Nytaget körkort sommaren 1989 och första turen med min hundkoja gick till Sälen. Polaren bodde vid den tiden nere i själva byn, uppe på deras "gräddhylla". När vi fräste runt i nejden så upplevde jag som att det kryllade av hundkojor där. Kanske inte så mycket skrotsafari, men noga räknat:
En besiktigad Mini Clubman 1970-73(?) i grannkvarteret på denna "gräddhylla" Svart med mintgrönt tak, och ägarna kunde inte ett skit om bilen när jag pratade med dem.
En Mk2 röd med vitt tak & flipfront, MG 1300 motor som stod intill en hyr-cart anläggning uppe vid Hundfjället. Avställd men i väldigt gott skick.
En MK2 Mini 1000 som stod intill ett hus med en massa bråte nere i byn Sälen. Jag pratade (i vanlig ordning) med ägaren som ville sälja den för 5000 spänn(?) Och att han hade en gul Cooper MK 1 som han avsåg göra iordning. Den stod i det blåa tältet bakom försäljningsobjektet.
"Jag har flera" sa han finurligt och vi åkte således och tittade på dom. Den ena var en Countryman som lyftes här på forumet för ett tag sedan. Vill minnas att den var väldigt intakt då 1989.. Den höll ju att sitta i då jag provsatt den!
Sida vid sida med Countrymannen stod en pick-up. Den var också till salu, men likt den vita MK2:an förmodligen belagd med guld med tanke på prislappen tillika skicket... Det här var ju 1989, så dom priserna kändes ju som s k y h ö g a då. "det glada 80-talet" kanske till trots bara var en illusion?
Sedan när vi åkte söder om Sälen en kväll och kikade på en 59:a plus en massa andra BMC (Countryman, Mini MK1, Mini MK2 & horder av MG samt Austin/Morris 1100/1300) Ja, då tappade jag räkningen!
..........Undrar vart MK2:an med flipfront uppe på fjället tog vägen???