnena" så man inte kör fast i tankarna!!!
Kojan och jag har varit ute idag i hettan och åkt. Allt funkar bra men styrningen känns lite svajig, vet inte om det beror på att jag blivit nojjig att tappa hjulet
Vilket fall ska kojan hissas upp imorn för extra koll så inget lossnat/sitter löst.
Bokade in hjulinställning på fredag för att jag tycker det ser ut som däcken går mer på yttern än på innern av ytan... (kanske oxå inbillning men man ska ju följa magkänslan)
Har ett nytt projekt på gång
Bygga ny instrumentpanel
Jag är ju gift med en konstruktör som ritade upp mallen i CAD och sen drog ut mallen i verklig storlek, så jag åkte sen till Woody och smöra till mig gratis spillbitar av masonitskivor och sen köpte jag lite tunn skumgummi och svart vinyl. Nu har jag tre vinylfärger så nåt kul ska jag hitta på med dem.
Tänkte göra en i masonit och testa med, sen en riktig i MDF/OSB... Får se vad jag har i förråden. Ek blir nog lite tjockt
Ska försöka få den klar till onsdag men vi får väl se hur det går med att flytta över mätarna till en ny panel...
. Är det svårt tror ni? Kablarna är ju så korta... 
Kojan och jag har varit ute idag i hettan och åkt. Allt funkar bra men styrningen känns lite svajig, vet inte om det beror på att jag blivit nojjig att tappa hjulet

Vilket fall ska kojan hissas upp imorn för extra koll så inget lossnat/sitter löst.
Bokade in hjulinställning på fredag för att jag tycker det ser ut som däcken går mer på yttern än på innern av ytan... (kanske oxå inbillning men man ska ju följa magkänslan)
Har ett nytt projekt på gång

Bygga ny instrumentpanel

Jag är ju gift med en konstruktör som ritade upp mallen i CAD och sen drog ut mallen i verklig storlek, så jag åkte sen till Woody och smöra till mig gratis spillbitar av masonitskivor och sen köpte jag lite tunn skumgummi och svart vinyl. Nu har jag tre vinylfärger så nåt kul ska jag hitta på med dem.
Tänkte göra en i masonit och testa med, sen en riktig i MDF/OSB... Får se vad jag har i förråden. Ek blir nog lite tjockt

Ska försöka få den klar till onsdag men vi får väl se hur det går med att flytta över mätarna till en ny panel...


Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Idag provade vi att tappa avgasröret IGEN 
Satt 4 pers i kojan och skulle över "tröskeln" till garaget... Och vrååååål så var ljudnivån väldigt hög igen... Rätt irriterande faktiskt.
Ska höja upp den lite för så här kan man ju inte hålla på!!!
Fortsättning följer
Sent from my iPad using Tapatalk HD

Satt 4 pers i kojan och skulle över "tröskeln" till garaget... Och vrååååål så var ljudnivån väldigt hög igen... Rätt irriterande faktiskt.
Ska höja upp den lite för så här kan man ju inte hålla på!!!
Fortsättning följer

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
TACK ALLA FÖR IGÅR!!! Så jättekul att få träffas IRL
Idag laddade jag för hjulinställningen imorron med att skifta fram- mot bakdäcken. Som några av er såg är framdäcken orimligt slitna. Dock snedslitna, mönsterdjupet på innern var bra... Så det känns mkt rimligt att åka in med den imorron.
Jag hade en toppenkväll igår, avslutade sedan med att vinna på lotten jag fick i entrén.
Ja, jag hoppas ju nu att väghållningen blir kännbart bättre, återkommer som vanligt med rapport


Idag laddade jag för hjulinställningen imorron med att skifta fram- mot bakdäcken. Som några av er såg är framdäcken orimligt slitna. Dock snedslitna, mönsterdjupet på innern var bra... Så det känns mkt rimligt att åka in med den imorron.
Jag hade en toppenkväll igår, avslutade sedan med att vinna på lotten jag fick i entrén.

Ja, jag hoppas ju nu att väghållningen blir kännbart bättre, återkommer som vanligt med rapport

Toppenfin Austin Mini 1000 -76