Då det i måndags var dags för den två åriga besiktning av vår Mini, blev vi lite förvånade då den inte ville starta.
Den har kört fint - lite start vanskligheter vid kallstart men annars inget konstigt - och nu efter att ha stått stilla i typ en månad, startar hon inte.
Hmm, jag öppnade bagageluckan och tog fram min voltmätare och då viste den runt 9,5-9,6 i spänning, vilket är alldeles för lite. Vi har kört korta sträckor med bilen kring Malmö och innan dess har den stått i garage hela vinteren - dock inte med batteriet urkopplad, som man egentligen borde.
Det blev ingen besiktning i första omgången alltså

Nu här ett par dagar senare har batteriet stått till laddning, men den innbyggda indikatorn visar fortfarande, att det behöver mer ström, även om min laddare (smartladdare från biltema) visar, att det är fullt. Det hör till saken, att batteriet inte är gammalt iheller (augusti 2011), så det borde inte vara något problem. Jag har inte sett några tecken på, att där skulle vara dålig laddning, när bilen kör, då ignition lampan släcks när bilen först har startat.
Jag tänker, att jag skulle forsöka åka till Biltema med batteriet, då garantin på batteriet fortfarande gäller, men är rädd för att problemet kanske inte ligger i batteriet, men kanske någon annanstans i det elektriska systemet. Solenoiden har sett bättre dagar, och jag hade tänkt byta den i samband med att jag skulla sätta in elektronisk tänding och ny spole, då den inte heller mår så bra, men jag tror inte att batteriets låga spänning kan relateras till det - eller? Några ideer?
Om Biltema vägrar byta batteriet, har jag funderat på att köpa ett Varta D21. Det är visseligen lite dyrare, men nog värt det i långa loppet. Någon som har erfarenhet med den typen av batteri?
Alla ideer stora som små uppskattas!
Mvh
Lars