HappyBirthdayMini
Re: HappyBirthdayMini
Slå ett rep två varv runt och lyft.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Kvällens Mini-projekt blev att sära på pot joints och drivaxlar! Inte vet jag om det var whiskyn jag drack innan jag satte igång - men nånting var det... Det gick hur lätt som helst - väldigt oväntat!
Så här gjorde jag - rätt eller fel? Nåväl - det funkade utmärkt...
Först lossade jag övre bärarmarna för att få lite mer rörlighet på drivaxeln - och för att kunna dra ut den inre delen av inre drivknuten en liten bit. Sen fram med dessa två vänner:

In med brytjärnet mot den minimala flänsen på inre delen av drivknuten.
Viktigt att få ett bra grepp så det inte slinter:

Sen ett rejält "ka-whoomp" med slägghammaren:

Och - succé!!!

Så här gjorde jag - rätt eller fel? Nåväl - det funkade utmärkt...
Först lossade jag övre bärarmarna för att få lite mer rörlighet på drivaxeln - och för att kunna dra ut den inre delen av inre drivknuten en liten bit. Sen fram med dessa två vänner:
In med brytjärnet mot den minimala flänsen på inre delen av drivknuten.
Viktigt att få ett bra grepp så det inte slinter:
Sen ett rejält "ka-whoomp" med slägghammaren:
Och - succé!!!

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: HappyBirthdayMini
Brukar man dela där verkligen?
Sitter pot jointen kvar inne vid växellådan eller tolkar jag bilden rätt?
Jag har för mig att man brukar/ska ha ett verktyg som man sätter mellan knuten/pot joint och växellådan och tvingar isär med.
Typ så här:
http://www.reizendemoke.be/techniek/man ... usp/13.htm
(hittad efter googlat "classic mini split pot joint from gearbox casing" )
Eller?
Sitter pot jointen kvar inne vid växellådan eller tolkar jag bilden rätt?
Jag har för mig att man brukar/ska ha ett verktyg som man sätter mellan knuten/pot joint och växellådan och tvingar isär med.
Typ så här:
http://www.reizendemoke.be/techniek/man ... usp/13.htm
(hittad efter googlat "classic mini split pot joint from gearbox casing" )
Eller?
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
HappyBirthdayMini
Brukar man nog inte - men jag ska ändå byta potjoints, så då måste dom ändå bort från axlarna. Sen tyckte jag det var lite bonus att slippa oljedropp på golvet eftersom dom sitter kvar i lådan och därmed håller tätt... 
Rätt eller fel - det funkade!
Men det var lite trixigt - egentligen hade det varit bra med en kompis som höll emot drivaxeln i utdraget läge (så inte kraften hamnar på växellådan). Jag fick använda en fot
Sent from my iPhone using Tapatalk

Rätt eller fel - det funkade!
Men det var lite trixigt - egentligen hade det varit bra med en kompis som höll emot drivaxeln i utdraget läge (så inte kraften hamnar på växellådan). Jag fick använda en fot

Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
HappyBirthdayMini
Eller så kan man klippa bort buntbandet och ta av gummistrumpan så glider det bara ut...pot:en är ju tvådelad såattsäga. Men ska man ändå byta så... Fast det såg lite krångligt ut...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Med hjälp av en kompis lyftes idag motorn ur!
Gick hyffsat - tog stopp halvvägs eftersom grenröret hängde upp sig på bensinpumpen och framme vart det trångt för oljefiltret...
Och kopplingsarmen fastade i stabiliseringsstaget. Hjälpte tydligen inte att vika undan det bara...
Väck med oljefilter+hållare, bensinpumpen och övre stabiliseringsstag så gick det som en dans sen!
Nästa gång tar jag bort grenröret istället. Genväg blir ofta senväg...
Saker att vara nöjd över:



