Byte till Allegromotor?
Byte till Allegromotor?
Hej alla kunniga kojavänner!
Jag är den glade novisen som lär sig nåt nytt varje dag av er på denna sida. Men nu är det som så att jag letar roligare motor till mitt kojaprojekt än den 850 som jag har nu och har hört om att motorer från Allegro passar i kojan om man lägger på kojalådan? Gäller det även de större Allegromotorerna på 1,5 och 1,7 eller blir det på tok för bökigt projekt?
1275:or växer ju tyvärr inte på träd så jag tänkte vidga horisonten lite om möjligt.....
Jag är den glade novisen som lär sig nåt nytt varje dag av er på denna sida. Men nu är det som så att jag letar roligare motor till mitt kojaprojekt än den 850 som jag har nu och har hört om att motorer från Allegro passar i kojan om man lägger på kojalådan? Gäller det även de större Allegromotorerna på 1,5 och 1,7 eller blir det på tok för bökigt projekt?
1275:or växer ju tyvärr inte på träd så jag tänkte vidga horisonten lite om möjligt.....
Har för mig att det varit diskussioner om det tidigare där det sa's att 1500 och 1700 motorerna är värdelösa för att dom är så tunga och har inte lika mycket effekt i förhållande till vikten. Sen måste du säkert lägga ner massa energi på att ta fram nya motorfästen och härja med. Så det du söker efter låter som en 1275 eller någon borrad variant. Beror på vad du är beredd att ge för en.. Annars kan du ju köpa Mini2fast4you's motor som du hittar på säljesannonserna. =) 35000 för närmare 200 hk! Duger det? =)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Förra helgen köpte jag en mg1300 motor, det är ju ett alternativ som höjer effekten avsevärt jämfört med 850motorn. Jag gav 5000 för den, men då var den renoverad och i ytskick enligt bilderna du kan se i galleriet här på sidan. Jag är nöjd med den hittils, men ännu har jag inte startat den så jag vet inte om jag köpt myrsloken i säcken.
- kallholmen
- Kontakt:
allegromotorerna passar. det är inte ens särskilt svårt att få dit dem.
tuffaste biten är att skarva ihop drivaxlar och drivknut. det är olika längd och dimensioner, men inte ens det är särskilt svårt. ta innerdelen från allegro/maxi och ytterdelen från mini.
motorfästerna passar om du tar bitar från både allegrons och minismotorfästen. du kan ev. behöva göra ett lite scop eller bula för att rymma kamkedjedrevet som sticker upp lite för högt på e-motorn.
med en otrimmad maxi HL 1750 har du 91bhp och ett vrid som du aldrig kan komma i närheten av med 1275. vid eventuell trimning är det du som sätter gränserna, inte motorn. se till att få tag i en relativt sen motor då de tidiga sägs ha en del problem.
motorn är tyngre (men inte ens tjugo kilo) så du kan eventuellt behöva coilovers eller liknande fram. en fördel är utväxlingen på 1750, den kommer att göra din mini till en motorvägsraket. dagens trafikrytm kommer helt plötsligt att kännas mindre hetsig (du slipper svinhöga motorvarv eftersom du får en femte växel) ... men det där beror såklart också en del på vilken storlek du har på däcken.
men som sagt diskussionen är inte ny. se "allegromotorer säljes" under säljes, om den finns kvar. där finns det en utförlig utläggning.
lycka till!
tuffaste biten är att skarva ihop drivaxlar och drivknut. det är olika längd och dimensioner, men inte ens det är särskilt svårt. ta innerdelen från allegro/maxi och ytterdelen från mini.
motorfästerna passar om du tar bitar från både allegrons och minismotorfästen. du kan ev. behöva göra ett lite scop eller bula för att rymma kamkedjedrevet som sticker upp lite för högt på e-motorn.
med en otrimmad maxi HL 1750 har du 91bhp och ett vrid som du aldrig kan komma i närheten av med 1275. vid eventuell trimning är det du som sätter gränserna, inte motorn. se till att få tag i en relativt sen motor då de tidiga sägs ha en del problem.
motorn är tyngre (men inte ens tjugo kilo) så du kan eventuellt behöva coilovers eller liknande fram. en fördel är utväxlingen på 1750, den kommer att göra din mini till en motorvägsraket. dagens trafikrytm kommer helt plötsligt att kännas mindre hetsig (du slipper svinhöga motorvarv eftersom du får en femte växel) ... men det där beror såklart också en del på vilken storlek du har på däcken.
men som sagt diskussionen är inte ny. se "allegromotorer säljes" under säljes, om den finns kvar. där finns det en utförlig utläggning.
lycka till!
Senast redigerad av kallholmen den 13 november 2005 kl. 02:31, redigerad totalt 1 gånger.
austin allegro är ingen hundkoja, ok?
wow, coolt. men det uppenbarar sig ju på besiktningen, och så är det vist pill med att göra motorfästena så motorn kommer rätt i läge? och utöver det, om det nu skulle vara så bra som du hävdar, hur kommer det sig då att ingen här verkar gjort det och att om man läser om motorkonveretingar så är det till hayabusa eller v-techmotorer eller borrade 1275or? måsteju alltså vara en hake med att sätta i en sån där klump?.. Men det lät lockande.
- kallholmen
- Kontakt:
konvereringar är gjoda av folk här på forumet. jag tror att det finns en som kallar sig ajden som har gjort det. men han var inte helt sjukt nöjd. jag vet inte vilken motor han hade. kanske var det en 1500... eller en med enkelgasare. det kan du nog hitta här på forumet eller på hans hemsida.
e-motorn har ett oförtjänt dåligt rykte. det kommer nog från att de inte var bra när de introducerades.
jag hävdar inte att det är en fantastiskt bra lösning. men det går hur enkelt som helst (nästan) och framför allt billigt.
det är såklart häftigare med v-tec och motorcykelmotorer men då kommer det inte att vara vare sig enkelt eller billigt.
(psst du, uppfann stavas med två n)
e-motorn har ett oförtjänt dåligt rykte. det kommer nog från att de inte var bra när de introducerades.
jag hävdar inte att det är en fantastiskt bra lösning. men det går hur enkelt som helst (nästan) och framför allt billigt.
det är såklart häftigare med v-tec och motorcykelmotorer men då kommer det inte att vara vare sig enkelt eller billigt.
(psst du, uppfann stavas med två n)
- kallholmen
- Kontakt:
en av dem som kört med stor motor i koja. det finns bilder på hemsidan under "projekt i garaget":
ajden@hotbrev.com
http://www.hundkoja.cjb.net
http://www.ajdensgarage.cjb.net
ajden@hotbrev.com
http://www.hundkoja.cjb.net
http://www.ajdensgarage.cjb.net
hehe jag snackar med honom dagligen. har väl bara inte kommit in på det samtalsämnet än... =) ska luska lite i det där.. =)
(psst, ordet "psst" finns inte.. haha)
(psst, ordet "psst" finns inte.. haha)
- kallholmen
- Kontakt:
Ojoj...*L*... nu jäklar har man att bita tror jag? Ev. har jag en 1750 snurra på gång men jag får ta och läsa in mig lite bättre på ämnet så får vi se!? På tal om trim och sånt.... är det någon som har erfarenheter av att trimma på 850:an? Verkar bara vara 1275 och värre som gäller här hemma om man jämför med England där en del trimmar på den lille? "Nothing beat cubic inches" fick man lära sig när man körde amerikanskt... men smått och ettrigt är kul det med... om det nu överhuvudtaget är nåt som funkar? Jättetack ska ni alla ha i allafall i jakten på "the great knowhow"!!