koppling tryckplatta svänghjul? ??

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
blackpearl

koppling tryckplatta svänghjul? ??

Inlägg av blackpearl »

Håller på och snickrar lite på en turbo motor men såg att startkransen var dålig så
startmotorn inte tar och kopplingen bör jhu uppgraderas när krafterna i motorn ökar men vad ska man ha?
Någon som är duktig på detta? Lättat sväng jhul?
Mina frågor är oendliga så drt bästa vore om någon kubde tipsa om dessa delar.

Har inte läst på så mycket om ljust kopplingen då den är det stora musteriet i motorn tycker jag, men vad menas med pre vetro?
Ska man balansera koppling svänghjul tryckplatta för sig?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire

Re: koppling tryckplatta svänghjul? ??

Inlägg av Hollywood Vampire »

Vad är "utgångsämnet" på din motor? A+ eller "före A+"
Det går ju att byta startkransen! (jag har dock aldrig gjort detta) som finns att köpa på bl.a Minispares.
-Köp lättat svänghjul
-Köp begagnat svänghjul (jag har ngr stycken "före A+ svänghjul, endast 1,7 mil från Nypan) med helt ok startkrans!
-Uppgradera kopplingsfjädern med en s.k Orange. (Org= Blå, Rally=Orange, Race=Grå)
-Balansering av komplett vevparti (svänghjul-tryckplatta-fjäder-vevaxel-remskiva) kan du prata med Motor Mekano i Nypan om
(jag gjorde lite efterforskning och pratade med dom om det, dom har utrustning & kunskap för ändamålet)

-"pre" kan tydas rätt och slätt: före
blackpearl

Inlägg av blackpearl »

Finns det något sätt att se om an har a+ eller inte? har för mig att man ser det vid tändningen?

Då kankse man skulle gå för en orange med lättat svängjhul, har sätt på nätet att det inte är så stor pris skillnad på lättat och inte men då måste man bara veta vilket som passer :P

Ja ett begangnat hadde varit något men har nestan allt nytt I motorn så får nog öppna på plånboken även där:P

okej så man måste ta bort veven för att dom ska kunna balansera? veven är nämligen redan balanserad!
blackpearl

Inlägg av blackpearl »

denna later jhu passande med tanke på namnet

http://www.minispares.com/product/Class ... .aspx|Back to shop

men sen behöver man ett svänghjul också men vet ej vilket? :P
Användarens profilbild
Hollywood Vampire

Inlägg av Hollywood Vampire »

Verto-koppling med kort arm t.v i bild, "vanlig" eller "pre-verto" koppling med den långa armen således t.h i bild. ;)

Bild

Jag fick något utskick från Minisport härom dagen där de säljer ut lättade svänghjul. Kolla deras hemsida! :)

Angående veven och balansering är väl brukligast att göra den dynamiska balanseringen tillsammans med det jag rabblade,
tack vare att de ska "lira" ihop i varv & lust! :) Kan månne andra forum-medlemmar med bättre kunskap svara på!(?)
Skriv svar