Jag har nu en 1300cc mk2 motor i bilen med vassare kam, dubbla SU, extrakto och avgas... (Vet inte vad detta kan landa på efektmässigt?) Men som sagt, jag skulle vilja ta det hela ännu längre.

Mottager tacksamt alla tips och idéer!
Vad lådan tål beror självklart på hur man utnyttjar effekten har man ständigt tung högerfot och feta däck som skall tjuta vid varje rödljus så får man nog räkna med att det rasar lite då och då om man plockar ut mer än 60-70 hp. (med det körmönstret rasar det oavsett men det var för att lättare förstå att det till stor del beror på körstilen)Morgan skrev:Men när/bör man ta en koll även där? Hur mycket klara en orglåda rent efektmässigt?
Jag har ju en vassare motor i bilen redan nu, vad tror du det jag har ger i effekt nu.
Spontant så skulle jag svara att ventilerna alltid roterar oavsett typ av vippa eller ventilmekanismen, bilar med överliggande kam justerbricka som kammen trycker på roterar trots att trycket på ventilen är rakt neråt.EXCEL,PATRIK. skrev:Men hur är det när vi kommer till rullvippor?
Kommer ventilen att rotera i sätet med en rullvippa eller ligger ventilen och jobbar på samma ställe i sätet?
Med slädvippa så roterar ventilen lite vid var öppning. Men när det kommer till rullvippor så har jag hört att ventilen ligger stilla, vilket inte är så bra. Men stämmer det. Har bara kört med slädvippa, men är sugen på en utväxlad rullvippa.