Bromshjälp!
Bromshjälp!
Jag är 20 mil hemifrån långt ute på landet och rätt som det är så går bromspedalen hela vägen i botten utan att göra ett smack. Pumpar jag så får jag tryck tredje bromstaget och bra bromsverkan. Nästa gång jag bromsar är det exakt samma sak. Annars nyligen bytt alla backar och försökt justera och varit ganska nöjd med allt. Jag har inte tappat någon vätska när jag kollar i behållaren.
Re: Bromshjälp!
Börja med att justera om bromsarna fram och se om du får pedal.
//Thomas
//Thomas
Re: Sv: Bromshjälp!
Provat justera fram. Tyvärr går det verktyg jag har inte till den över skruven då styrleden är i vägen. Fick hjälp att enkelt försöka lufta litegrann vid varje hjul men det har inte gjort någon skilnad heller. 

- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Bromshjälp!
Hej.
Låter nästan som om huvudbromscylindern är kass. Är packningarna dåliga så får du inget tryck i systemet. Kan eventuellt bygga upp lite tryck genom att pumpa på pedalen, men troligen så sjunker pedalen om du trycker på den med lite kraft.
Men börja som Crona skrev och joustera ut backarna. Det kan vara så lätt. Men om du hade bra bromsar innan och inte har några bromsar nu så är min gissning att det är huvudbromscylindern som är kass.
Hälsningar
Patrik.
Låter nästan som om huvudbromscylindern är kass. Är packningarna dåliga så får du inget tryck i systemet. Kan eventuellt bygga upp lite tryck genom att pumpa på pedalen, men troligen så sjunker pedalen om du trycker på den med lite kraft.
Men börja som Crona skrev och joustera ut backarna. Det kan vara så lätt. Men om du hade bra bromsar innan och inte har några bromsar nu så är min gissning att det är huvudbromscylindern som är kass.
Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: Bromshjälp!
Jag har nu fått fix på problemet!
Lyckades först komma hem med bilen då bromsen gick att pumpa upp trycket i. Det jag gjorde nu var att lufta systemet ordentligt. Pumpade igenom nästan två liter (med fotbromsen) och fyllde på efterhand i behållaren. Använde biltemas slangar med backventil och när jag gått igenom alla fyra hjul så justerade jag backarna, som faktiskt var riktigt bra justerade fortfarande sen sist. Även den övre justerskruven på båda hjulen fram som jag inte rört tidigare var schysst justerad. Nu tar bromsen riktigt högt! Mycket högre än den gjort tidigare. Och glad är jag att huvudbromscylindern var hel. Hade också mina misstankar.
Tack ska ni ha för hjälpen. Nu har jag luftat bromsarna på en bil för första gången. Det skumma var att jag inte upplevde pedalen svampig när jag väl pumpat upp tryck, så jag kände ingen anledning att misstänka luft vilket det visat sig måste ha varit. Varför bromsarna plötsligt "dog" förstår jag fortfarande inte. Skulle vara kul att höra en bra teori på det så jag inte åker omkring och oroar mig över att det kan hända igen.
Tack åter igen... nu ut och glida
Lyckades först komma hem med bilen då bromsen gick att pumpa upp trycket i. Det jag gjorde nu var att lufta systemet ordentligt. Pumpade igenom nästan två liter (med fotbromsen) och fyllde på efterhand i behållaren. Använde biltemas slangar med backventil och när jag gått igenom alla fyra hjul så justerade jag backarna, som faktiskt var riktigt bra justerade fortfarande sen sist. Även den övre justerskruven på båda hjulen fram som jag inte rört tidigare var schysst justerad. Nu tar bromsen riktigt högt! Mycket högre än den gjort tidigare. Och glad är jag att huvudbromscylindern var hel. Hade också mina misstankar.
Tack ska ni ha för hjälpen. Nu har jag luftat bromsarna på en bil för första gången. Det skumma var att jag inte upplevde pedalen svampig när jag väl pumpat upp tryck, så jag kände ingen anledning att misstänka luft vilket det visat sig måste ha varit. Varför bromsarna plötsligt "dog" förstår jag fortfarande inte. Skulle vara kul att höra en bra teori på det så jag inte åker omkring och oroar mig över att det kan hända igen.
Tack åter igen... nu ut och glida

