Motorn tappar kraft på motorvägen.
Motorn tappar kraft på motorvägen.
Har bytt maskin i höstas och har sen dess ett problem med motorn:
När man anstränger eller kör högre än ca 105 Km/h så efter 5-10 minuter så får inte motorn bränsle tillräckligt.
Motorn är en:
Rak 4 cyl. 1275 cc. (MG 1300 Mk II – 1970)
MG 1275 topp. 12G940 blyfrikonverterad.
Block/Kolvar. Uppborrad +20 Högkomprition.
Kam. 276 Megadyne Roadrally
Förgasare SU HS4 med aluminium insug.
Extraktorgrenrör. LCB 2-1
Bränslepump sittandes i motorrummet: SU AUA 25
Vi mätte i avgasröret bränsleblandningen med hjälp av ett dataprogram och en sond.
Motorn har ställt in till rätt bränsleblandning.
Att dra ut choken hjälper inte.
Att köra utan tanklock hjälpte inte.
Vi har kollat bränsleledningen, alla ledningar och slangar hade bytts ut när motorn satts i.
Tanken har vi kollat den ser ren ut och silen i tanken var ren med.
Avluftningen till tanken är fri.
Man kan prova att sätta bränslepumpen under tanken, kanske kan det avhjälpa problemet ?
Någon som har nått tips ?
När man anstränger eller kör högre än ca 105 Km/h så efter 5-10 minuter så får inte motorn bränsle tillräckligt.
Motorn är en:
Rak 4 cyl. 1275 cc. (MG 1300 Mk II – 1970)
MG 1275 topp. 12G940 blyfrikonverterad.
Block/Kolvar. Uppborrad +20 Högkomprition.
Kam. 276 Megadyne Roadrally
Förgasare SU HS4 med aluminium insug.
Extraktorgrenrör. LCB 2-1
Bränslepump sittandes i motorrummet: SU AUA 25
Vi mätte i avgasröret bränsleblandningen med hjälp av ett dataprogram och en sond.
Motorn har ställt in till rätt bränsleblandning.
Att dra ut choken hjälper inte.
Att köra utan tanklock hjälpte inte.
Vi har kollat bränsleledningen, alla ledningar och slangar hade bytts ut när motorn satts i.
Tanken har vi kollat den ser ren ut och silen i tanken var ren med.
Avluftningen till tanken är fri.
Man kan prova att sätta bränslepumpen under tanken, kanske kan det avhjälpa problemet ?
Någon som har nått tips ?
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Hej.
Har du en gammal tändspole? Ibland så blir tändspolen överhettad och du får du dålig gnista, eller ingen gnista alls.
Hälsningar
patrik
Har du en gammal tändspole? Ibland så blir tändspolen överhettad och du får du dålig gnista, eller ingen gnista alls.
Hälsningar
patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Tack Patrik
Jag har en sprillans ny tändspole Lucas Sport.
Jag har en sprillans ny tändspole Lucas Sport.
EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Har du en gammal tändspole? Ibland så blir tändspolen överhettad och du får du dålig gnista, eller ingen gnista alls.
Hälsningar
patrik
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Kolla fördelaren. Liknar ett problem jag hade med Moken och då var det fördelaraxeln som var slut
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Jag skulle nog byta kondensatorn.
Modern cars are nothing but visual pollution !
- mini1275gt
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 10 april 2005 kl. 09:44
- Ort: Skara
- Kontakt:
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Har du nån bränsle filter mellan tank och pump? vart med om liknade problem på andra bilar när den är "fullt av skit" att den blir orkeslös efter en stund, är bränsle pumpen gammal? ha du kollat den inte drar tjuvluft...
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Hej.
Pumpen är ny och ska ge tryck för att sitta i motorrummet, och vi har kollat att tanken är ren och filtret i tanken är ren.
Däremot sitter det ett nytt filter (biltema) innan förgasaren. Har ingen erfarenhet av extra filter. Tänkte prova utan detta filter.
Pumpen är ny och ska ge tryck för att sitta i motorrummet, och vi har kollat att tanken är ren och filtret i tanken är ren.
Däremot sitter det ett nytt filter (biltema) innan förgasaren. Har ingen erfarenhet av extra filter. Tänkte prova utan detta filter.
mini1275gt skrev:Har du nån bränsle filter mellan tank och pump? vart med om liknade problem på andra bilar när den är "fullt av skit" att den blir orkeslös efter en stund, är bränsle pumpen gammal? ha du kollat den inte drar tjuvluft...
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
eftersom vi mätt bränsleblandningen med en sond i avgasröret så tror vi inte att det är tändningssystemet.RAINIER skrev:Jag skulle nog byta kondensatorn.
Om tändningen skulle inte fungera så hade motorn skickat ut bränsle när den stannar i avgasröret
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Ingen lösning har hittats än.
Men detta har jag fått information om:
Fick ett tips att förgasaren inte var tillräckligt.
Har en SU HS4.. Min motor uppskattats över 76 hästar.
Men skulle då förgasaren uppföra sig så att den tappar kraft efter ett tag då man kör över 110 Km/h ?
Borde den då inte ge för lite bränsle hela tiden.
När vi mätte upp bränslevärderna så var värderna bra och högre vid högre farter.
Men detta har jag fått information om:
Fick ett tips att förgasaren inte var tillräckligt.
Har en SU HS4.. Min motor uppskattats över 76 hästar.
