slirande koppling
- kallholmen
- Kontakt:
slirande koppling
jag har fortfarande (se tidigare inlägg "olja på kopplingen?") problem med min koppling. den har tidigare blivit dränkt i olja och slirade då väldigt. numera är bussningen och packboxen bytt (tack micke!) men kopplingen slirar fortfarande. vad jag kan se är det inget oljeläckage längre. jag har efter ett tips testat slå i en flaska ättiksprit i kopplingshuset med motorn igång och låtit det vispa runt lite och därefter sköljt med vatten. detta hjälpte, men endast lite och en kort stund. efter några mil slirar kopplingen igen när jag trampar ned gasen.
slavcylindern ser ut att fungera som den ska. kopplingsarmens slaglängd verkar vara ok och den går tillbaka som den ska. kopplingen (lamellerna) ser juste ut.
vad kan det vara för fel? kan det vara för klent anläggningstryck på lamellerna av någon anledning? eller kan tidigare slir ha förstört lamellerna på något sätt som inte syns?
jag har en 1798 cm2 maximotor men kopplingen fungerar på samma sätt som på en 1275.
någon som har ett tips på vad som kan vara fel?
slavcylindern ser ut att fungera som den ska. kopplingsarmens slaglängd verkar vara ok och den går tillbaka som den ska. kopplingen (lamellerna) ser juste ut.
vad kan det vara för fel? kan det vara för klent anläggningstryck på lamellerna av någon anledning? eller kan tidigare slir ha förstört lamellerna på något sätt som inte syns?
jag har en 1798 cm2 maximotor men kopplingen fungerar på samma sätt som på en 1275.
austin allegro är ingen hundkoja, ok?
Re: slirande koppling
kallholmen skrev:jag har fortfarande (se tidigare inlägg "olja på kopplingen?") problem med min koppling. den har tidigare blivit dränkt i olja och slirade då väldigt. numera är bussningen och packboxen bytt (tack micke!) men kopplingen slirar fortfarande. vad jag kan se är det inget oljeläckage längre. jag har efter ett tips testat slå i en flaska ättiksprit i kopplingshuset med motorn igång och låtit det vispa runt lite och därefter sköljt med vatten. detta hjälpte, men endast lite och en kort stund. efter några mil slirar kopplingen igen när jag trampar ned gasen.
Har kopplingen engång kommit i kontakt med olja.. räcker med otroligt lite så är det bara att kasta den.. går aldrig att få ren.. även om den ser ren ut... samma sak gäller bromsbackar, liten skvätt olja på dem.. bara att kasta... så mitt tipps är att rengör kopplings huset och byt lamellerna så kommer de funger som nytt!
mvh
Eric
- kallholmen
- Kontakt:
hmm.. det var vad jag trodde men så fick jag tipset om ättika. det ska tydligen kunna rädda oljiga kopplingar. ...det tricket har fungerat för andra, då borde det rimligtvis fungera för mig med, eller det kan man tycka i alla fall.
men det är möjligt att jag satsar på nya lameller. fast det känns märkligt att byta ut fräscha prylar.
någon som har något annat tips?
men det är möjligt att jag satsar på nya lameller. fast det känns märkligt att byta ut fräscha prylar.
någon som har något annat tips?
Plocka nerkopplingen och tvätta delarna i thinner, det dunstar ganska fort bort sen. Alternativt t-röd men det är nog inte lika effektivt.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
- Per_cooper
- Kontakt:
Per_cooper skrev:Jag skulle skaffa nya lameller, har det väl blivit indränkta i olja en gång så får man alldrig ur oljan helt.
Precis.. det är en omöjlighet.
Det går säkert att rädda dem från mindre oljedroppar med en tvätt snabbt efteråt... men det är inget jag skulle rekomendera, och som du beskriver problemet så tror jag att den lamellen har sett sina bästa dagar.
kanske tråkigt att höra.. men den bittra sanningen

Yes diskemedel, löser fett och matrester som inget annat diskmedel. Och du slipper fördiska. Bara ställ ner kopplingen i diskmaskinen och i med yes maskindisk så sköter tabletten jobbet.
Eller?
Eller?
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
- kallholmen
- Kontakt:
thinner, t-röd och diskmedel...
nja, säger jag. fast det låter onekligen lockande att ställa kopplingen i diskmaskinen (undrar hur man förklarar det för flickvännen när hon tömmer den?).
så det är inte så att det är någon som tror att kopplingen slirar pga något annat än just gammal olja?
nja, säger jag. fast det låter onekligen lockande att ställa kopplingen i diskmaskinen (undrar hur man förklarar det för flickvännen när hon tömmer den?).
så det är inte så att det är någon som tror att kopplingen slirar pga något annat än just gammal olja?
- kallholmen
- Kontakt:
-