Temp på kojan?
Temp på kojan?
Vad ska det vara för temp på våra kära kojjor?
Re: Temp på kojan?
Temp i kupén? Oljetemp? Vattentemp?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Temp på kojan?
Hehe.. Ja jag skulle ju ha skrivit vattentemp såklart 

Re: Temp på kojan?
Lite beroende på termostaten, men kring 85-90 grader när motorn är ordentligt varm.
Akta att tempmätaren kan visa fel, det kan bero på mätaren, men oftare på en fel typ av givare.
Jag kollar tempen med en laser-tempmätare och om tempen ligger kring 85-90 grader, då måste mätaren visa N (i mitten). Om inte, då experimenterar jag lite med olika givare som har olika motstånd.
Akta att tempmätaren kan visa fel, det kan bero på mätaren, men oftare på en fel typ av givare.
Jag kollar tempen med en laser-tempmätare och om tempen ligger kring 85-90 grader, då måste mätaren visa N (i mitten). Om inte, då experimenterar jag lite med olika givare som har olika motstånd.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Temp på kojan?
Ok! Tack så jätte mycket!
Temp på kojan?
Vart skulle du rekommendera som bästa stället att kolla temperaturen med en lasermätare?RAINIER skrev:Lite beroende på termostaten, men kring 85-90 grader när motorn är ordentligt varm.
Akta att tempmätaren kan visa fel, det kan bero på mätaren, men oftare på en fel typ av givare.
Jag kollar tempen med en laser-tempmätare och om tempen ligger kring 85-90 grader, då måste mätaren visa N (i mitten). Om inte, då experimenterar jag lite med olika givare som har olika motstånd.
Testade idag att bara mäta på lite olika ställen av toppen, runt stiften osv, och det pendlade mellan 77-84 grader..
Mvh
Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Temp på kojan?
Toppen, ska ut och mäta igen ikväll..
Bytte en trasig tempgivare mot ny från Jana, i samband med ny toppackning och ny kylarvätska, men mätaren går nu upp betydligt mer över N (mitten) mot H..
Visserligen bara kört inom stan till och från verkstan och hemmet (några km) och låtit den stå på tomgång.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bytte en trasig tempgivare mot ny från Jana, i samband med ny toppackning och ny kylarvätska, men mätaren går nu upp betydligt mer över N (mitten) mot H..
Visserligen bara kört inom stan till och från verkstan och hemmet (några km) och låtit den stå på tomgång.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Temp på kojan?
Testade bilen genom att skjutsa runt frugan för diverse handling idag och stannade då och då till och mätte med lasermätarn på toppen runt termostathuset..

Ca 74-76 och aldrig över 80 grader vart jag än mäter.. Men ändå visar mätaren nästan på "H"

Finns det olika givare ändå? (hittar bara en GTR101, för 1970- på minispares)
Eller hade jag kanske oturen att få en defekt givare av Jana...
Känns inte som att motorn har anledning att gå varm heller, och så snart jag stannar till på tomgång så sjunker mätaren snabbt till "N" igen...
Nån som har något förslag, ex på uteslutningsmetoder?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ca 74-76 och aldrig över 80 grader vart jag än mäter.. Men ändå visar mätaren nästan på "H"

Finns det olika givare ändå? (hittar bara en GTR101, för 1970- på minispares)
Eller hade jag kanske oturen att få en defekt givare av Jana...
Känns inte som att motorn har anledning att gå varm heller, och så snart jag stannar till på tomgång så sjunker mätaren snabbt till "N" igen...
Nån som har något förslag, ex på uteslutningsmetoder?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Temp på kojan?
Köp några olika tempgivare och mät motståndet på alla vid rumstemperatur (rör inte givare annars värm den upp pga värme från händerna). Ta den givare som har mest motstånd och kolla vad den visar när motorn är varm.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Temp på kojan?
Utgå från vad det du har för termostat nu.Standard är 82 graders i din bil. Vissa hade tom 72 graders.flodin skrev:Vad ska det vara för temp på våra kära kojjor?
Många har bytt till "vintertermostat", kanske 88 eller tom 92 graders och det gör faktiskt
stor skillnad på värmen i bilen vintertid. Sen verkar många slarva med att byta tillbaka
på sommaren när man stänger av värmen.
Kollar man på vattens värmeledningsförmåga så är den usel och toppens kylning är därför
mycket beroende av cirkulationen.
Sen tycker jag att det låter som det sagts i tråden att problemet är givaren.
.
Temp på kojan?
Jopps det lutar onekligen åt att det är givaren som bråkar. Särskilt när motorn inte ens verkar särskilt varm...
Är det då någon som har förslag på vart det går att hitta givare med olika motstånd att jämföra med?
Mvh
Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är det då någon som har förslag på vart det går att hitta givare med olika motstånd att jämföra med?
Mvh
Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Temp på kojan?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Temp på kojan?
Kan det vara voltregulatorn som bråkar?
Visar tankmätaren rätt?
Hursomhelst Clain så kom jag över en sak idag som OM den fungerar som den ska, så ja då är du säkert intresserad
Inte en tempgivare!
Ska testa så fort jag hinner, så håll tummarna så länge.
Visar tankmätaren rätt?
Hursomhelst Clain så kom jag över en sak idag som OM den fungerar som den ska, så ja då är du säkert intresserad

Inte en tempgivare!
Ska testa så fort jag hinner, så håll tummarna så länge.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Temp på kojan?
Ahaa det är alltså De hovarna ni byter mellan, för de olika modellerna, då är jag med i matchen...

Nu blev jag ju verkligen nyfiken!! Fast jag håller numera alltid tummarna sen vi skaffade denna bilen..Cooper-74 skrev:Kan det vara voltregulatorn som bråkar?
Visar tankmätaren rätt?
Hursomhelst Clain så kom jag över en sak idag som OM den fungerar som den ska, så ja då är du säkert intresserad![]()
Inte en tempgivare!
Ska testa så fort jag hinner, så håll tummarna så länge.

Jag tog faktiskt med voltmätaren till jobbet idag för att försöka testa den där voltregulatorn/stabilisation...
Hade tänkt hinna på morgonen men upptäckte att den satt ju väldigt ostrategiskt placerad bakom luftfiltret...
Ganska osäker på om tankmätarn är ok, hur brukar det yttra sig? Bara att fel nivå visas ell?
Men tempmätarn är iaf väldigt seg att ens börja röra sig (alltid varit) brukar hinna åka de ca 5 min till jobbet innan den ger utslag..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74