Idag var det dags för uppstart av kojan efter 4 år av osammanhängande renovering. Startmotorn gick, men inget hände. Hörde inget ljud från bensinpumpen, så jag hissade upp bilen och tog loss pumpen. Vid provkörning bredvid funkade den fint, så jag satte tillbaka den. Voilá! Bilen hoppade igång direkt. Körde en vända på grusvägarna utanför garaget, utan motorhuv, fram- och bakruta:) Fantastisk känsla. Och inga läckage från bromssystem, hydrolasticfjädring eller annat som jag befarat. Ta i trä.
Men... belysningen funkade inte som den skulle. Framlyktorna lyste inte, varken hel- eller halvljus. Varselljusen lyste, väldigt starkt. Endast höger bak lyste. Blinkers och kupébelysning fungerade, bromsljus likaså. Funderade på om jag kopplat någonting fel vid varselljusen, för allt annat jag kunde se såg rätt ut. Så jag öppnade och kollade. (Vilken sladd skall sitta "för sig själv"? Den svarta?)
När jag monterade tillbaka allt hoppade en sladd loss inne i gummihöljet så det blev kortslutning...

Detta märkte jag först när det började ryka ymnigt inne i kupén. Fan också. En av de röda sladdarna som går från belysningskontakten brann sönder. Isoleringen är paj fram till den går in bland de andra i stammen. Nu är jag ju orolig att det brunnit sönder inne i härvan också så att det är kortis någon annanstans. Det blir att åka till en bilelektriker med bilen så får han kolla om härvan är frisk så det räcker med att dra en ny separat sladd istället för den som brann sönder. Den går att gömma så den inte syns. Sen får han kolla resten också.
Efter kortslutningen funkade inte kupébelysningen heller...
Så som sagt, framgångar och motgångar...