Re: Bromshjälp!
Att det plötsligt kommer luft in i systemet kan bara orsakat av att luft sugs in när du släpper upp pedalen, antingen från en hjulcylinder eller huvudcylindern.philsson skrev:Varför bromsarna plötsligt "dog" förstår jag fortfarande inte. Skulle vara kul att höra en bra teori på det så jag inte åker omkring och oroar mig över att det kan hända igen.
Tack åter igen... nu ut och glida
Om luften kom in via en hjulcylinder så skulle det räcka att lufta en gång vid den aktuella cylindern sen skulle pedalen vatt bra igen.
Efter som du behövde lufta så mycket så känns det som att luften kommet in via huvudcylindern då måste du pumpa genom hela systemet innan luften kommer ut.
Om du sen börjar lufta som man skall på hjulet längst ifrån huvudcylindern så skall luften även passera bromsreduceringen vilket kan ställa till det.
Så skulle problemet uppstå en gång till så be någon trampa upp tryck när du sen öppnar nippeln så ser du om det kommer luft eller bromsvätska, kommer det bromsvätska vid alla sex cylindrarna vid första pumptaget så ligger felet i huvudcylinder.
//Thomas
Re: Bromshjälp!
Låter som en klok analys. Men om det kan läcka in luft via huvudcylindern, borde det då inte också kunna läcka ut? Jag har inte tappat nivån i kärlet, men det kanske räcker med ytterst lite luft för att sabba pedalen (motsvarande så lite vätska i kärlet att jag inte lagt märke till det?)Crona skrev:Att det plötsligt kommer luft in i systemet kan bara orsakat av att luft sugs in när du släpper upp pedalen, antingen från en hjulcylinder eller huvudcylindern.philsson skrev:Varför bromsarna plötsligt "dog" förstår jag fortfarande inte. Skulle vara kul att höra en bra teori på det så jag inte åker omkring och oroar mig över att det kan hända igen.
Tack åter igen... nu ut och glida
Om luften kom in via en hjulcylinder så skulle det räcka att lufta en gång vid den aktuella cylindern sen skulle pedalen vatt bra igen.
Efter som du behövde lufta så mycket så känns det som att luften kommet in via huvudcylindern då måste du pumpa genom hela systemet innan luften kommer ut.
Om du sen börjar lufta som man skall på hjulet längst ifrån huvudcylindern så skall luften även passera bromsreduceringen vilket kan ställa till det.
Så skulle problemet uppstå en gång till så be någon trampa upp tryck när du sen öppnar nippeln så ser du om det kommer luft eller bromsvätska, kommer det bromsvätska vid alla sex cylindrarna vid första pumptaget så ligger felet i huvudcylinder.
//Thomas
Vart sitter, och vad gör bromsreduceringsventilen?
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Bromshjälp!
Hej.
Alltid skönt när ett problem löser sig. Bromsreduserings ventilen sitter på bakramen, i framkanten av ramen. Eftersom bromsverkan ska vara ca 70% fram och 30% bak så behövs det en liten reduseringsventil till bakbromsarna.
Luft i huvudbromscylindern får man om det är väldigt lite bromsvätska i behållaren, då drar man in luft i cylindern när man bromsar.
Hälsningar
Patrik.
Alltid skönt när ett problem löser sig. Bromsreduserings ventilen sitter på bakramen, i framkanten av ramen. Eftersom bromsverkan ska vara ca 70% fram och 30% bak så behövs det en liten reduseringsventil till bakbromsarna.
Luft i huvudbromscylindern får man om det är väldigt lite bromsvätska i behållaren, då drar man in luft i cylindern när man bromsar.
Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: Bromshjälp!
Luften kan aldrig komma ut ur huvudcylindern utan att man öppnar och luftar ut den, man kan lufta enbart huvudcylindern genom att öppna röret och trampa ner pedalen, sen håller man pedalen nere och stänger röret.philsson skrev:Men om det kan läcka in luft via huvudcylindern, borde det då inte också kunna läcka ut? Jag har inte tappat nivån i kärlet, men det kanske räcker med ytterst lite luft för att sabba pedalen (motsvarande så lite vätska i kärlet att jag inte lagt märke till det?)
Hur kan då luften komma in men inte ut


Denna typ av problem brukar uppstå efter man fixat bromsarna, bromsvätska är hydroskopisk vilket innebär att den suger åt sig fukt/vatten, då bildas det lätt en rostkant i cylinder precis ovanför där kolven normalt stannar när du bromsar, om du sen byter bromsbacka eller luftar så får du en längre pedalrörelse och tätningen går över rostkanten och skadas.
Det är därför man aldrig skall trampa pedalen i botten när man luftar.
Sen kan det självklar även bero på som Patrik skriver för låg nivå, men jag uppfatta det som att nivån i behållaren var ok.
//Thomas
Re: Bromshjälp!
Okey, nu förstår jag bättre. Trodde att skadade packningar i huvudbromscylindern tvunget även ledde till läckage.
Precis.. som du säger så har jag haft bra nivå på oljan hela tiden. Får hålla koll på som du säger nu då ifall det kommer in luft i systemet efter hand.
Har inte sett vart huvudcylindern sitter. Är det precis vid pedalen på andra sidan torpedväggen?
Precis.. som du säger så har jag haft bra nivå på oljan hela tiden. Får hålla koll på som du säger nu då ifall det kommer in luft i systemet efter hand.
Har inte sett vart huvudcylindern sitter. Är det precis vid pedalen på andra sidan torpedväggen?
Re: Bromshjälp!
philsson skrev:Har inte sett vart huvudcylindern sitter. Är det precis vid pedalen på andra sidan torpedväggen?
Behållaren är en del av huvudcylinder

Om du inte har en nyare bil med två krets då är behållaren tryckt på cylindern.
//Thomas
Re: Bromshjälp!
Jaja.. då förstår jag varför den har varit så svår att hitta. =)Crona skrev:philsson skrev:Har inte sett vart huvudcylindern sitter. Är det precis vid pedalen på andra sidan torpedväggen?
Behållaren är en del av huvudcylinder![]()
Om du inte har en nyare bil med två krets då är behållaren tryckt på cylindern.
//Thomas