skrap mellan 3&4 växl på -98
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
- Ort: Mellerud
skrap mellan 3&4 växl på -98
Hittade inte någon tråd som behandlade detta så jag startade en ny.
Jag har en cooper -98 och 123 går fin i lådan men mellan 3 och 4`de växeln så måste jag synka växlingen noga för att det inte ska skrapa i lådan, det går inte att växla snabbt och inte för långsamt.
Tydligen ska dom sista årsmodellerna vara lite högre utväxlade på sista växeln om det påverkar.
Jag har aldrig ägt en "veteran" förut så jag vet inte vad som är acceptabelt men mekaniskt rassel känns inte bra.
Jag bytte olja och filter härom veckan men det gjorde inte någon skillnad tyvärr. det var endel spån på magnetpluggen..
Det var ett bra tag sedan den förra ägaren bytte sist.
Någon som har erfarenhet av något liknande?
Är det något fel eller kan det vara oljan ändå? 15w40 mineral tror jag att jag hällde i. kanske inte fel med två täta byten om det var såpass längesedan den var bytt sist..
Jag har en cooper -98 och 123 går fin i lådan men mellan 3 och 4`de växeln så måste jag synka växlingen noga för att det inte ska skrapa i lådan, det går inte att växla snabbt och inte för långsamt.
Tydligen ska dom sista årsmodellerna vara lite högre utväxlade på sista växeln om det påverkar.
Jag har aldrig ägt en "veteran" förut så jag vet inte vad som är acceptabelt men mekaniskt rassel känns inte bra.
Jag bytte olja och filter härom veckan men det gjorde inte någon skillnad tyvärr. det var endel spån på magnetpluggen..
Det var ett bra tag sedan den förra ägaren bytte sist.
Någon som har erfarenhet av något liknande?
Är det något fel eller kan det vara oljan ändå? 15w40 mineral tror jag att jag hällde i. kanske inte fel med två täta byten om det var såpass längesedan den var bytt sist..
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Ingen erfarenhet av dessa nyare kojor, men det låter som en synkring, och visst påverkar utväxlingen ju större skillnad i varvtal på dreven vid växling ju större påfrestning på synkringen.
Om du vill så kan du testa om det överhuvudtaget finns någon synkning, låt motorn gå på tomgång ingen broms ansatt för spaken försiktigt mot fyrans växel utan att trampa ner kopplingen skrapar det så är synkringen helkass. Om det inte skrapar så kan du pressa spaken lite lätt mot fyran tre fyra gånger testa sen om det blev någon skillnad.
Vad man gör med denna manöver är att slipa in synkringen till synknavet men det skall göras med försiktighet.
//Thomas
Om du vill så kan du testa om det överhuvudtaget finns någon synkning, låt motorn gå på tomgång ingen broms ansatt för spaken försiktigt mot fyrans växel utan att trampa ner kopplingen skrapar det så är synkringen helkass. Om det inte skrapar så kan du pressa spaken lite lätt mot fyran tre fyra gånger testa sen om det blev någon skillnad.
Vad man gör med denna manöver är att slipa in synkringen till synknavet men det skall göras med försiktighet.
//Thomas
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Hej.
Vill inte på något sett vara en olyckskorp. Men jag hade precis samma symtom på min bil innan lådan rasade.
Den gamla lådan hade 2,95:1 i slutväxel och skrapade när jag lade i fyrans växel, spelade ingen roll om var på bra varv eller inte.
Lagring i bottenaxel, växelgaffel och några bitar till gick sönder och det var färdigkört
Fick hjälp att renovera lådan så nu står den snygg och fin med helt nya delar inuti och väntar på att komma på plats i bilen
Hälsningar
Patrik
Vill inte på något sett vara en olyckskorp. Men jag hade precis samma symtom på min bil innan lådan rasade.
Den gamla lådan hade 2,95:1 i slutväxel och skrapade när jag lade i fyrans växel, spelade ingen roll om var på bra varv eller inte.
Lagring i bottenaxel, växelgaffel och några bitar till gick sönder och det var färdigkört

Fick hjälp att renovera lådan så nu står den snygg och fin med helt nya delar inuti och väntar på att komma på plats i bilen

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
- Ort: Mellerud
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
tack för tipset crona, ska testa det i kväll.
