1098 VEVAXEL

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
MINI-JENS

1098 VEVAXEL

Inlägg av MINI-JENS »

JAG VILL HA HJÄLP MED VILKEN VEVAXEL JAG HAR.DET ÄR EN 1098 VEV SOM SER UT EXAKT SOM EN VANLIG VEV MEN HELA AXELTAPPEN SOM KONAN SOM SVÄNGHJULET SITTER PÅ ÄR CA 3MM FÖR LÅNG.
DETTA MEDFÖR ATT NÄR JAG SKRUVAR ÅT YTTRE SVÄNGHJULSKÅPAN SÅ PRESSAR MAN IN KOPPLINGEN.
SÅ FINNS DET NÅGON HÄR SOM VET VAD DET ÄR FÖR VEV SAMT OM MAN PÅ NÅGOT SETT KAN ORDNA SÅ ATT DEN GÅR ATT NYTTJA I KOJAN ?.
HAR SJÄLV FUNDERAT PÅ ATT I PRINCIP GÖRA NÅGON SORTS DISTANS MELLAN YTTRE O INRE SVÄNGHJULSKÅPA,MEN DÅ BLIR NÄSTA PROBLEM ATT FÅ NER MOTORN I MOTORFÄSTET PÅ DEN SIDAN .TACKSAM FÖR SVAR .
Användarens profilbild
RAINIER

Re: 1098 VEVAXEL

Inlägg av RAINIER »

Det är väldigt skumt. Alla Mini vevaxlar är lika långa. Bara för att bekräfta detta har jag mätt alla vevaxlar jag har liggande: 850, 1000, 1100 och 1275, och alla är 52,5cm långa.
Har du inte en Austin Maxi (1485 eller 1748) vevaxel? Vad står det för nummer på den?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Magna-Flash

Inlägg av Magna-Flash »

Midget då? Är inte den motorn lite speciell?

Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Helt annan vevaxel på bakhjulsdrivna bilar. Så som Midget, AH-Sprite, Morris Minor, Austin A40 osv. Dessa bilar har ingen kona på veven utan ett platt bultfäste för svänghjulet. Så en Midget vev är det förhoppningsvis inte.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
RAINIER

Inlägg av RAINIER »

Exakt. Och de ända BMC bilar jag känner med lådan i sumpen är Mini (+ alla variationer) och Austin Maxi. Och eftersom en Austin Maxi motor är större, är det inte otänkbart att vevaxeln är längre. Men enligt dig är det bara konan som är längre. Resten av veven passar i en Mini block. Det är väldigt mystikt. Kolla på numret, då kan ta reda på det här mysterium.
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

De olika vevaxlarna har olika tjocklek/diameter på tappen.
Man måste ha rätt håldiameter på svänghjulet.
Om man har ett svänghjul med för litet hål så får man inte in det tillräckligt långt på axeltappen och då kan man ha det problemet som du beskriver.
Om man har många motorer liggande i delar så kan det hända att man har blandat ihop de olika delarna...
Jag vet, då jag har själv haft problemet, i mitt fall ledde det till att min koppling inte ville fungera, på registreringsbesiktning dessutom....
850-motor med svänghjul från någon större motor var ingen bra kombination, kopplingsmekanismen/urtrampningslagret nådde inte fram.

Registeringsbesiktningen gick bra, man behövde inte ha fungerande koppling sade besiktningsmannen som var väldigt tillmötesgående. :-)
MINI-JENS

Inlägg av MINI-JENS »

Tack för era svar.Tyvärr så är det inte bara att kolla gjut nummret då veven är yxad o bearbetad så är det borta.Veven satt i en 1098 men den hade då felet att kopplingen var konstant intryckt.Så den passar i 998/1098 block.Så konan börjar 3mm,samt samt spåret för låsgaffeln sitter ca 3 mm längre ut på tappen som är så mycket längre.
Är det någon som vet om det är möjligt eller tom har svarvat av konan på någon vev samt flytta in spåret?.
Användarens profilbild
RAINIER

Inlägg av RAINIER »

Men hur långt är vevaxeln?
Kan du posta en bild?
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Bara en gissning från mitt håll. Kan det vara en vev från en bigblock som någon har anpassat till ett smallblock?
Om jag kommer ihåg rätt så är dom olika stora och även konan är olika stor.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
RAINIER

Inlägg av RAINIER »

Alla vevaxlar har samma längd. Konan kan ha olika diametrar däremot.
MINI-JENS

Inlägg av MINI-JENS »

Jag har nu kollat o mätt lite nogrannare.Veven är INTE längre än en vanlig vev,men därimot så är konan några tiondelar större än vanligt på denna + att spåret för låsgaffeln sitter 3 mm längre ut.Skillnaden mellan konorna gör att svänghjulet hamnar närmare 5,5 mm längre ut på denna.
Jag kan tydligt se lite av nummret på den och det man ser är troligen halva nedre högra strecket på STORA A samt nr 28 .Kan denna info vara till någon nytta ?.
Användarens profilbild
RAINIER

Inlägg av RAINIER »

Om spåret till låsringen till drevet sitter 3mm längre ut, sitter kanten där drevet's axiallager ligger emot också 3mm längre ut? Om inte då skulle man behöva en 3mm längre drev eller en 3mm tjockare axiallager. Och det verkar skumt...
Användarens profilbild
Fekkeman

Inlägg av Fekkeman »

Känner igen ditt problem, när jag köpte min koja så hade jag stora problem med att svänghjulet "vobblade" loss, trots att jag drog fast bult och låsbrickor med konstens alla regler. Detta hände flera gånger och till slut såg vevaxeltappen ut som en barskrapad majskolv och var bara att kassera (så även svänghjulet), om skadorna beror på en obalanserad vev eller inte har jag ingen aning om. Nu till det skojiga, som du beskriver så var veven jag skaffade lite för stor på tappen gentemot mitt reservsvänghjul. Jag tog ett beslut som jag inte ångrat att "smärgla" ner konan bit för bit tills svänghjulet passade perfekt, detta tog åtskilliga timmar och det kanske inte är kosher för en rättrogen kojafantast, men jag har inte haft ett ett enda bekymmer med kopplingen sedan dess.
Skriv svar