Gick hyffsat - tog stopp halvvägs eftersom grenröret hängde upp sig på bensinpumpen och framme vart det trångt för oljefiltret...
Och kopplingsarmen fastade i stabiliseringsstaget. Hjälpte tydligen inte att vika undan det bara...
Väck med oljefilter+hållare, bensinpumpen och övre stabiliseringsstag så gick det som en dans sen!
Nästa gång tar jag bort grenröret istället. Genväg blir ofta senväg...
Saker att vara nöjd över:
- Kroken funkade (bra tips Jeken)
- Takhöjden räckte (Puh!)
- Motorn står på sin lilla vagn och ska pensioneras
- Har lyft ur en motor för första gången i mitt liv!!!
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: HappyBirthdayMini
Stort!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: HappyBirthdayMini
Härligt jobbat!
-

-
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Nya motorn är nu hemma - sånär som på vevparti som ska balanseras...
Block och yttre detaljer får sig en släng av den röda kulören som ska få motorn att se häftigare ut än vad den är

Block och yttre detaljer får sig en släng av den röda kulören som ska få motorn att se häftigare ut än vad den är

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Har inte blitt mycket uppdaterat - främst för att jag prioriterar skruvandet just nu... Känns lite bråttom med tanke på vädret!

Har idag ägnat flera timmar åt att tajma in min SW05-kam. Får det till 108 grader...
Ska jag vara nöjd med det? 106-108 står det på en papperslapp som Swiftune skickade med...
Eller ska jag beställa en 2-graders woodruff key...?
Vad säger ni som vet?

Har idag ägnat flera timmar åt att tajma in min SW05-kam. Får det till 108 grader...
Ska jag vara nöjd med det? 106-108 står det på en papperslapp som Swiftune skickade med...
Eller ska jag beställa en 2-graders woodruff key...?
Vad säger ni som vet?
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Mäta, mäta, mäta... Här var det inte heller helt perfekt! Ett glapp på 0.25mm - ska vara mellan 0.08-0.16mm...

Blev alltså ännu en beställning från England - trodde jag var klar!
Men nu blir det noga gjort - och kammen får en ny woodruff key, så den blir perfekt intajmad!

Blev alltså ännu en beställning från England - trodde jag var klar!

Men nu blir det noga gjort - och kammen får en ny woodruff key, så den blir perfekt intajmad!

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Jag är ett klumphuvud!!! Tappade taget om min nya SW5-kam när jag skulle montera den!!!!
Blev naturligtvis en skada på en nock - är den bara skräp nu????


Blev naturligtvis en skada på en nock - är den bara skräp nu????


/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Puh!
Har nu efter råd från folk på engelskt forum polerat ner skadan med fin smärgelduk.
Tydligen går inte lyftaren så långt ut på nocken - men jag skulle polera ner dom skarpa kanterna ändå (delvis också på grund av risk för sprickbildning)...
Kammen är på plats igen och redo för äventyr!
Gonatt! Fast jag är fortfarande sur på mig själv... Klump-Magnus!
Har nu efter råd från folk på engelskt forum polerat ner skadan med fin smärgelduk.
Tydligen går inte lyftaren så långt ut på nocken - men jag skulle polera ner dom skarpa kanterna ändå (delvis också på grund av risk för sprickbildning)...
Kammen är på plats igen och redo för äventyr!

Gonatt! Fast jag är fortfarande sur på mig själv... Klump-Magnus!

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: HappyBirthdayMini
Kolla för säkerhetskull att kammen är rak med mätklockan, tror inte det ska vara nån fara men för att vara på den säkra sidan. Inte kul om den fått lite bananböj och sliter ut lagerbanorna
Re: HappyBirthdayMini
öhhh.. jahaja.. ta bort vassa kanter du å montera å åk.. swifttune vill ju gärna kränga en kam till... du borde nästan vara mer nervös på vars kammen slog i nånstans i blocket.. vore ju obra om nåt kamlager fått sig en känga?
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-