Det lät inte roligt patrik! bilen har bara gått 5600 mil och jag har fått intrycket av att hon har varit lungt körd men servicen är dåligt skött! den borde inte vara slutkörd om inte den dåliga servicen har slitit på grejerna.
Är det krångligt för en normalhändig att renovera en växellåda?
Det lät inte roligt patrik! bilen har bara gått 5600 mil och jag har fått intrycket av att hon har varit lungt körd men servicen är dåligt skött! den borde inte vara slutkörd om inte den dåliga servicen har slitit på grejerna.
Är det krångligt för en normalhändig att renovera en växellåda?
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
- Ort: Mellerud
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Nu har jag gjort som du beskrev crona och visst skrapar det på fyran men inte på någon annan växel..
Betyder det att synkringen är obefintlig eller kan jag byta till en annan olja och får det att gå lättare?
Känns surt om det är allvarkigt! den går väldigt fint i lådan annars. är inte det lite konstigt att dom är utslitna efter såpass få mil?
Betyder det att synkringen är obefintlig eller kan jag byta till en annan olja och får det att gå lättare?
Känns surt om det är allvarkigt! den går väldigt fint i lådan annars. är inte det lite konstigt att dom är utslitna efter såpass få mil?
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Tyvärr så tror jag ingen olja i världen kan fixa en sliten synkring, kort så är en synkring en mässingskona som vid växling pressas mot motsvarande stålkona som själva drevet sitter på så båda dreven får samma hastighet och växeln kan läggas i utan skrap.akterspegel skrev:Nu har jag gjort som du beskrev crona och visst skrapar det på fyran men inte på någon annan växel..
Betyder det att synkringen är obefintlig eller kan jag byta till en annan olja och får det att gå lättare?
Känns surt om det är allvarkigt! den går väldigt fint i lådan annars. är inte det lite konstigt att dom är utslitna efter såpass få mil?
Men när synkringen slits så bottnar till slut konan och då försvinner den bromsande effekten och det skrapar till när växeln läggs i, här kan man dubbeltrampa (lätt skvätt på gasen) så varvet på dreven synkas innan växling.
Men om jag har förstått det rätt så är lådorna en svaghet på dessa senare bilar, ev. beror det på att man ändrat oljespecen och valt en tunnare oljekvalite.
Man bör enligt mig alltid åka på en olja som har en varmviskositet på 50.
//Thomas
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
- Ort: Mellerud
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Det låter surt!
undrar varför den är slut!
jag hällde i 15w50 mineralolja om jag inte minns helt fel är det rätt? det verkar finns många åsikter om olja och instruktionsboken ger inte några klarheter då man ska ha olika oljor beroende på yttre omständigheter men någon vinterolja är inte intressant, min framtida pärla ska bara gå på sommaren, hon har fart illa av rosten redan..
undrar varför den är slut!
jag hällde i 15w50 mineralolja om jag inte minns helt fel är det rätt? det verkar finns många åsikter om olja och instruktionsboken ger inte några klarheter då man ska ha olika oljor beroende på yttre omständigheter men någon vinterolja är inte intressant, min framtida pärla ska bara gå på sommaren, hon har fart illa av rosten redan..
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Som du skriver så finns det många åsikter, men enligt mig så är det rätt typ av olja.akterspegel skrev:jag hällde i 15w50 mineralolja om jag inte minns helt fel är det rätt? det verkar finns många åsikter om olja och instruktionsboken ger inte några klarheter då man ska ha olika oljor beroende på yttre omständigheter men någon vinterolja är inte intressant, min framtida pärla ska bara gå på sommaren, hon har fart illa av rosten redan..
Oljan du har slagit i har en viskositet på 15 när den är kall och 50 varm.
//Thomas
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Motorn och växellådan har inte ändrats sedan 1959, så att en annan olja behövs. Men av en oförklarbart skäl, skrev Rover på 90-talet att det var 15W40 (eller var det 10W40?) som behövs. Nej, det ska vara 15W50 eller 20W50 mineral.
Jag har renoverad hur många växellådor som helst (flest 90-talare, en gång på en Mini som har gått 1500mil !!!), men aldrig sett en sliten synkring till 3-ans växel utan att den till 2-ans växel var helt slut. Men allt är möjligt i England.
Den ända lösning som finns är att renovera lådan.
Jag har renoverad hur många växellådor som helst (flest 90-talare, en gång på en Mini som har gått 1500mil !!!), men aldrig sett en sliten synkring till 3-ans växel utan att den till 2-ans växel var helt slut. Men allt är möjligt i England.
