Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
i min värld använder man altid smidda kolvar i en seriöst trimmad motor
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
På en väl trimmad sug motor skulle jag sattsa på smidda...turbo och annan överladning, är en annan historia...
Allt under 8" är för litet....
Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
Jag komner att köra gjutna i min turbo motor med varv stopp på 7000rpm..men det som vanligtvis tar död på en överladdad maskin är missdetonation..och då smälter en gjuten kolv..och en smidd går det flisor ur...jag inbillar mig att flisorna gör mer skada på toppen m.m...
Missdetonation (spikningar), är inte ett lika stort problem på en sug motor..
Missdetonation (spikningar), är inte ett lika stort problem på en sug motor..
Allt under 8" är för litet....
Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
170hk!! Det var nog ingen A-motor han mena
Om man bortser från priset så är smidda kolvar nästan alltid att föredra, men om det verkligen behövs är en annan fråga
De kan göras lättare utan att hållbarheten påverkas negativt, och ju mindre roterande massa du har i en motor ju rappare blir den och med detta kan även friktionsytan minskas, men det finns faktiskt även nackdelar med smidda kolvar.
Dessa kolvar har en tendens att utvidga sig mer än gjutna kolvar och detta måste man tänka på när man bygger motorn så man bygger/beräknar med lite större kolvspel.
Det skramlar lite mer innan motorn är varm och det är också viktigt att motorn körs ordentligt varm innan man börja plocka ut effekt.
Självklart skall man alltid köra motorn driftvarm innan man börjar pressa den oavsett vad för typ av kolvar man använder, men på grund av det större kolvspel som dessa kolvar kräver så är det extra viktigt.
Beträffande ev. spikningar så är det här ditt kompressionsförhållande kommer in
//Thomas

Om man bortser från priset så är smidda kolvar nästan alltid att föredra, men om det verkligen behövs är en annan fråga

De kan göras lättare utan att hållbarheten påverkas negativt, och ju mindre roterande massa du har i en motor ju rappare blir den och med detta kan även friktionsytan minskas, men det finns faktiskt även nackdelar med smidda kolvar.
Dessa kolvar har en tendens att utvidga sig mer än gjutna kolvar och detta måste man tänka på när man bygger motorn så man bygger/beräknar med lite större kolvspel.
Det skramlar lite mer innan motorn är varm och det är också viktigt att motorn körs ordentligt varm innan man börja plocka ut effekt.
Självklart skall man alltid köra motorn driftvarm innan man börjar pressa den oavsett vad för typ av kolvar man använder, men på grund av det större kolvspel som dessa kolvar kräver så är det extra viktigt.
Beträffande ev. spikningar så är det här ditt kompressionsförhållande kommer in

//Thomas
Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
Jag tvivlar inte på kolvarna utan i vilken motor de sitterTempogubben skrev: David Visards egna ord från boken;![]()
"The Omega cast pistons have proved an incredibly reliable piston and have only showed signs of failure at extremely high power levels, usually in excess of 170 hp"

Fastna nu inte för mycket i detta, alla kolvar utvidgar sig, men smidda utvidgar sig lite mer och det är därför extra viktigt att man har ett korrekt kolvspel, kolla med tillverkaren vad de rekommenderar.Tempogubben skrev:Fast det du nämner att smidda har en tendens att vidga sig sen när de blir varma känns lite lurigt.
Kanske bättre att köra på smidda iaf...![]()
//Andreas
//Thomas
Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
En handfull Engelsmen har strax över 200hp i A serie motorer..med turbo såklart... 

Allt under 8" är för litet....
Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
Det är fusk med fläktJBE skrev:med turbo såklart...

//Thomas
Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
Inte då, bilar utan turbo....suger.. 

Allt under 8" är för litet....
Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??
Självklart det är ju därför motorerna i dessa bilar kallas just sugmotorerJBE skrev:bilar utan turbo....suger..


Men allvarligt, ett effektuttag på 200hp på en gjutjärnsspis med tre lagrad vevaxel och stötstänger från 50-talet hur många sekunder kan de plocka ut denna effekten i stöten?
Kan ta ett ex. från mitt tidigare liv


Det finns även lite grundregler när det gäller acceptabla hållbarhetskalkyler, max 100hp per liter och för en acceptabel motorgång max 0,5liter per cylinder.
Hur går det sen med växellådan som från början var dimensionerad för 34hp, visst de nya är förstärkta både här och där och har man sen rakskuret så blir inte de axiella krafterna så stora men 100hp sen börjar allt falla sönder som ett korthus

//Thomas