Men skulle då förgasaren uppföra sig så att den tappar kraft efter ett tag då man kör över 110 Km/h ?
Borde den då inte ge för lite bränsle hela tiden.
När vi mätte upp bränslevärderna så var värderna bra och högre vid högre farter.
minicab skrev:Har bytt maskin i höstas och har sen dess ett problem med motorn:
När man anstränger eller kör högre än ca 105 Km/h så efter 5-10 minuter så får inte motorn bränsle tillräckligt.
Motorn är en:
Rak 4 cyl. 1275 cc. (MG 1300 Mk II – 1970)
MG 1275 topp. 12G940 blyfrikonverterad.
Block/Kolvar. Uppborrad +20 Högkomprition.
Kam. 276 Megadyne Roadrally
Förgasare SU HS4 med aluminium insug.
Extraktorgrenrör. LCB 2-1
Bränslepump sittandes i motorrummet: SU AUA 25
Vi mätte i avgasröret bränsleblandningen med hjälp av ett dataprogram och en sond.
Motorn har ställt in till rätt bränsleblandning.
Att dra ut choken hjälper inte.
Att köra utan tanklock hjälpte inte.
Vi har kollat bränsleledningen, alla ledningar och slangar hade bytts ut när motorn satts i.
Tanken har vi kollat den ser ren ut och silen i tanken var ren med.
Avluftningen till tanken är fri.
Man kan prova att sätta bränslepumpen under tanken, kanske kan det avhjälpa problemet ?
Någon som har nått tips ?
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
det satt ett nytt biltema filter mellan pump och förgasare. Detta tog jag bort för att uteslute om bränslefiltret inte strulade.mini1275gt skrev:Har du nån bränsle filter mellan tank och pump? vart med om liknade problem på andra bilar när den är "fullt av skit" att den blir orkeslös efter en stund, är bränsle pumpen gammal? ha du kollat den inte drar tjuvluft...
Men det gjorde ingen skillnad.
Verkar inte som det drar tjuvluft. Vi har kollat bränsleledningen. Den är utbytt hela vägen från tanken. och tanken ser ren o fin ut. ej rost eller smuts finns i tanken.
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Hej.
Som du gör nu är nog det rätta, att jobba med uteslutnings metoden. Det verkar som du har gått igenom bränslesystemet och där är allt rätt. Att byta till en SU HS6 känns som en väldigt stor förgasare till en BMC-A även om det är trimmad.
Jag hade gått på tändningen och kollat de som det har tipsats om. Fördelaraxel och kondensator till att börja med.
Hälsningar
Patrik.
Som du gör nu är nog det rätta, att jobba med uteslutnings metoden. Det verkar som du har gått igenom bränslesystemet och där är allt rätt. Att byta till en SU HS6 känns som en väldigt stor förgasare till en BMC-A även om det är trimmad.
Jag hade gått på tändningen och kollat de som det har tipsats om. Fördelaraxel och kondensator till att börja med.
Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
En hs4 ska räcka gott till den motorn - Vad har du för nål i förgasaren?
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Kanske du ska prova att sätta en pump på bakramen? Nu sitter väl pumpen högre än tanken och dessutom långt ifrån...minicab skrev: När man anstränger eller kör högre än ca 105 Km/h så efter 5-10 minuter så får inte motorn bränsle tillräckligt.
...
Bränslepump sittandes i motorrummet: SU AUA 25
...
Man kan prova att sätta bränslepumpen under tanken, kanske kan det avhjälpa problemet ?

Sitter den i motorrummet är det ju också risk får ånglås - eftersom som du säger att det sker när du anstränger motorn så blir det ju varmt i motorrummet...
Och dessutom är SU AUA 25 en lågtryckspump (1.5 PSI) - enligt carbs här på forumet (som kan det här - http://www.forgasarteknik.se) så är standardpumpen på en koja 2.7 PSI...
Jag är ingen expert - men jag gissar på att din pump inte levererar den soppa som behövs...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
minijanne skrev:En hs4 ska räcka gott till den motorn - Vad har du för nål i förgasaren?
Hej Janne.
Har en AAM nål.
Bra att nån säger att jag inte behöver byta förgasare.
Jana säger att en HS4 är för klen eftersom min motor uppskattas till ca 80 Hk.
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Motorn tappar kraft på motorvägen.
Ifrågasätta en som har MYCKET erfarenhet av trimning och motorbyggande känns väl lite väl magstarkt?!!!minicab skrev:Jana säger att en HS4 är för klen eftersom min motor uppskattas till ca 80 Hk.minijanne skrev:En hs4 ska räcka gott till den motorn - Vad har du för nål i förgasaren?
Kan bara hålla med Jana. HS4a är för liten för den motorn.
MEN är det som är felet i detta fallet? Gör som Rainier redan sagt och byt kondensator, kostar inte mycket och är inte svårt och skulle det inte vara detta som är fel.. tja då får det jobbas vidare på felsökning.
O visst ja! För er som aldrig sett eller hört talas om sånt här kommer några exempel på A-serie med HS6a:
En Innocenti 120 har SU HS6 med BAU nål och detta är en 1275cc med 65hk!
Innocenti Detomaso har också HS6a på sin 1275cc men har tyvärr ingen uppgift på vilken nål en sån har som standard.
Bilar sålda i tusental med för stor förgasare...

Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!