Den ända lösning som finns är att renovera lådan.
Modern cars are nothing but visual pollution !
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
- Ort: Mellerud
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Det låter surt..
Är det ett stort/ besvärligt jobb eller är det ett fint vinterprojekt som jag kan fixa själv tro?
Kan ju vara roligt att ha renoverat den själv men krävs det specialkunskaper utöver det vanliga så att det finns risk för att resultatet blir sämre om jag gör det så lämnar jag bort jobbet istället.
Vad kostar en renovering ca?
Är det ett stort/ besvärligt jobb eller är det ett fint vinterprojekt som jag kan fixa själv tro?
Kan ju vara roligt att ha renoverat den själv men krävs det specialkunskaper utöver det vanliga så att det finns risk för att resultatet blir sämre om jag gör det så lämnar jag bort jobbet istället.
Vad kostar en renovering ca?
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Jag tror att renovera en låda krävs nåt lite mer än vanligt bilmekanisk kunskap.
Om jag får en utbyggd låda, då tar jag 4000kr för arbetet ex delar.
Om jag får en utbyggd låda, då tar jag 4000kr för arbetet ex delar.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Som Rainier skriver så är kojelådan inget man börjar att skruva på, den är kanske inte så teknisk avancerad men man överraskas lätt av kullor och fjädrar som poppar ut
Som kuriosa kan jag nämna att när jag gick på yrkesskolan så hade vi en kojelåda och en Volvo M30 låda som vi meka med, och man kan nog säga att det var skillnad som natt och dag
Så du gör nog klokt i att lämna bort renoveringen, men kanske kan du själv plocka ner den så slipper du betala för ur och i montering.
//Thomas

Som kuriosa kan jag nämna att när jag gick på yrkesskolan så hade vi en kojelåda och en Volvo M30 låda som vi meka med, och man kan nog säga att det var skillnad som natt och dag

Så du gör nog klokt i att lämna bort renoveringen, men kanske kan du själv plocka ner den så slipper du betala för ur och i montering.
//Thomas
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
- Ort: Mellerud
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Det låter bra men bor du i stockholm?RAINIER skrev:Jag tror att renovera en låda krävs nåt lite mer än vanligt bilmekanisk kunskap.
Om jag får en utbyggd låda, då tar jag 4000kr för arbetet ex delar.
Finns det någon duktig mek närmre mig?
Jag bor mitt imellan vänersborg och åmål eller göteborg och karlstad om man sträcker sig lite längre.
Vad menar du med "utbyggd" låda? menar du då en som är demonterad från bilen?
MVH: Marcus
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Jag menar en låda utan motor/koppling.
Sen om man plockar ner lådan, rekommenderar jag att montera en central oil pick up pipe och definitivt en kortare (3.1) slutväxel. Då blir bilen mycket piggare, om du inte vill ha en highway cruiser förståss.
Sen om man plockar ner lådan, rekommenderar jag att montera en central oil pick up pipe och definitivt en kortare (3.1) slutväxel. Då blir bilen mycket piggare, om du inte vill ha en highway cruiser förståss.
Modern cars are nothing but visual pollution !
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
- Ort: Mellerud
Re: skrap mellan 3&4 växl på -98
Det låter intressant med slutväxeln, kör ju inte så mycket motorväg..
Har den högre slutväxeln något att göra med synkringsslitaget så byter jag gärna!
"central oil pick up pipe " har det med att garantera smörjning vid långa hårda svängar typ torrsump?
Det är nog inte fel att byta lite delar då det satt ganska grova spånor på oljepuggen när jag bytte olja!
Hursom så blir det nog ett vinterprojekt då det inte är panik och jag vill att hon rullar på sommaren.
Finns det någon duktig på övre västkusten eller är kojaintresset starkast i östra sverige?
Har den högre slutväxeln något att göra med synkringsslitaget så byter jag gärna!
"central oil pick up pipe " har det med att garantera smörjning vid långa hårda svängar typ torrsump?
Det är nog inte fel att byta lite delar då det satt ganska grova spånor på oljepuggen när jag bytte olja!
Hursom så blir det nog ett vinterprojekt då det inte är panik och jag vill att hon rullar på sommaren.
Finns det någon duktig på övre västkusten eller är kojaintresset starkast i östra sverige?