Jag boomade en 59:a med 2 månader för ca 10 år sedan. Det hela började med att jag var hos en polare i Dalarna sommaren 1989. Runt Sälen där han bodde stod det en jäkla massa kojor, vilket gjorde att en av kojaägarna (han som försöker sälja en rostig Countryman på Blocket nu) tipsade om en snubbe som "hade en massa kojor" på sin gård några mil från Sälen.
Vi åkte dit, och det visade sig att utöver att vi var kollegor i branschen (screentryckare) så diggade han BMC bilar. Det stod mot förmodan 8-10st MG1100/1300 på hans gård och några kojor bl.a en grön och tokrostig Pick Up. Sedan gnuggade han händerna och visade oss sin "klenod" som stod inne i ladan, och det var en 59:a!
Åren gick och jag funderade mer och mer på den där 59:an i Dalarna! Hade ju såklart glömt bort namnet på innehavaren tillika var den stod, sånär att han var screentryckare och hade en liten gård några mil söder om Sälen. Några telefonsamtal senare så visade det sig att innehavaren av 59:an hade avlidit något år innan det jag ringde och att alla hans bilar forslats bort till en metallåtervinning t v å månader innan mitt telefonsamtal ..
Jag orkade inte ens ringa metallåtervinningen... Men det kan ju finnas en l i t e n procentuell chans att någon förbarmade sig över 59:an istället för att gå i metalltuggen. Bilen var, utöver ladugårdsdammet, röd med svart tak när jag såg den 89! Om den nu överlevde metalltuggens onda käftar, så kvarstår ju frågan;
vart finns den nu?